Kuvaus
Mikkelin seudun kuntien valtuustojen vuonna 2023 hyväksymässä työvoimapalveluiden järjestämissopimuksessa kohdassa 10. Toimitilat todetaan, että "lautakunta määrittää kaikkien palvelupisteiden palvelutason ja aukioloajat vähintään kahden vuoden välein palvelusuunnitelmassa olevien kriteerien perusteella. Palvelutasosta kuullaan kuntia ennen päätöksentekoa ja operatiivinen ohjausryhmä voi tehdä muutosehdotuksia lautakunnalle."
Järjestämissopimuksen ohessa hyväksytyssä palvelusuunnitelmassa todetaan mm. seuraavaa: " Vakituisessa toimipisteessä tulee olla asiakastarpeen mukainen määrä asiakaspalvelupisteitä (front office) siten kuin palveluja suunnitellessa sovitaan. Näissä työpisteissä tuotetaan asiakkaiden kasvokkaista lähipalvelua. Asiakkaille mahdollistetaan sähköisten palvelujen käyttö asiakaspäätteillä ja aulapalvelu, joka neuvoo ja ohjaa asiakasta omatoimisessa työnhaussa sekä sähköisten palvelujen käytössä ja ajanvarauksissa. Vakituisen toimipisteen asiakaspalveluajat määritellään palvelutarpeen mukaan. Vakituisessa toimipisteessä tulee olla myös riittävästi tilaa taustatyölle (back office) ja tiimityöskentelyyn sopivia tiloja. Taustatyössä tehdään muun muassa asiakkaiden monikanavaista palvelua ja ratkotaan asiakastilanteita tarpeen mukaisesti hiljaisen työn huoneessa tai jaetuissa toimistohuoneissa. Taustatiloissa sijaitsevat yhteiset neuvottelutilat sekä henkilöstön sosiaalitilat. Kaikille työvoimapalvelujen työntekijöille järjestetään asianmukaiset työvälineet. Toimipisteen sijaintikunnan ja asiointialueen on katettava riittävä asiakasvolyymi, jotta käyntiasioinnin järjestämiselle on perusteita. Asiakkuuksien rakenne vaikuttaa siihen, millaisia kasvokkaisia palveluja toimipaikasta tuotetaan. Mikäli toimipaikan asiakasrakenne ja volyymi ei riitä jatkuvaan kasvokkaiseen palveluun, sovitaan, voiko toimipaikkaan sijoittuva henkilöstö tuottaa palveluja myös monikanavaisesti koko työllisyysalueelle sekä mahdollisesti keskitettyjä palveluja. Satunnaisessa toimipisteessä ei ole nimettyä asiakaspalvelupistettä, eikä myöskään vakituisia työskentelytiloja työvoimapalvelulle. Satunnaisessa toimipisteessä asioidaan yhdessä asiakkaan kanssa sovitusti."
Operatiivinen ohjausryhmä käynnisti kokouksessaan 20.11.2024 kohdassa 2 valmistelukeskustelu 2025 vuoden palvelutasosta sekä aukioloajoista. Ohjausryhmä päätti pyytää kuntien kannanottoja ennen seuraavaa operatiivisen ohjausryhmän kokousta. Kannanottopyyntö lähetettiin kuntiin 26.11.2024 operatiivisen ohjausryhmän jäsenten kautta.
10.12. pidetyssä operatiivisen ohjausryhmän kokouksessa käytiin läpi saadut kannanotot ja operatiivinen ohjausryhmä evästi tulevaa palvelutasoa ja aukioloaikoja. Erityisesti kehyskuntien palvelutaso ja kasvokkain tarjottavan palvelun toteuttaminen puhututti ohjausryhmän jäseniä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää
1) Mikkelin kaupungin Vilhonkadulla sijaistevan asiakaspalvelupisteen aukioloaika on ma-pe klo 9-15.
2) Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa tarjotaan kasvokkainpalvelua ajanvarauksella kolmena päivänä viikossa klo 9-15. Kyseisinä päivänä voi asioida myös ilman ajanvarausta klo 12-13.
3) Hirvensalmella, Puumalassa ja Pertunmaalla kasvokkain palvelua annetaan tarpeen mukaan ajanvarauksella.
Lisäksi kuntien yhteispalvelupisteiden henkilökunta opastetaan neuvomaan asiakkaita työllisyyspalveluiden piiriin.
Mikkelin työllisyyslautakunta toteaa, että uuden toiminnan aloittaessa palvelutasoa ja aukioloaikoja tulee tarkastella ja tarvittaessa linjata uudelleen jo vuoden 2025 aikana. Kehyskuntien palveluiden järjestämisessä tulee huomioida kuntakokeilussa hankittu osaaminen kuntien tarpeista ja asiakkaista.