Tarkastuslautakunta, kokous 7.10.2025

§ 48 Sidonnaisuusilmoitukset

MliDno-2025-3318

Kuvaus

Kuntalain 84 §:n mukaan kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on teh­tä­vä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elin­kei­no­toi­min­taa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, mer­kit­tä­väs­tä varallisuudestaan sekä muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luot­ta­mus- ja virkatehtävien hoitamisessa.

Velvollisuus ilmoittaa sidonnaisuuksista koskee kunnanhallituksen ja maan­käyt­tö- ja rakennuslaissa (132/1999) tarkoitettuja tehtäviä hoitavan toi­mi­eli­men jäseniä, valtuuston ja lautakunnan puheenjohtajaa ja va­ra­pu­heen­joh­ta­jia, kunnanjohtajaa, pormestaria ja apulaispormestaria sekä kun­nan­hal­li­tuk­sen ja lautakunnan esittelijää. Ilmoitus on tehtävä kahden kuu­kau­den kuluessa siitä, kun henkilö on valittu tehtäväänsä.

Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo il­moi­tus­vel­vol­li­suu­den noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi.

Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, joll­ei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Kaupunginlakimies Annaliisa Leinonen selostaan Mikkelin kaupungin sidonnaisuusilmoitusten käsittelystä ja kertoo muista ajankohtaisista asioita liittyen ilmoitusvelvollisuuden toteutumiseen uudella valtuustokaudella.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Heikki Sorvali, heikki.sorvali@luottamus.mikkeli.fi

Tarkastuslautakunta käsittelee saapuneet sidonnaisuusilmoitukset ja toi­mit­taa ne valtuustolle tiedoksi.