Kaupunginvaltuusto, kokous 25.1.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Tilapäisen valiokunnan asettaminen

MliDno-2020-156

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on rahoittanut nk. professuurihankkeita vuodesta 2002 alkaen, jolloin ryhdyttiin määrätietoisesti nostamaan kaupungin profiilia yliopistokeskuskaupunkina. Rahoituksen järjestämistapa on vaihtunut useasti vuosien saatossa. Viimeisin muutos sopimuksiin tehtiin vuonna 2014.

Professuurirahoitus nousi julkiseen keskusteluun syyskuun 2020 lopulla. Mikkelin kaupungin 26.9.2020 julkaisemassa tiedotteessa ilmoitettiin, että toiminnan lainmukaisuuden varmistamiseksi asiasta toteutetaan sisäinen tarkastus, jonka toteuttaa ulkopuolinen tilintarkastusyhteisö.

Sisäinen tarkastus on toteutettu tarkastusyhteisö KPMG:n toimesta sisäisen tarkastuksen palvelusopimuksen perusteella. KPMG:n päävastuullinen tarkastaja Harri Leppiniemi esittelee professuurirahoitukselle toteutetun sisäisen tarkastuksen raportin ja luovuttaa sen kaupunginhallitukselle kokouksessa.

Hallintosäännön 145 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Ottaen huomioon käsiteltävänä olevan asian luonne, asia tulisi käsitellä kaupunginhallituksen puheenjohtajan selostuksen pohjalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Arto Seppälä, arto.seppala@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus ottaa vastaan KPMG:n sisäisen tarkastuksen raportin ja merkitsee tiedoksi.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esteellisyydestään ilmoittivat kaupunginhallituksen jäsen Soile Kuitunen ja hallintojohtaja Ari Liikanen.

Merkitään, että Soile Kuitusen esteellisyysperusteena on toimiminen kaupungin kehitysjohtajan virassa asian valmistelijana vuonna 2014. Hallintojohtaja Ari Liikasen esteellisyyden syynä on osallistuminen asian käsittelyyn vt. kaupunginjohtajana vuonna 2015.

Merkitään, että Soile Kuitunen ja hallintojohtaja Ari Liikanen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. 

Merkitään, että vuodesta 2015 kaupunginjohtajana toiminut Timo Halonen ilmoitti olevansa asiassa esteellinen. Häntä voidaan kuitenkin kuulla asiassa asiantuntijana. 

Merkitään, että kaupunginlakimies Tarja Tarkiainen toimi sihteerinä tämän asian käsittelyn ajan.

Merkitään, että KPMG Oy:n sisäisen tarkastuksen palveluryhmästä Harri Leppiniemi ja Iikka Lahtinen esittelivät kaupunginhallitukselle selvitystyön tuloksia. 

Merkitään, että kaupunginjohtaja Timo Halosta kuultiin asiassa asiantuntijana. Hän esitti kaupunginhallitukselle vastauksen, joka liitetään pöytäkirjaan liitteeksi. Kuulemisen jälkeen kaupunginjohtaja Timo Halonen poistui kokouksesta pykälän päätäksenteon ajaksi.

Merkitään, että kaupunginhallitus vastaanotti sisäisen tarkastuksen erillisselvityksen professuurirahoituksesta, joka liitetään pöytäkirjaan liitteeksi.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle tilapäisen valiokunnan asettamista lausunnon antamista varten kuntalain 35 §:n 2 momentin perusteella, koska kaupunginhallituksen jäsenet ja suurin osa varajäsenistä ovat esteellisiä asian käsittelyssä.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 15.15-16.10.

Valmistelija

Tarja Tarkiainen, kaupunginlakimies, tarja.tarkiainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on rahoittanut nk. professuurihankkeita vuodesta 2002 alkaen, jolloin ryhdyttiin määrätietoisesti nostamaan kaupungin profiilia yliopistokeskuskaupunkina. Rahoituksen järjestämistapa on vaihtunut useasti vuosien saatossa. Viimeisin muutos sopimuksiin tehtiin vuonna 2014.

Professuurirahoitus nousi julkiseen keskusteluun syyskuun 2020 lopulla. Mikkelin kaupungin 26.9.2020 julkaisemassa tiedotteessa ilmoitettiin, että toiminnan lainmukaisuuden varmistamiseksi asiasta toteutetaan sisäinen tarkastus, jonka toteuttaa ulkopuolinen tilintarkastusyhteisö.

Sisäinen tarkastus on toteutettu tarkastusyhteisö KPMG:n toimesta sisäisen tarkastuksen palvelusopimuksen perusteella.

Kaupunginhallitus on käsitellyt kokouksessaan 14.12.2020 kohdassa § 406 Sisäisen tarkastuksen erillisselvitystä professuurirahoituksesta. Kaupunginhallitus vastaanotti sisäisen tarkastuksen erillisselvityksen professuurirahoituksesta. Lisäksi kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle tilapäisen valiokunnan asettamista lausunnon antamista varten kuntalain 35 §:n 2 momentin perusteella, koska kaupunginhallituksen jäsenet ja suurin osa varajäsenistä ovat esteellisiä asian käsittelyssä.

Kuntalain 35 §:ssä säädetään tilapäisestä valiokunnasta seuraavasti:

Jos kunnanhallituksen jäsenet ja varajäsenet ovat esteellisiä hoitamaan kunnanhallitukselle 38 tai 39 §:n mukaan kuuluvia tehtäviä eikä kunnanhallitusta saada tästä syystä päätösvaltaiseksi, valtuuston tulee asettaa tilapäinen valiokunta, joka hoitaa niitä kunnanhallituksessa käsiteltäviä asioita, joita kunnanhallituksen jäsenten ja varajäsenten esteellisyys koskee.

Päätösehdotus

Esittelijä

Arto Seppälä, arto.seppala@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto:

  1. Päättää asettaa kuntalain 35 §:n mukaisen tilapäisen valiokunnan lausunnon antamiseksi professuurihankkeesta.
  2. Valitsee tilapäiseen valiokuntaan 5-7 jäsentä.
  3. Valtuuttaa valiokunnan valitsemaan keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
  4. Päättää, että valiokunta voi ottaa itselleen sihteerin.
  5. Päättää määräajasta, minkä kuluessa tilapäisen valiokunnan tulee antaa lausunto professuurihankkeesta.

Päätös

Hallintosäännön 145 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Ottaen huomioon käsiteltävänä olevan asian luonne, asia tulisi käsitellä kaupunginhallituksen puheenjohtajan selostuksen pohjalta.

Asiasta käydyn keskustelun aikana puheenjohtaja täydensi esityksen kuulumaan seuraavasti:

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto:

  1. Päättää asettaa kuntalain 35 §:n mukaisen tilapäisen valiokunnan lausunnon antamiseksi professuurihankkeesta.
  2. Valitsee tilapäiseen valiokuntaan 5-7 jäsentä huomioiden kunnallisia toimielimiä koskevat tasa-arvolain säännökset. Jokaisesta poliittisesta ryhmästä valiokuntaan valitaan yksi henkilö.
  3. Valtuuttaa valiokunnan valitsemaan keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
  4. Päättää, että valiokunta voi ottaa itselleen sihteerin.
  5. Päättää, että tilapäisen valiokunnan tulee antaa lausunto professuurihankkeesta 31.3.2021 mennessä.


Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko täydennetty esitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin. 

Merkitään, että hallintojohtaja Ari Liikanen ja kaupunginjohtaja Timo Halonen ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin.

Merkitään, että kaupunginlakimies Tarja Tarkiainen toimi sihteerinä tämän pykälän käsittelyn ajan.

 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto:

  1. Päättää asettaa kuntalain 35 §:n mukaisen tilapäisen valiokunnan lausunnon antamiseksi professuurihankkeesta.
  2. Valitsee tilapäiseen valiokuntaan 5-7 jäsentä huomioiden kunnallisia toimielimiä koskevat tasa-arvolain säännökset. Jokaisesta poliittisesta ryhmästä valiokuntaan valitaan yksi henkilö.
  3. Valtuuttaa valiokunnan valitsemaan keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
  4. Päättää, että valiokunta voi ottaa itselleen sihteerin.
  5. Päättää, että tilapäisen valiokunnan tulee antaa lausunto professuurihankkeesta 31.3.2021 mennessä.

 

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Satu Taavitsainen esitti tilapäiseen valiokuntaan jäseneksi valtuutettu Marita Hokkasta, valtuutettu Pekka Pöyry esitti valtuutettu Marja Kauppia, valtuutettu Nina Jussi-Pekka esitti valtuutettu Kerttu Hakalaa, valtuutettu Armi Salo-Oksa esitti varavaltuutettu Jukka Rossia, valtuutettu Liisa Ahonen esitti valtuutettu Pertti Ruotsalaista ja valtuutettu Jussi Marttinen esitti varavaltuutettu Jere Liikasta.

Kaupunginvaltuusto päätti asettaa tilapäisen valiokunnan ja valitsi siihen jäseniksi:
Marita Hokkasen, Marja Kaupin, Kerttu Hakalan, Jukka Rossin, Pertti Ruotsalaisen ja Jere Liikasen.

Asiakohdat 2-5 hyväksyttiin kaupunginhallituksen esitysten mukaisesti.

Merkitään, että hallintojohtaja Ari Liikanen (osallistuminen asian käsittelyyn vt. kaupunginjohtajana vuonna 2015) ja kaupunginjohtaja Timo Halonen (osallistuminen asian käsittelyyn kaupunginjohtajana vuodesta 2015 alkaen) ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin.

Merkitään, että hallintopäällikkö Juha Ruuth toimi sihteerinä tämän pykälän käsittelyn ajan ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Merkitään, että tämän pykälän käsittelyn jälkeen pidettiin tekninen tauko klo 18.20-18.25.

Tiedoksi

Tilapäiseen valiokuntaan nimetyt, luottamushenkilörekisterinhoitaja, Meidän IT ja talous Oy/palkanlaskenta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.