Kuvaus
Vanhusneuvosto antaa lausuntonsa kaupunginhallitukselle.
Päätös
Merkittiin tiedoksi, että vanhusneuvosto uudistaa aiemmin antamansa lausuntonsa kaupunginhallitukselle 20.6.2024, joka kirjattu vanhusneuvoston pöytäkirjaan 28.8.2024:
Kutsuohjatun joukkoliikenteen päättyminen vuonna 2022 oli pettymys erityisesti monille ikäihmisille. Perusteena tuolloin oli, että kutsuohjatun joukkoliikenteen käyttö oli vähäistä ja se palveli vain yksittäisiä henkilöitä. Vanhusneuvosto toteaa, että tosiasiassa kutsuohjatun joukkoliikenteen tiedottamista ja mainostamista ei ehkä tehty riittävästi, joten ikääntyvät, vammaiset ja vapaa-ajan asukkaat eivät tienneet käyttää palveluja laajasti, vaikka tarvetta siihen olisi ollut.
Kaupunkikehityslautakunta on nyt kokouksessaan 11.6.2024 käsitellyt vastausta valtuustoaloitteeseen, joka koski maaseudun palvelukuljetusten kehittämistä. Kaupunkikehityslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että vuoden 2025 talousarvioon varataan määräraha kutsutaksijoukkoliikenteen tarpeisiin. Samalla kaupunkikehityslautakunta päätti kaupunginhallituksen ohjeistuksen mukaan pyytää lausunnon mm. vanhusneuvostolta.
Vanhusneuvosto puoltaa kaupunkikehityslautakunnan päätöstä mm. seuraavilla perusteilla:
- Haja-asutusalueella on suuri joukko vanhuksia ja henkilöitä, jotka eivät omista omaa autoa, jolloin kauppa- ja muu asiointi on vaikeaa, jopa mahdotonta. On myös paljon iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat menettäneet ajokorttinsa ajokyvyn heikentymisen johdosta.
- Monet iäkkäät kuntalaiset ovat pienen eläkkeen saajia, kun heillä ei ole kertyneitä työeläkkeitä. Siitä syystä heillä ei ole varaa ajella normaalihintaisilla taksikyydeillä.
- Kuntalaisilla on oikeus valita asuinpaikkansa, asua myös maalla, eikä kulkuyhteydet ja niiden puuttuminen saa pakottaa kuntalaisia luopumaan kodistaan. Toimivilla kulkuyhteyksillä turvataan haja-asutusalueella elämisen edellytykset.
- Toimivilla liikennejärjestelyillä tuetaan ikäihmisten toimintakyvyn säilymistä ja estetään syrjäytymistä, jos ja kun kuntalaisilla on mahdollisuus osallistua, olla osana toimivaa ja virkistystä antavaa yhteistoimintaa, tavata muita ihmisiä, hoitaa asioitansa itsenäisesti jne. Omatoimisuuden tukemiseen ja säilyttämiseen tähtäävät kaikki ratkaisut ovat tarpeellisia.
- Laajan Mikkelin alueella on paljon vapaa-ajan asutusta ja uskomme, että myös vapaa-ajan asukkaat olisivat kiinnostuneita käyttämään palvelua. Yhä enemmän on ihmisiä, nuoria ja vanhoja, jotka eivät halua omistaa autoa, vaan he käyttävät joukkoliikennettä ja tukevat samalla kestävää kehitystä
- Joukkoliikenteen kustannusten syntymisen tasapuolisuus ja kuntalaisten tasavertainen kohtelu kulkemisen mahdollistamisessa ovat myös tärkeitä tekijöitä. Kuntalaiset vertaavat asioita keskenään, kun kantakaupungissa bussit ajavat lähes tyhjänä päiväsaikaan, niin monilla alueilla haja-asutusalueella puuttuu joukkoliikenteen käyttämisen mahdollisuus kokonaan.
- Kutsuohjatusta joukkoliikenteestä on olemassa toimivia malleja, kun sitä käsityksemme mukaan järjestetään mm. Porvoossa (Kyläkyyti), Pietarsaaressa, Uudessakaupungissa, Riihimäellä, Torniossa.
- Valtuustoaloitteeseen annetussa vastineessa todetaan, että "Yhteistyö hyvinvointialueen asiakaskyydeistä ja järjestelykustannuksista ei ole ollut vielä ajankohtainen, ja että kaupunki ei yksinään voi ottaa vastuuta asiointikyytien järjestelyistä. Lausunnossa todetaan myös, että haasteellisena asiakasryhmänä korostuu vanhusväestön asiointitarpeet. Vanhusneuvosto ymmärtää molempien organisaatioiden taloushaasteet, mutta toivoo, että asiaan liittyvä ratkaisuun tähtäävä yhteistyö ja ratkaisujen hakeminen voitaisiin aloittaa yhteistyössä kaupungin ja Eloisan kanssa, koska hyvin järjestetystä ja toimivasta mallista hyötyisivät kaikki osapuolet.