Kaupunkikehityslautakunta, kokous 31.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Aluejohtokuntien toimintamalli vuodelle 2023

MliDno-2022-6128

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Aluejohtokuntien tarkoituksena on toimia kaupunkiorganisaation paikallisena toimijana paikallisin toimin ja keinoin. Se välittää kahdensuuntaisesti tietoa ja tuntemuksia aktivoiden paikallisia toimijoita alueensa elinvoimaisuuden kehittämiseksi.

Aluejohtokuntiin on valittu ja nimetty toimijat (henkilöjäsenet) kuntavaalien 2021 jälkeen nelivuotiskaudelle.

Aluejohtokuntatyön koordinaatio kaupunkiorganisaatiossa siirtyi Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelle syksyllä 2021. Palvelualue on kohdistanut työhön noin ½ htv työpanoksen.

Talousarvion 2023 päätöksessä aluejohtokuntatyöhön osoitettuja taloudellisia resursseja pienennettiin niin, että talousarviossa on 84 000 euron varaus koko aluejohtokuntatyöhön.

Aluejohtokuntatyön malli vuonna 2023

Aluejohtokunnat ovat osa Mikkelin kaupungin päätöksenteko-organisaatiota, jonka esityslistat ja pöytäkirjat ovat julkisia asiakirjoja, kuten lautakunnan asiakirjat. Aluejohtokuntatyö on osa Asumisen ja toimintaympäristön palvelualuetta ja siihen on osoitettu 0,4 htv työpanos. Aluejohtokuntien henkilöiden valintaprosessi ja kokoonpanot jatkavat nykyisinä.

Aluejohtokunnan toiminta tapahtuu seuraavissa osa-alueissa: 

Aluejohtokuntien tehtävänä on kehittää ja valvoa alueen asukkaiden hyvinvointia, tukea ja edistää alueen kehittämishankkeita, sekä edistää paikallista toimintaa ja kulttuuria.

Aluejohtokunta antaa pyydettäessä tai oma-aloitteisesti kannanottoja valmistelussa oleviin asioihin liitettäväksi asioiden käsittelyn liiteaineistoihin.

Aluejohtokunta laatii toimintasuunnitelman nelivuotiskaudelle, joka vuosittain päivitetään. Aluejohtokunnalla on mahdollisuus tehdä osoitetun talousresurssin ja hankintasäännön puitteissa hankintoja esim. paikallisten yritysten kanssa sekä muodostaa toimintakaudellaan toiminnallisia yhteistyösopimuksia. Yhteistyösopimuksista laaditaan mallipohja.

Aluejohtokuntien kokouskäytäntöä tiivistetään niin, että varsinaisia päätöskokouksia on kaksi vuodessa. Kokouksista laaditaan esityslistat, pöytäkirja ja pöytäkirjantarkastus hallintosäännön mukaisesti CaseM järjestelmään. Muuta valmistelua tai tapaamisia aluejohtokunnat järjestävät oman tarpeensa mukaisesti. Liittäen muistiot tapaamisista pöytäkirjan liiteaineistoksi.

Aluejohtokuntatoiminnalle on varattu palvelualueen käyttötaloudessa 84 000 euroa. Jokaiselle aluejohtokunnille jaetaan tasasuuruinen summa oma päätöksenteon alaista toimintaansa varten, joka on 14 500 euroa (v. 2023).

Kokonaissummasta osa, yhteensä 10 000 euroa varataan aluejohtokuntien kokouspalkkioihin ja hallinnon kustannusvyörytyksiin. Kokouspalkkiot maksetaan korvaus palkkiosäännön mukaisesti CaseM järjestelmiin kirjattavista varsinaisista aluejohtokuntien pitämistä kokouksista, joita taloussuunnittelmassa on varattu kaksi (2) kappaletta/vuosi/aluejohtokunta). Muusta asioiden valmistelu ja toiminnasta ei makseta korvauksia.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy aluejohtokuntien toimintaperiaatteet vuodelle 2023.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että johtava rakennustarkastaja Sari Valjakka poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Aluejohtokunnat

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkikehityslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.