Kuvaus
Kuullaan lautakuntien terveiset. Vammaisneuvosto antaa evästyksensä tuleviin kokouksiin.
Päätös
Merkittiin, että sivistyslautakunnassa kysymyksiä herätti koulunkäynnin ohjaajien määrä, johon palataan seuraavassa lautakunnan kokouksessa.
Lisäksi merkittiin tiedoksi kaupunkikehityslautakunnan pykälät, jotka ovat merkityksellisiä vammaisille:
§116 Joukkoliikennepalveluiden rahoitussuunnitelma 2025–2026
- Kaupunki sitoutuu lähes puolen miljoonan euron rahoitusosuuteen, jolla turvataan seudulliset bussiyhteydet. Ilman tätä panostusta palvelutasoa jouduttaisiin leikkaamaan, mikä iskisi erityisen kovaa vammaisiin ja autottomiin.
§117 Paikallisliikenteen ja Moppe-palveluliikenteen hankinta 2026–2034 (+2 v optio)
- Päätös mahdollistaa koko Mikkelin paikallisliikennejärjestelmän – mukaan lukien Moppe-palveluliikenne – jatkumisen ja kehittymisen pitkällä sopimuskaudella, noin 2,97 M€/vuosi tasolla. Tällä turvataan vammaisten keskeinen liikkumisinfrastruktuuri vuosiksi eteenpäin.
§118 Asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorot sekä Mikkeli–Ristiina–Pellos
- Sopimusten jatkaminen ja suorahankinnat varmistavat, että maaseudun kylillä ja reiteillä säilyvät asiointi- ja koululaisvuorot, joihin vammaiset ja vammaiset koululaiset voivat tukeutua. Ilman näitä vuoroja moni jäisi käytännössä kotiin.
§119 Alueurakat 2026–2031 (talvi- ja kesähoito)
- Useiden miljoonien eurojen vuosittainen satsaus katujen, pihojen ja puistojen hoitoon on käytännössä kaupungin esteettömyystyön ydin. Hyvä talvi- ja kesähoito ratkaisee, pääseekö pyörätuolilla, rollaattorilla tai valkoisen kepin kanssa liikkumaan vai ei.
§127 – Katuvalojen saneeraus
- 100 000 € lisäpanostus katuvalaistukseen parantaa liikkumisen turvallisuutta ja vähentää kaatumis- ja onnettomuusriskejä vammaisilla ja muilla heikosti liikkuvilla. Tämä on tärkeä konkreettinen esteettömyys- ja turvallisuustoimi.
Kaupunkikehityslautakunnassa on tehty ratkaisuja, jotka turvaavat vammaisten joukkoliikennettä, arjen liikkumista ja ympäristön turvallisuutta pitkällä aikavälillä – mutta jatkossa vammaisneuvoston on tärkeää seurata, miten esteettömyys sitten konkreettisesti toteutuu urakoissa ja kaavojen toteutusvaiheessa.