Valmistelija
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi
Matti Karttunen, museojohtaja, Matti.Karttunen@sivistys.mikkeli.fi
Susanna Latvala, kulttuuripäällikkö, Susanna.Latvala@sivistys.mikkeli.fi
Jaakko Antila, intendentti, jaakko.antila@sivistys.mikkeli.fi
Pia Kontio, vt. kirjastopäällikkö, pia.kontio@sivistys.mikkeli.fi
Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi
Tarja Sinioja, nuorisopäällikkö, tarja.sinioja@sivistys.mikkeli.fi
Johanna Hurmalainen, taloussuunnittelija, Johanna.Hurmalainen@mikkeli.fi
Kuvaus
Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.
Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen; palvelujen järjestäminen ja tuottaminen; kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; omistajapolitiikka; henkilöstöpolitiikka; kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.
Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli - Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186. Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”.
Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista:
- Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli
- Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli
- Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut
- Yhteisöllisyys ja osallisuus.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)
Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.
Mikkelin kaupungin vuoden 2022 tulos oli 7,2 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tämä lisättynä edellisten tilikausien aikana kertyneisiin alijäämiin, on vuoden 2022 jälkeen Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 40,8 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Alijäämien kattamiseksi valmistellaan vähemmistöosuuden myyntiä kaupungin 100 prosenttisesti omistamasta tytäryhtiöstä Etelä-Savon Energia Oy:stä. Käyttötalouden sopeuttamistarve jatkuu voimakkaana edellä mainitusta energiaratkaisusta huolimatta. Kaikki aikaisempien vuosien sopeuttamisohjelmissa päätetyt säästötoimenpiteet tulee huomioida talousarviovalmistelussa.
Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältävät seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääriset suoritetiedot.
Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.
Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.
Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio). Kukin toimiala vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta.
Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.
Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 22.9.2023 klo 12.00 mennessä tallennettuna.
Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antamaan raamiin.
Lautakunnan alaisen toiminnan toimintatuotot ovat 3,329 milj. euroa ja toimintakulut 19,649 milj. euroa. Toimintakate on näin ollen 16,320 milj. euroa.
Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan hallinnon toimintatuotot ovat 0,002 milj. euroa (ta2023 0,019 milj. €), toimintakulut ovat 2,190 milj. euroa (ta2023 2,262 milj. euroa). Toimintakate on 2,188 milj. euroa (ta2023 2,243 milj. €). Merkittävä muutos talousarviossa 2024 on Kulttuurin unelmavuosi -hankkeen päättyminen keväällä 2023.
Kansalaisopiston toimintatuotot ovat 0,718 milj. euroa (ta2023 0,528 milj. euroa), toimintakulut 2,044 milj. euroa (ta2023 1,675 milj. euroa) ja toimintakate 1,326 milj. euroa (ta2023 1,147 milj. euroa). Toiminnan volyymia on edelleen laskettu hallitusti talousarvioraamiin pääsemiseksi. ESR-rahoitteinen Yhdessä osallistuen -hanke yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian kanssa käynnistyy lokakuussa 2023.
Kirjastopalvelujen toimintatuotot ovat 0,432 milj. € (ta2023 0,425 milj. euroa), toimintakulut 3,460 milj. euroa (ta2023 3,409 milj. euroa) ja toimintakate 3,028 milj. euroa (ta2023 2,984 milj. euroa). Asiakasmäärä kirjastopalveluissa on kasvanut koronapandemian aiheuttaman notkahduksen jälkeen ja tavoitteeksi vuodelle 2024 on asetettu sekä asiakas- että lainausmäärän kasvaminen. Kirjaston verkkosivut uudistetaan. Pääkirjaston tiloihin sijoittuu kaupungin asiointipiste syksyn 2023 aikana.
Liikuntapalvelujen toimintatuotot ovat 1,528 milj. euroa (ta2023 1,547 milj. euroa), toimintakulut 7,355 milj. euroa (ta2023 7,401 milj. euroa) ja toimintakate 5,827 milj. euroa (ta2023 5,854 milj. euroa). Liikuntapalvelut toteuttaa Liikkuva Mikkeli 2023 -ohjelmaa, jonka painopisteitä ovat lasten ja nuorten liikunta, terveysliikunta, luontoliikunta ja tapahtumat.
Nuorisopalvelujen toimintatuotot ovat 0,225 milj. euroa (ta 2023 0,336 milj. euroa), toimintakulut 1,557 milj. euroa (ta2023 1,592 milj. euroa) ja toimintakate 1,332 milj. euroa (ta2023 1,256 milj. euroa. Koulunuorisotyöhön panostetaan palkkaamalla kaksi koulunuorisotyöntekijää. Kattilansillan nuorisotilat siirtyvät uuteen Saimaanportin yhtenäiskouluun.
Museopalvelujen toimintatuotot ovat 0,121 milj. euroa (ta2023 0,118 milj. euroa), toimintakulut 1,371 milj. euroa (ta2023 1,369 milj. euroa) ja toimintakate 1,250 milj. euroa (ta2023 1,251 milj. euroa). Museokokoelmille vuokrataan lisää säilytystilaa.
Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot ovat 0,1 milj. euroa (ta2023 0,1 milj. euroa), toimintakulut 0,587 milj. euroa (ta2023 0,579 milj. euroa) ja toimintakate 0,487 milj. euroa (ta2023 0,479 milj. euroa).
Kaupunginorkesterin toimintatuotot ovat 0,203 milj. euroa (ta2023 0,203 milj. euroa), toimintakulut 1,085 milj. euroa (ta2023 1,066 milj. euroa) ja toimintakate 0,882 milj. euroa (ta2023 0,863 milj. euroa). Orkesterin tavoitteena on kasvattaa tapahtuma- ja kuulijamäärää. Yhteistyötä tai yhteistyörakennetta kaupunginorkesterin/kaupungin ja Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli Oy:n kanssa uudistetaan.
Tulosalueiden irtaimen investointiehdotukset talousarviovuodelle 2024 (yhteensä 358 000 euroa) esitellään kokouksessa. Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelta ei ole vielä saatu koostetta talonrakennus- ym. kiinteistöinvestoinneista talousarviovuodelle ja suunnitteluvuosille, se liitetään talousarvioaineistoon viimeistään lautakunnan kokouksessa.
Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesityksen ja investointiesityksen kokouksessa.
Päätös
Saadun selvityksen perustella irtaimen investointimäärärahaesitys on tarpeisiin nähden riittämätön. Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää käydyn keskustelun perusteella määrärahaksi vähintään 250 000€.
Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päätti, että viranhaltijat oikeutetaan tekemään tekniset korjaukset ja täydennykset talousarvioon 2024.
Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin.