Kuvaus
Mikkelin Otavassa Akkalantiellä, Puulan rannalla sijaitsevan vapaa-ajanasunnon ja kiinteistöjen Mäntyniemi 491-430-11-51 ja Mäntyniemi II 491-430-11-100 omistajat (jakamattoman kuolinpesän osakkaat) ovat lähettäneet Mikkelin seudun ympäristölautakunnalle kaksi 14.5.2025 saapunutta asiakirjaa. Asia koskee Versowood Oy:n Otavan sahalaitosta.
Vireillepanijat kirjoittavat seuraavaa:
"Tähän asiakirjaan liittyy kirjallinen vireillepano koetusta ympäristöhaitasta (ympäristönsuojelulaki 186 §) toimivaltaisen valvontaviranomaisen käsiteltäväksi. Vireillepanossa on kuvattu Versowoodin sahan aiheuttamaa meluongelmaa ja ehdotettu toimenpiteitä. Vuodesta 2005 voimassa ollut ympäristölupa ei mielestämme vastaa nykytilan vaatimuksia ja kaipaa muutoksia.
1. Versowoodin sahan rannassa sijaitsevan melulähteen vaimentaminen. Kuljettimien koteloiminen tai modernisoiminen estäisi melun leviämisen ympäristöön.
2. Vuodelta 2005 voimassa olevan ympäristöluvan muuttaminen
- Voimassa oleva ympäristölupa ei huomioi loma-asutusta
- Tehtaan muuttuneet toiminta-ajat (toiminta alkaa usein aamulla klo 5.00 ja päättyy yöllä klo 1.00
- Melun enimmäisarvojen alentamista vallitsevan melun luonteen vuoksi (impulssimaisuus) - 5 dB
- Valosaasteen estämisen huomioiminen
3. Melumittausten järjestämistä säännöllisiksi ja tarpeeksi usein toistuviksi
- Mittausajankohdat oltava julkista tietoa kaikille tehtaan naapureille, jotta tehtaan käyttöaste mittausajankohtana voidaan todentaa.
- Melun raja-arvot ja meluntarkkailu eri vuorokauden aikoina.
- Mittauspisteiden määrittäminen lähimmästä häiriintyvästä loma-asutuksesta.
4. Sahalla tarkennettuja ohjeita melun hallintaan, seurantaan, toiminta-aikoihin ja teknisiin muutosratkaisuihin."
Voimassa olevan ympäristöluvan ympäristönsuojelulain 89 §:n mukainen muutoshakemus ja vireillepano ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaisista ympäristöhaitoista ovat kokonaisuudessaan liitteenä.
Asiasta on kuultu toiminnanharjoittajaa, joka toteaa 30.9.2025 lähettämässään vastineessa mm. seuraavaa:
"Versowood Oy:n sahalla on voimassa oleva ympäristölupa, minkä määräysten mukaisesti toiminnanharjoittaja toteuttaa luvanvaraista toimintaa. Versowood Oy ei näe tarvetta nykyisen, voimassa olevan ympäristöluvan päivittämiselle.
1 Äänitasot
Versowood Oy on toteuttanut useita investointeja ja parannuksia vuosien varrella laitteistoonsa ja sitä pyritään edelleen kehittämään sen mukaan, minkälaista laitteistokantaa on tarjolla. Uusissa laitteistoratkaisuissa on otettu huomioon ympäristö- ja meluhaittojen ehkäisy.
Vuonna 2017 on uudistettu kokonaisuudessaan sahan syöttö sekä kuorinta. Kuorimo on kokonaisuudessaan sisätiloissa ja kuorimon syöttökuljetin on vaihdettu hihnamalliseksi vähentäen syntyvää ääntä. Tukinkääntäjä on myös uusittu tuolloin. Vuonna 2018 on uusittu kokonaisuudessaan tukkilajittelulinja siten, että se on sijoitettu kauemmas tontin eteläpäähän. Tuolloin etäisyys linjaan on kasvanut järven puolen asukkaille. Tukkipinojen sijoittelulla on pyritty myös vaimentamaan äänen kantautumista järvelle. Uusitussa tukkilajittelussa on vähennetty meluääniä esimerkiksi lajittelulokeroston pohjien toteutusratkaisuilla.
Suurempana meluntorjuntaratkaisuna vuonna 2018 on sijoitettu tukkikuljettimen kääntöpää sisätiloihin; kääntöpää aiheuttaa eniten meluhaittaa. Tukinkääntäjän uusinnassa on huomioitu tehdyn laitetoimittajan tarjoama normaalia hiljaisempi ratkaisu, missä on välipysäytin vaimentamassa tukkien pudotusääniä. Tukkikuljettimen rattaat on muovimateriaalia, jolloin ei synny metallisen kuljetinketjun aiheuttamaa ääntä.
Versowood toteuttaa melun torjuntaa myös jatkuvatoimisesti. Sahan syötön kiramon pohjalle on asennettu vaimenninkumit estämään tukkien kolahtelun ääniä kiramon monttuun. Suunnitelmissa on myös uusia sahalinjan ensimmäinen kuljetin vaimentamaan sahan annostelun ääniä sekä modernisoida 2-kuljettimen taittopää ehkäisemään siitä tulevaa kolinaa.
Tehdasrakennusten ovia on uusittu automaattisiin nosto-oviin, minkä ansiosta pystymme pitämään ovia pääosin kiinni. Ovet aukeavat vain silloin, kun niistä on kulkua ja näin minimoidaan myös tehtaan sisältä tulevaa melua. Tukkikentän konekantaa on myös uudistettu.
Tehdasalueen ympäristössä on huomioitu mahdollisimman paljon metsäkaistaleiden ja puuston säilyttämistä.
2 Toiminta-ajat
Versowood Oy noudattaa ympäristöluvassaan asetettuja toiminta-aikoja. Versowood on myös yhteydessä valvovaan ympäristöviranomaiseen, mikäli tehtaan toiminnassa on poikkeuksia.
3 Valaistus
Tehtaan toiminnassa on käytössä valaisimia, sillä ne ovat turvallisen työnteon edellytys. Valaisimet on suunnattu siten, että niiden valaisu kohdistuu tehdasalueelle ja niitä ohjataan hämärätunnistuksella."
Vastine on kokonaisuudessaan liitteenä.
Selvitys asiaan:
Otavan sahalaitos on toiminut Puulan Kotalahden rannalla vuodesta 1891 lähtien. Nykyisellä omistajalla sahatoiminta on ollut vuodesta 1997. Saha-alueella voimassa olevassa Otavan yleiskaavassa, joka on vahvistettu 6.11.1995, on teollisuusaluemerkintä (T). Sahanmäen, Akkalan ja sahasta pohjoiseen olevan Puulan rannan alue, jolla myös vireillepanijoiden kesäasunto sijaitsee, on kaavan mukaan asuinaluetta (A). Sahan vastapäätä Susiniementien varressa on viisi tonttia merkitty vapaa-ajanasuntoalueeksi (RA) Hiienmaan, Puula ranta-asemakaavassa (vahvistettu 6.11.1995). Näillä Susiniementien alueen tonteilla kahdella on rakennettu vapaa-ajan käyttöön tehdyt rakennukset vuosina 2011 ja 2019.
Lyhimmillään suojaetäisyyttä sahalaitoksen toiminnoista lähimpien asuinkäytössä olevien talojen piha-alueille Sahanmäelle on noin 100 metriä ja Akkalan alueelle noin 200 metriä sekä lähimpien vapaa-ajankäytössä olevien mökkien piha-alueille (Susiniementie) on 370 metriä vesimatkaa (näköyhteys). Asian vireillepanneiden vapaa-ajanasukkaiden piha- ja ranta-alueelle on sahan lähimmistä pohjoisen osan varastoalueista noin 1 000 metriä ja enemmän ääntä päästävästä tukkien käsittelystä ja sahaan syötöstä noin 1 700 metriä vesimatkaa (näköyhteys).
Voimassa olevat ympäristöluvat:
Toiminnalla on voimassa oleva ympäristölupa vuodelta 2005 (Mikkelin kaupungin ympäristölautakunta 24.2.2005 § 54). Ympäristölupaa on muutettu vuonna 2007 myöntämällä sahalaitokselle oikeus toimia tarvittaessa kolmessa vuorossa viitenä päivänä viikossa ehdolla, että tukkien sahansyötön tuli olla uusittu (Mikkelin kaupungin ympäristölautakunta 31.5.2007 § 102). Sahansyöttö on uusittu vuonna 2017, joten muutospäätös 2007 on voimassa. (Tämä on ympäristölupaan liittyvä ympäristönsuojelulain 92 §:n mukainen selventävä lausuma).
Muutospäätöksessä 31.5.2007 todetaan, että tarvittaessa melua tulee torjua esitetyllä sahan tontin rajalle rakennettavalla meluaidalla, jos muilla toimenpiteillä ei päästä ohjearvoihin (päiväaikana klo 7 - 22 Leq 55 dB ja yöaikana klo 22 - 7 Leq 50 dB). Lähin häiriölle altistuva alue on Sahanmäen asuntoalue. Päätöksessä on huomioitu tuotannon määrän kasvaminen.
Sahalaitoksen lämpökeskus on rekisteröity ympäristönsuojelulain 116 §:n mukaisesti 23.10.2023. Uusi kuorikattila (14 MW) on otettu käyttöön vuonna 2024. Todetaan, että rekisteröinnin jälkeen ympäristöluvassa olevat lämpökeskusta koskevat lupamääräykset 1 - 3 ja 6 ovat kumoutuneet. Lämpökeskuksen toimintaa säätelee valtioneuvoston asetus 1065/2017 keskisuurten energiantuotantoyksiköiden ja -laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista. (Tämä on ympäristölupaan liittyvä ympäristönsuojelulain 92 §:n mukainen selventävä lausuma).
Voimassa olevat ympäristölupapäätökset ja lämpökeskuksen rekisteröintikirje ovat esityslistan oheismateriaalina.
Viranomaiset:
Sahalaitosten luvitus ja valvonta oli vuosina 2015 – 2019 valtion ympäristöviranomaisilla (Mikkelissä Itä-Suomen aluehallintovirasto ja Etelä-Savon ELY-keskus). Vuoden 2020 alusta vastuut siirtyivät takaisin kunnan ympäristöviranomaisille (Mikkelissä Mikkelin seudun ympäristölautakunta/ympäristöpalvelut).
Ympäristöluvan muuttamisesta:
Ympäristöluvan muuttamista koskevan vaatimuksen osalta tulee tarkasteltavaksi se, poikkeaako toiminnasta aiheutuva ympäristön pilaantuminen tai sen vaara olennaisesti ennalta arvioidusta, tai ovatko toiminnan ulkopuoliset olosuhteet luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet. Lisäksi arvioidaan sitä, onko toiminnassa tapahtunut sellaisia olennaisia muutoksia, jotka voisivat olla perusteena luvan muuttamiselle.Olennaisia muutoksia arvioitaessa on kiinnitettävä huomioita erityisesti toiminnan päästöihin tai päästöjä lisääviin vaikutuksiin (YSL 29 §).
Uusimmat meluselvitykset:
Toiminnanharjoittaja teetti uudistusten jälkeen WSP Finland Oy:llä meluselvityksen vuonna 2018, mikä sisälsi sekä laajaa sahalaitoksen ympärillä olevaa aluetta koskevan melumallinnuksen että vuorokauden mittaisia melumittauksia häiriölle altistuvissa lähikohteissa Sahanmäellä, Akkalanhaarassa, Paulin polulla ja Koppelolahdentiellä lyhimmillään 120-700 metrin etäisyyksillä sahalaitoksen toiminnoista.
Meluselvityksen mukaan
Melun päästömittausten perusteella Versowood Oy:n Otavan sahalla oli mittausten aikana 11 kohdetta, joiden melupäästöt olivat yli 100 dB (äänitehotaso LWA).
- Tukkien lajittelulinjan toiminta, tukkien käsittely, tukkien kuljettimet ja kääntöpöytä sekä rimottamon toiminnat aiheuttavat impulssimaisia ääniä.
- Sahan kuivaamon ilmakanavista vapautuu ympäristöön tasaista kohisevaa ääntä. Kuivaamon päästökohteet ovat toiminnassa ympäri vuorokauden.
- Saha sijoittuu Puulaveden rannalle ja sahan merkittävimmät melua aiheuttavat kohteet sijoittuvat rannan tuntumaan. Näiden kohteiden aiheuttama melu leviää laajalle vesistön alueella ja on selvästi erotettavissa laajalla alueella ranta-alueilla.
- Sahan itäpuolelle sijoittuva penkere ja sahan rakennukset estävät osaltaan melun leviämistä sahan itäpuolella sijaitsevien lähimpien asuinrakennusten suuntaan.
- Melun laskennallisen tarkastelun perusteella korkeimmat asuinrakennuksiin kohdistuvat melutasot sijoittuvat Sahanmäen alueelle. Yhden asuinrakennuksen kohdalla sahan toimintojen aiheuttama laskennallisesti arvioitu melutaso oli noin 60 dB. Muihin Sahanmäen asuinrakennuksiin kohdistui laskentamallin perusteella noin 55 dB päiväaikainen keskiäänitaso ja noin 50 dB yöaikainen keskiäänitaso.
- Ympäristömelumittauksissa neljällä paikalla mitatut päiväaikaiset keskiäänitasot vaihtelivat välillä 42 dB – 50 dB ja yöaikaiset keskiäänitasot välillä 40 dB – 46 dB.
- Mittauspaikoille kuuluvat tukkien kolahtelun aiheuttamat meluhuiput erottuvat selvästi taustaäänistä ja kuulohavaintojen perusteella melu on tulkittavissa impulssimaiseksi. Kolmella mittauspaikalla impulssimaisten havaintojen osuudet tunnin pituisten jaksojen mittausaineistoista vaihtelivat välillä 4 %...23 %.
- Mittauspaikoilla todettiin myös melun kapeakaistaisuutta, joka ei kuulohavaintojen perusteella ole selvästi havaittavaa eikä tällä perusteella täytä kapeakaistaisuudelle esitettyä määritelmää.
- Valtioneuvoston päätöksen mukaan mittaus- tai laskentatulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista ohjearvoon, jos melu on luonteeltaan iskumaista tai kapeakaistaista. Päätöksessä tai sen ohjeistuksessa ei sanota, kuinka paljon impulssimaisia tai kapeakaistaisia havaintoja tulisi esiintyä, jotta edellä esitetty 5 dB sanktio lisätään mittaus- tai laskentatulokseen.
Kun mitattuihin keskiäänitasoihin (LAeq 7-22 / LAeq 22-7) lisättiin 5 dB melun impulssimaisuuden vuoksi, olivat mitatut päivä- ja yöaikaiset keskiäänitasot seuraavat:
- Mittauspiste1 Sahanmäki (etäisyys sahatoiminnoista 120 m - 250 m): 55 dB / 51 dB (LAeq 7-22 / LAeq 22-7)
- Mittauspiste 2 Akkalanhaara (etäisyys 300 m - 600 m): 47 dB / 45 dB (LAeq 7-22 / LAeq 22-7)
- Mittauspiste 3 Paulin polku (etäisyys 250 m - 800 m): 47 dB / 45 dB (LAeq 7-22 / LAeq 22-7)
- Mittauspiste 4 Koppelolahdentie (etäisyys vesimatkaa 700 m - 1 400 m): 48 dB / 46 dB (LAeq 7-22 / LAeq 22-7)
Jos laskettuihin (mallinnettuihin) melutasoihin tehdään vastaavat +5 dB lisäykset, ylittyvät päiväaikaisen keskiäänitasot Sahanmäen alueella 6 asuinkohteen piha-alueilla ja yöaikaiset keskiäänitasot noin 4 asuinrakennuksen piha-alueella.
Koppelolahden ja Väkkärälahden läheisyydessä sijaitsevien loma-asuinrakennusten piha-alueilla (vireillepanijoiden lomarakennus sijaitsee tällä alueella) lasketut melutasot ovat ohjearvojen tasolla, kun tarkastelussa otetaan huomioon melun impulssimaisuuden haitallisuuskorjaus ja melun laskentamallille arvioitu epävarmuus.
Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen mittaukset:
Syyskesällä ja syksyllä 2025 ympäristöpalveluiden edustajat tekivät lyhytaikaisia (puoli tuntia kestäviä) melumittauksia. Tuloksissa huomioitiin melun impulssimaisuus ja kaikkiin mittaustuloksiin lisättiin haitallisuuskorjauksena 5 dB.
-Mittauspiste Akkalantie 53 (vapaa-ajanasunto, näköyhteys, etäisyys sahatoiminnoista 1 000 m - 1 700 m) kolme mittausta: tulokset 40 dB, 45 dB, 38 dB
-Mittauspiste Susiniementie 35 (vapaa-ajanasunto, näköyhteys, etäisyys 400 m - 500 m) kaksi mittausta: tulokset 49 dB ja 54 dB
-Mittauspiste Susiniementie 41 (vapaa-ajanasunto, etäisyys 400 m - 800 m) yksi mittaus: 46 dB
-Mittauspiste Sahanmäki 2 (asuintalo, tontilta näköyhteys sahalaitoksen toimintohin, etäisyys 100 m) yksi mittaus: 54 dB
Ympäristöministeriön mittausohjeen 1 1995 mukaan mittausetäisyyden kasvaessa mittaustulosten epävarmuus kasvaa. Mittauksia tulisi välttää suuremmilla kuin kilometrin etäisyyksillä. Kun huomioidaan mittausetäisyyksistä johtuvat epävarmuudet (+-4 - +-10 dB), voidaan todeta, että näissä kaikissa pisteissä saadut muut tulokset kuin mittauspisteen Susiniementie 35 toisen mittauksen tulos ovat valtioneuvoston melutason ohjearvoista antamassaan päätöksessä 993/1992 esitettyjen ohjearvojen tuntumassa. Siinä pisteessä ohjearvo voidaan katsoa toisessa mittauksessa ylitetyksi 2 dB. Tarkastelussa on huomioitu kiinteistöjen nykyinen käyttötarkoitus.
Konsultin tekemän meluselvityksen (toiminnanharjoittajan teettämä) ja tänä vuonna Ympäristöpalvelujen tekemien melumittausten tulokset ovat samansuuntaisia. Melumallinnus ja kohteissa tehtävät mittaukset täydentävät toisiaan.
Todetaan, että sahalaitoksen toiminnat ja niistä lähtevät äänet vaihtelevat ja säätilanne, lämpötila ja erityisesti tuulen suunta sekä nopeus vaikuttavat äänen etenemiseen ja kuultavuuteen.
Mittauspöytäkirjat ovat esityslistan oheismateriaalina.
Vastaukset vireillepanoon ja muutoshakemukseen:
Alueen kaavoitustilanne on selvitetty jo edellä. Asutus tai vapaa-ajanasutus ei ole merkittävästi lisääntynyt sahalaitoksen lähialueella. Joitakin uusia taloja ja vapaa-ajanasuntoja on Otavaan rakennettu. Pääosin asutus on vakiintunut vuosikymmenten aikana nykyiseen muotoonsa.
Sekä toiminnanharjoittaja että valvontaviranomaiset (kunta ja vuosina 2015 - 2019 valtio) ovat kiinnittäneet toiminnan meluasioihin huomiota. Kattava meluselvitys on tehty konsultin toimesta vuonna 2018 sahalla tehtyjen merkittävien investointien jälkeen. Investoinnit ovat osin olleet meluntorjuntaan vaikuttavia ja osa pelkästään siihen vaikuttavia. Tässä viitataan toiminnanharjoittajan antamiin tietoihin ja vireillepanoista antamaan vastineeseen 30.9.2025. Tänä vuonna Ympäristöpalvelujen edustajat ovat tehneet lisää melumittauksia lähialueella. Mittauksista on tiedotettu etukäteen vireillepanon tehneiden edustajille. Mittauksia on tehty muistakin kohteista, jotka ovat sahaustoimintaan nähden lähimpiä meluhäiriölle altistuvia kohteita. Todetaan, että meluseurantaa (mittauksia) on tehty Otavassa aiemminkin. Vireillepanossa viitataan vanhaan heidän laiturillaan tehtyyn melumittaukseen 26.7.2005. Tuolloin Ympäristöpalvelujen tekemä mittaus tehtiin illalla klo 20:51 eikä päivällä puolen päivän aikaan, kuten kirjeessä mainittiin.
Otavan sahalaitos kuuluu säännöllisen valvonnan piiriin samalla tavalla kuin muutkin ympäristöluvitetut kohteet. Tarkastuksissa käydään läpi ympäristöpäästöihin liittyvät asiat, joihin myös melupäästöt kuuluvat. Laitos, joka tarvitsee ympäristöluvan, on luonteeltaan sellainen, että siitä on erilaisia päästöjä ympäristöön, koska muutoin se ei olisi ympäristölupavelvollinen. Ympäristönsuojelulainsäädännön ja sen nojalla annettujen valtioneuvoston päätösten mukaan luvitetut toiminnot saavat päästää ympäristöön mm. ääntä, kunhan se pysyy lainsäädännön rajaamassa tasossa. Se ei tarkoita, että laitoksen tulee olla täysin hiljainen tai vaimennettu. Toiminnanharjoittajalta vaaditaan tekemään meluselvityksiä jatkossakin tarvittaessa. Niistä neuvotellaan kulloinkin toiminnanharjoittajan ja valvojan kesken.
Sahalaitoksen toiminta-aika on ollut lyhyitä aikoja lukuunottamatta maanantaista perjantaihin klo 6 - 24. Kolmivuorotyölle ei ole ollut toiminnanharjoittajan antaman tiedon mukaan tarvetta, vaikka voimassa oleva ympäristölupa mahdollistaa kolmivuorotyön. Mikäli jatkuvaan kolmivuorotyöhön on joskus tarvetta mennä, tulee erityisesti yöajan melupäästöjä ja -tasoja seurata.
Vireillepanossa mainitusta kesän 2024 toiminnasta todetaan, että heinäkuussa 2024 sahalla oli saadun tiedon mukaan jouduttu sahaamaan muutama päivä poikkeavaa työaikaa laiterikkojen takia. Heinäkuussa 2025 sahalla oli kahtena lauantaina laitteiston rikkoutumisen ja siitä johtuvan tukin pilaantumisen takia tarve sahata 8 h (6:00-14:30) vuoro sahalla. Poikkeava työaika ilmoitettiin Ympäristöpalveluihin ja ko. kesäasukkaille.
Meluselvityksissä on otettu ja otetaan huomioon valtioneuvoston päätöksessä 993/1992 melutason ohjerarvoista antamat meluraja-arvot, mitkä on annettu erikseen sekä päivä- ja yöajalle että vakinaisen asutuksen ja vapaa-ajanasutuksen piha-alueille. Näitä tiukempiin tasoihin ei ole ollut syytä mennä.
Tänä kesänä tehdyistä melumittauksista on ilmoitettu etukäteen vireillepanon tehneen tahon edustajalle. Melutasoja on mitattu aiemminkin ja nyt eri puolilta sahalaitoksen lähiympäristöstä.
Valvontaviranomainen ei voi antaa toiminnanharjoittajalle teknisiä muutosratkaisuja. Päästörajat tulevat lainsäädännöstä. Toiminnanharjoittaja suunnittelee ja toteuttaa päästöjen vähentämiseen vaikuttavat toimenpiteet omista lähtökohdistaan.
Kuten on käynyt ilmi, Versowood Oy on tehnyt useita melupäästöihin vaikuttaneita toimia ja aikoo niitä tehdä jatkossakin.
Vireillepanossa esitettyyn nyt ensimmäistä kertaa ilmi tulleeseen valohaitta-asiaan toiminnanharjoittaja vastaa vastineessaan.
Sovelletut oikeusohjeet:
Ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaisesti lupaviranomaisen on toiminnanharjoittajan lisäksi valvontaviranomaisen, asianomaisen yleistä etua valvovan viranomaisen tai haitankärsijän taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön aloitteesta muutettava lupaa, jos:
1) toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta;
2) toiminnasta voi aiheutua tässä laissa kielletty seuraus;
3) parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan olennaisesti vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia;
4) toiminnan ulkopuoliset olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet ja luvan muuttaminen on tämän vuoksi tarpeen;
5) luvan muuttaminen on tarpeen luvan myöntämisen jälkeen laissa, valtioneuvoston asetuksessa tai Euroopan unionin säädöksessä annetun sitovan ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan yksilöidyn vaatimuksen täyttämiseksi.
Ympäristönsuojelulain 29 §:n mukaan ympäristöluvanvaraisen toiminnan päästöjä tai niiden vaikutuksia lisäävään tai muuhun toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita, jos muutos ei lisää ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia tai riskejä eikä lupaa toiminnan muutoksen vuoksi ole tarpeen tarkistaa.
Ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaan
Jollei 135, 137, 175, 176, 180 tai 181 §:ssä tarkoitettu asia ole tullut vireille valvontaviranomaisen aloitteesta, asian voi panna kirjallisesti vireille: 1) asianosainen; 2) rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät; 3) toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät; 4) valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen; 5) asiassa yleistä etua valvova viranomainen; 6) saamelaiskäräjät, jos ympäristövaikutukset ilmenevät saamelaisten kotiseutualueella ja kolttien kyläkokous, jos ympäristövaikutukset ilmenevät koltta-alueella.
Todetaan, että § 135 - 137 liittyvät maaperän pilaantumiseen ja sen puhdistamiseen, § 175 - 176 rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseen ja vesistön merkittävän pilaantumisen tai luontovahingon korjaamismääräykseen ja § 180 - 181 pilaantumisen ehkäisemiseksi annettavan määräyksen antamiseen ei-luvitetulle toiminnalle sekä toiminnan keskeyttämiseen.
Ympäristönsuojelulain 92 §:n mukaan
Luvan selventäminen
Lupaviranomainen voi toiminnanharjoittajan tai valvontaviranomaisen pyynnöstä saattaa ympäristöluvan tiedot ajan tasalle antamalla asiasta kirjallisen lausuman. Lausuma voidaan antaa, jos se on merkitykseltään selventävä eikä sillä muuteta luvan tosiasiallista sisältöä niin, että muutoksesta voisi aiheutua ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa taikka muutosta kenenkään oikeuteen tai etuun.