Päätös
Merkittiin tiedoksi seuraava vanhusneuvoston laatima lehdistötiedote:
Ensimmäinen kansallinen vanhuspalvelujen asiakaskysely on alkanut – nyt on mahdollisuus vaikuttaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tiedottaa, että se on aloittanut sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannan kotihoidossa, tavallisessa palveluasumisessa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Tiedonkeruu on alkanut 14.3. ja se jatkuu 13.5.2022 saakka. Alueen palveluyksiköt jakavat kyselyt omille asiakkailleen THL:n ohjeiden mukaan.
THL on toivonut, että vanhusneuvostot aktivoituisivat asiassa.
Mikkelin Vanhusneuvosto käsitteli asiaa kokouksessaan 19.4.2022 ja haluaa aktivoida oman alueen palveluntuottajia huolehtimaan siitä, että asukkaat saavat kyselyn, ja toisaalta rohkaisemaan asukkaita (esim. läheistensä avulla) vastaamaan kyselyyn.
Kyselyn tavoitteena on saada asiakkaiden ääni kuuluviin ja sillä valmistaudutaan vanhuspalvelulain muutoksiin. Asiakastyytyväisyys on osa vanhuspalvelujen laatutietoa ja sitä käytetään palvelun kehittämisen työvälineenä.
THL toteaa tiedotteessaan, että ”asiakkaalle vanhuspalvelut ovat keskeinen osa arkielämää ja päivittäisistä toiminnoista selviytymistä. Osalle asiakkaista vanhuspalvelut luovat täysipäiväisen asumis- ja elinympäristön. On siis tärkeää, että asiakas kokee saavansa tarvitsemiaan palveluita riittävästi, ja että hänelle myös annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja antaa palautetta palveluista. Kaiken kuntoisten asiakkaiden näkemys on arvokas”
Vanhusneuvosto kiinnostui asiasta ja tiedusteli asiaa Mikkelin Kotikaari ry:n toimitusjohtaja Riitta Paasivuorelta, miten asia on hoidossa yhdistyksen yksiköissä.
Riitta Paasivuori vastasi kyselyymme näin:
”Teemme paikallisesti joka vuosi syksyllä samoihin aikoihin asukkaillemme ja heidän läheisilleen tyytyväisyyskyselyt. Kysely on tärkeä, saamme tietoa kehittämistarpeista. Toki onnistumiset ja hyvä palaute on oleellista, jotta tiedämme, mikä toimii ja mitä ei kannata lähteä muuttamaan. Mutta kehittämispalautteita toivomme saavamme erityisesti, jotta voimme parantaa toimintaamme. Pidämme myös asukasfoorumeita ja läheisryhmiä.
THL:n kysely ja yleensä geneeriset kyselyt ovat hyvä lisä omien kyselyjen ja selvitysten rinnalla. THL:n ohjeiden mukaisesti nyt toteutettu kysely sisälsi vastaajaehtoja siitä, kuka voi vastata kyselyyn”, totesi Paasivuori.
Mikkelin Kotikaari ry:n Pappilanpuiston palvelutalon johtaja Tarja Miettinen totesi kyselystä, että hänet yllätti kuitenkin positiivisesti se yksikön asukkaiden määrä, joka pystyi kyselyyn vastaamaan, ja toisaalta, vieläkin voidaan saada vastauksia.
Kyselyyn vastaamisaika on nyt käsillä ja se jatkuu vielä 13.5.2022 saakka. Kotihoidon, palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen asukas/läheinen, olettehan saaneet kyselyn ja päässeet siihen vastaamaan?
Lisätiedot;
THL-tiedote:
Ensimmäinen kansallinen vanhuspalvelujen asiakaskysely alkaa – THL toivoo läheisten auttavan vanhuksia kyselyyn vastaamisessa.
Risto Korhonen, vanhusneuvoston puheenjohtaja, puh. 040 0182338
Aija Himanen, vanhusneuvoston jäsen, puh. 050 5974880
Riitta Paasivuori, Mikkelin Kotikaari ry:n toimitusjohtaja , 050 5874880
Tarja Miettinen, Pappilanpuiston palvelutalon johtaja, puh. 0504694394
Merkittiin lisäksi, että hyvinvointialueen vanhusneuvoston edustajiksi on nimetty kaupungin edustajiksi Risto Korhonen, Hannu Karttunen, Aija Himanen ja varaedustaksi Tuula Lahtinen.
Merkittiin, että Haukivuorella järjestetty seniorilounas ja Pormestarin seniorilounas ovat onnistuneet hyvin.