Valmistelija
Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi
Mari Koivunen, projektiasiantuntija, mari.koivunen@mikkeli.fi
Kuvaus
Palkkatuki-linjaukset 2025
Palkkatukiuudistus astuu voimaan 2.9.2024. Palkkatuki on työttömän työnhakijan työllistymisen edistämiseksi tarkoitettu harkinnanvarainen tuki. Työnantaja voi saada palkkatukea, kun palkkaa työttömän työnhakijan, jolla on vaikeuksia työllistyä. Työllistymistä voi vaikeuttaa mm. pitkittynyt työttömyys, ammattitaidon puute, vamma tai sairaus. Vaikka palkkatuki myönnetään ja maksetaan työnantajalle, tuen myöntäminen lähtee aina työttömän työnhakijan palvelutarpeesta. Tuella kompensoidaan työntekijän alentunutta tuottavuutta. Tuki on myös korvausta siitä, että työnantaja käyttää tavanomaista enemmän aikaa työntekijän ohjaamiseen. Palkkatuetun työn tarkoituksena on edistää työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Pellervon taloustutkimus PTT:n toteuttaman työttömyyden laajoja kustannuksia koskevan VN TEAS -tutkimuksen (tammikuu 2019) mukaan yksityiselle sektorille myönnetty palkkatuki on oppisopimuskoulutuksen ohella tehokkain työllistymiseen vaikuttava väline.
Palkkatukiuudistuksen myötä työnantaja, joka palkkaa työttömän työnhakijan, voi saada taloudellista tukea palkkatukena 50 prosenttia palkkakustannuksista. Alentuneesti työkykyisen työllistämiseen voi saada 70 % tukea ja eräissä tilanteissa yhdistys, säätiö tai rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta voi saada palkkatukea 100 prosenttia palkkakustannuksista. Lisäksi 55 vuotta täyttäneiden työllistämiseen voi saada työllistämistukea 70 %. Tällöin palkkatukea myönnetään ilman tarkoituksenmukaisuusharkintaa.
Palkkatukea myönnetään kuitenkin ainoastaan bruttopalkasta. Sivukulut, lomarahat ja mahdolliset työedut eivät jatkossa sisälly palkkatukeen. Nykyisellään palkkatuettu työ kerryttää työssäoloehtoa 75%, mutta 2.9.2024 voimaan tulevan lakimuutoksen myötä palkkatuettu työ ei enää kerrytä palkansaajan työssäoloehtoa. Poikkeuksena alentuneen työkyvyn perusteella myönnetystä palkkatuesta ensimmäiset 10 kuukautta ei kerryttäisi työssäoloehtoa, mutta sen jälkeen työssäoloehtoa kertyisi 75% työssäoloajasta eli nykyistä lainsäädäntöä vastaavasti. Sama poikkeus koskisi myös 60 vuotta täyttäneitä, joille myönnettäisiin palkkatukea 60 vuoden iän perusteella.
Muutokset vaikuttavat myös työttömyyspäivien laskentamalliin. Jatkossa palkkatuettu työ ei nollaa laskentaa, vaan ainoastaan keskeyttää laskennan. Tällä on vaikutusta kuntien osuuteen etuuksien maksussa, joka alkaa 100 työttömyyspäivästä nykyisen 300 päivän sijasta.
Nykyisessä järjestelmässä palkkatuen myöntää ja maksaa TE-toimisto, mutta vuoden 2025 alusta palkkatuki on osa Mikkelin työllisyyspalveluiden kustannuksia. Seudun kunnat tarvitsevat palkkatukilinjauksen ajoissa, jotta ne voivat huomioida tehdyn päätöksen oman talousarvion ja resurssoinnin suunnittelussa.
Päätösehdotus
Esittelijä
Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää, että jatkossa kunnille ei myönnetä palkkatukea. Muilta osin talousarvioon varataan määräraha yksityisen sektorin ja kolmannen sektorin tarpeisiin.
Päätös
Hyväksyttiin.
Lisäksi Mikkelin seudun työllisyyslautakunta suosittelee kuntia varaamaan resursseja haastavassa työmarkkinassa -asemassa olevien palkkaamiseen ilman palkkatukia.
Edelleen Mikkelin seudun työllisyyslautakunta antaa työllisyysjohtaja Jukka Ollikaiselle valtuuden vastata lausuntopyyntöön luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta.