Valmistelija
Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi
Kuvaus
Vaalijala on kuntayhtymä, jonka jäsenenä on 33 savolaista kuntaa. Mikkelin kaupunki on yksi Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnista 12,4 prosentin osuudella peruspääomasta. Vaalijala toimii kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain 6.1 §:n mukaisena Savon erityishuoltopiirinä. Vaalijala tuottaa mm. kuntoutus-, asumis- ja asiantuntijapalveluita kaiken ikäisille erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Lisäksi kuntayhtymä järjestää perusopetusta Pieksämäellä sijaitsevassa Sateenkaaren erityiskoulussa. Erityiskoulun opetus on tarkoitettu Vaalijalassa pysyvästi oleville sekä kuntoutusjaksolla oleville perusopetusikäisille oppilaille.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (jälj. voimaanpanolaki) 20 §:n mukaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain 6.1 §:ssä tarkoitetut erityishuoltopiirit siirretään varoineen ja velkoineen sekä sitoumuksineen hyvinvointialueille 1.1.2023. Voimaanpanolain 20.3 §:n mukaan, jos kuntayhtymä on perussopimuksensa mukaan huolehtinut muistakin kuin hyvinvointialueelle siirtyvistä tehtävistä, on jäsenkuntien järjesteltävä toiminta näiden tehtävien osalta uudelleen vuoden 2022 loppuun mennessä. Näin ollen Vaalijalan toiminnasta sote-palveluiden osuus siirtyy vuoden 2023 alussa hyvinvointialueelle, mutta perusopetusta tarjoava Sateenkaaren erityiskoulu ei siirry kuntayhtymän mukana, vaan toiminta on järjestettävä uudelleen.
Pieksämäen kaupunki on lähestynyt Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkuntia ja Sateenkaaren koulun palveluita käyttäviä kuntia esittäen Vaalijalan kuntayhtymän osittaisjakautumista ja uuden Sateenkaaren koulun kuntayhtymän perustamista sote-uudistuksen johdosta. Pieksämäki on jo aiemmin helmikuussa 2022 pyytänyt Vaalijalan jäsenkunnilta näiden alustavia näkemyksiä Sateenkaaren koulua ylläpitävän uuden kuntayhtymän perustamisesta. Mikkelin kaupunki antoi asiasta oman lausuntonsa päätöksellä KH 21.2.2022 § 79 todeten, ettei se kannata uuden kuntayhtymän perustamista. Lausunnossaan Mikkeli myös edellytti, että asian jatkovalmistelussa on varmistettava kaikkien jäsenkuntien tasapuolinen kohtelu, mikäli uusi vapaaehtoinen kuntayhtymä perustetaan ja siihen siirretään Vaalijala-kuntayhtymästä varoja.
Pieksämäen kaupungin 17.3.2022 lähettämässä toimenpidepyynnössä pyydetään jäsenkuntia viemään valtuustojensa päätettäväksi Vaalijalan kuntayhtymän jakautumissopimuksen hyväksyminen sekä uuteen perustettavaan Sateenkaaren koulun kuntayhtymään liittyvien jäsenkuntien osalta myös uuden kuntayhtymän perustamissopimuksen hyväksyminen tarvittavine valtuutuksineen. Pyynnön liitteenä on toimitettu Vaalijala-kuntayhtymän jakautumiseen ja uuden Sateenkaaren koulun kuntayhtymän perustamiseen liittyvät asiakirjaluonnokset.
Toimitetussa asiakirjakokonaisuudessa todetaan, että uuteen kuntayhtymään voi liittyä myös muita kuin Vaalijalan jäsenkuntia, eikä kaikkien Vaalijalan jäsenkuntien tarvitse liittyä uuteen kuntayhtymään. Uusi kuntayhtymä tarjoaa palveluita jäsenkuntiensa lisäksi myös muille kunnille sovittavin hinnoin. Asiakirjoissa esitetään, että osittaisjakautumisessa uuteen perustettavaan Sateenkaaren koulun kuntayhtymään siirrettäisiin omaisuutta, jonka kirjanpitoarvo on noin 4,19 miljoonan euroa, sekä 375 000 euroa kassavaroja, yhteensä noin 4,6 miljoonaa euroa. Vaikka asiakirjakokonaisuuden sisältämässä uuden kuntayhtymän taseluonnoksessa ei asiaa ilmoiteta, käy dokumenteista muualta ilmi, että uudelle kuntayhtymälle ollaan siirtämässä myös Rautalammilla sijaitseva 64,21 hehtaarin metsätila. Helmikuussa toimitetuissa asiakirjoissa tilan kirjanpitoarvoksi on esitetty vain vain 20 tuhatta euroa, kuntayhtymän virallisissa tase-erittelyissä tilan arvo on 29 525 euroa. Nämä molemmat ovat merkittävästi tilan todellista arvoa alhaisempia.
Vaalijalan kuntayhtymän vuoden 2021 tilinpäätöksessä on kumulatiivista ylijäämää 21,5 miljoonaa euroa. Pelkästään tilikaudella 2021 kuntayhtymä teki 7,6 miljoonaa euroa ylijäämäisen tuloksen. Sote-uudistuksen voimaanpanolain 33 §:n mukaan kuntayhtymän kuntayhtymät päättävät taseeseen kertyneen ylijäämän käsittelystä kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti. Vaalijala-kuntayhtymän perussopimuksen 22 §:ssä todetaan, että olennainen ylijäämä otetaan huomioon toimintavuoden aikana muuttamalla tarvittaessa yksikköhinnoittelua, jotta kertyneet ylijäämät tulevat mahdollisimman kattavasti huomioitua kuntayhtymän jäsenkuntien hinnoittelussa perussopimuksen tarkoittamalla tavalla. Mikkelin kaupunki edellyttää kuntayhtymältä välittömiä toimia kertyneen ylijäämän palauttamiseksi jäsenkunnilleen perussopimuksen mukaisesti. Voimaanpanolain 33 § velvoittaa kuntayhtymien jäsenkunnat kattamaan hyvinvointialueille siirtyvien kuntayhtymien taseisiin kertyneet alijäämät kuntalain säännösten mukaisesti. Vastaavasti säännös mahdollistaa kuntayhtymille kertyneen ylijäämän jakamisen jäsenkunnille, mikäli perussopimus sen sallii. Ylijäämien siirtyminen kokonaisuudessaan hyvinvointialueelle olisi kuntayhtymän jäsenkuntien edun vastaista.
Sote-uudistuksen voimaanpanolain 39 §, joka rajoittaa kuntayhtymän päätösvaltaa hyvinvointialuetta sitovien merkittävien vaikutusten suhteen, ei ole peruste toteuttaa esitettyä osittaisjakautumista siten, että uuteen kuntayhtymään mukaan lähtevät kunnat hyötyvät taloudellisesti uuden kuntayhtymän ulkopuolelle jättäytyvien kuntien kustannuksella. Syytä on myös huomata, että siltä osin kun on kyse muusta kuin hyvinvointialueelle siirtyvistä omaisuuseristä, eivät em. lain rajoitukset koske tähän omaisuuteen kohdistuvia toimenpiteitä.
Kunnilla on voimaanpanolain 20.4 §:n mukaan oikeus sopia kuntayhtymän maaomaisuuden siirtymisestä siltä osin, kun se ei sitoudu hyvinvointialueen järjestämisvastuulle siirtyvän toiminnan edellyttämään rakennusomaisuuteen. Rautalammilla sijaitsevaa 64,21 ha metsätilaa (kiint.nro 686-411-6-353) ei enää käytetä lahjoituksena alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti kehitysvammaisten lasten opetuksen toteuttamiseen, sillä opetustoiminta on siirretty Pieksämäelle Nenonpeltoon. Metsätilan lahjakirjan ehdot eivät estä kohteen myymistä. Koska tila ei ole enää opetus- tai muussa opetusta tosiasiallisesti tukevassa käytössä, eikä se toisaalta liity myöskään hyvinvointialueelle siirtyvien sote-palvelujen tuottamiseen eikä siten siirry hyvinvointialueen omistukseen, tulisi metsätila myydä markkinahintaan ja jakaa siitä saatavat varat kuntayhtymän jäsenkunnille niiden peruspääomaosuuksien mukaisessa suhteessa. Vaihtoehtoisesti, mikäli metsätila halutaan toimitetussa asiakirjakokonaisuudessa esitetyn mukaisesti siirtää uuden kuntayhtymän omistukseen, on uuden kuntayhtymän ulkopuolelle jättäytyville Vaalijala-kuntayhtymän jäsenkunnille hyvitettävä metsätilan käyvästä arvosta niiden peruspääomaosuuksia vastaava summa. Metsätilan käypä arvo on osoitettava ulkopuolisen asiantuntijatahon laatimalla arviokirjalla.
Mikkelin kaupunki ei voi hyväksyä esitettyä osittaisjakautumissopimusta ja sen liitteitä siltä osin, kun ne koskevat uudelle kuntayhtymälle siirtyvää varallisuutta, sillä esitetty malli kohtelee epätasa-arvoisesti niitä Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkuntia, jotka eivät ole liittymässä uuden perustettavan Sateenkaaren koulun kuntayhtymän jäsenkunniksi. Niille kunnille, jotka päättävät jäädä uuden kuntayhtymäjärjestelyn ulkopuolelle, on hyvitettävä niiden peruspääomaosuutta vastaava osuus uuteen kuntayhtymään siirtyvän varallisuuskokonaisuuden kokonaisarvosta.
Mikkelin kaupunki katsoo vapaaehtoisen kuntayhtymän olevan hallinnollisesti raskas organisointitapa kyseessä olevien palveluiden tuottamiseen, eikä siksi ole kiinnostunut uuden kuntayhtymän jäsenyydestä. Mikäli halukkaita jäsenkuntia uuteen kuntayhtymään löytyy, on uuden kuntayhtymän perustaminen näiden tahojen kesken luonnollisesti mahdollista. Vaalijala-kuntayhtymän muu kuin hyvinvointialueelle siirtyvä omaisuus on kuitenkin jaettava Vaalijalan jäsenkuntien kesken tasapuolisella tavalla niiden peruspääomaosuuksien suhteessa; varojen siirtäminen uudelle kuntayhtymälle muiden jäsenkuntien kustannuksella ei ole hyväksyttävää.
Päätösehdotus
Esittelijä
Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että Mikkelin kaupunki ei ryhdy jäseneksi uuteen perustettavaan Sateenkaaren koulun kuntayhtymään. Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että osittaisjakautumissopimusta ei voida hyväksyä ehdotetussa muodossa, sillä se ei kohtele Vaalijala-kuntayhtymän jäsenkuntia tasapuolisesti.