Mikkelin seudun työllisyyslautakunta, kokous 17.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 44 Mikkelin seudun työllisyysalueen palvelutaso ja toimipaikkojen aukioloajat

MliDno-2024-3822

Valmistelija

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun kuntien valtuustojen vuonna 2023 hyväksymässä työvoimapalveluiden järjestämissopimuksessa kohdassa 10. Toimitilat todetaan, että "lautakunta määrittää kaikkien palvelupisteiden palvelutason ja aukioloajat vähintään kahden vuoden välein palvelusuunnitelmassa olevien kriteerien perusteella. Palvelutasosta kuullaan kuntia ennen päätöksentekoa ja operatiivinen ohjausryhmä voi tehdä muutosehdotuksia lautakunnalle."

Järjestämissopimuksen ohessa hyväksytyssä palvelusuunnitelmassa todetaan mm. seuraavaa: " Vakituisessa toimipisteessä tulee olla asiakastarpeen mukainen määrä asiakaspalvelupisteitä (front office) siten kuin palveluja suunnitellessa sovitaan. Näissä työpisteissä tuotetaan asiakkaiden kasvokkaista lähipalvelua. Asiakkaille mahdollistetaan sähköisten palvelujen käyttö asiakaspäätteillä ja aulapalvelu, joka neuvoo ja ohjaa asiakasta omatoimisessa työnhaussa sekä sähköisten palvelujen käytössä ja ajanvarauksissa. Vakituisen toimipisteen asiakaspalveluajat määritellään palvelutarpeen mukaan. Vakituisessa toimipisteessä tulee olla myös riittävästi tilaa taustatyölle (back office) ja tiimityöskentelyyn sopivia tiloja. Taustatyössä tehdään muun muassa asiakkaiden monikanavaista palvelua ja ratkotaan asiakastilanteita tarpeen mukaisesti hiljaisen työn huoneessa tai jaetuissa toimistohuoneissa. Taustatiloissa sijaitsevat yhteiset neuvottelutilat sekä henkilöstön sosiaalitilat. Kaikille työvoimapalvelujen työntekijöille järjestetään asianmukaiset työvälineet. Toimipisteen sijaintikunnan ja asiointialueen on katettava riittävä asiakasvolyymi, jotta käyntiasioinnin järjestämiselle on perusteita. Asiakkuuksien rakenne vaikuttaa siihen, millaisia kasvokkaisia palveluja toimipaikasta tuotetaan. Mikäli toimipaikan asiakasrakenne ja volyymi ei riitä jatkuvaan kasvokkaiseen palveluun, sovitaan, voiko toimipaikkaan sijoittuva henkilöstö tuottaa palveluja myös monikanavaisesti koko työllisyysalueelle sekä mahdollisesti keskitettyjä palveluja. Satunnaisessa toimipisteessä ei ole nimettyä asiakaspalvelupistettä, eikä myöskään vakituisia työskentelytiloja työvoimapalvelulle. Satunnaisessa toimipisteessä asioidaan yhdessä asiakkaan kanssa sovitusti."

Operatiivinen ohjausryhmä käynnisti kokouksessaan 20.11.2024 kohdassa 2 valmistelukeskustelu 2025 vuoden palvelutasosta sekä aukioloajoista. Ohjausryhmä päätti pyytää kuntien kannanottoja ennen seuraavaa operatiivisen ohjausryhmän kokousta. Kannanottopyyntö lähetettiin kuntiin 26.11.2024 operatiivisen ohjausryhmän jäsenten kautta. 

10.12. pidetyssä operatiivisen ohjausryhmän kokouksessa käytiin läpi saadut kannanotot ja operatiivinen ohjausryhmä evästi tulevaa palvelutasoa ja aukioloaikoja. Erityisesti kehyskuntien palvelutaso ja kasvokkain tarjottavan palvelun toteuttaminen puhututti ohjausryhmän jäseniä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää

1) Mikkelin kaupungin Vilhonkadulla sijaistevan asiakaspalvelupisteen aukioloaika on ma-pe klo 9-15. 

2) Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa tarjotaan kasvokkainpalvelua ajanvarauksella kolmena päivänä viikossa klo 9-15. Kyseisinä päivänä voi asioida myös ilman ajanvarausta klo 12-13.

3) Hirvensalmella, Puumalassa ja Pertunmaalla kasvokkain palvelua annetaan tarpeen mukaan ajanvarauksella. 

Lisäksi kuntien yhteispalvelupisteiden henkilökunta opastetaan neuvomaan asiakkaita työllisyyspalveluiden piiriin. 

Mikkelin työllisyyslautakunta toteaa, että uuden toiminnan aloittaessa palvelutasoa ja aukioloaikoja tulee tarkastella ja tarvittaessa linjata uudelleen jo vuoden 2025 aikana. Kehyskuntien palveluiden järjestämisessä tulee huomioida kuntakokeilussa hankittu osaaminen kuntien tarpeista ja asiakkaista.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Jaana Lopperi poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Mikkelin seudun kunnat

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin seudun työllisyyslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.