Valmistelija
Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
Kuvaus
Tieto- ja viestintäteknologia on osa koulujen arkipäivää. Tietoteknisten laitteiden ja ohjelmistojen hallinta ovat tärkeitä tulevaisuustaitoja. Laitteiden käytön harjoittelu on opetussuunnitelman mukaista opetusta. Laitteiden ja ohjelmistojen käyttö koulussa ei ole kuitenkaan itseisarvo, vaan niillä voidaan toteuttaa opetussuunnitelman ja oppimisen tavoitteita. Koululla on tärkeä rooli myös mediataitojen ja tietosuojakysymysten opettamisessa. Opetushallitus on laatinut koulujen työn tueksi oppaan: Tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käyttöön liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista koulussa (https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/183993_tietokoneen_kannykan_ja_muiden_mobiililaitteiden_kayttoon_liittyvista_oikeuk.pdf).
Mikkelin perusopetuksen yhteisissä järjestyssäännöissä todetaan jo tällä hetkellä, että mobiililaitteiden (matkapuhelin, tabletti) häiritsevä käyttö on kielletty kouluaikana. Näin ollen Mikkelissä perusopetuksen opettaja voi puuttua mobiililaitteen häiritsevään käyttöön jo nykyisten järjestyssääntöjen perusteella. Koulun järjestyssäännöissä ei voida kokonaan kieltää mobiililaitteiden tuomista kouluun, mutta järjestyssäännöillä voidaan rajoittaa mobiililaitteiden käyttöä opetuksen aikana. Järjestyssäännöissä voidaan kieltää mobiililaitteen opetusta tai oppimista häiritsevä käyttö oppitunnilla. Koulu voi edellyttää, että mobiililaite on häiriötä aiheuttamattomassa tilassa opetuksen aikana. Häiriötä aiheuttamattomalla tilalla tarkoitetaan, että laite on äänettömällä sekä värinä-, valo- ja muut toiminnot on asetettu pois käytöstä. Opetusta häiritsevänä voidaan kieltää myös kuvan ja äänen lähettäminen suoratoistona oppitunnilta ilman opetukseen liittyvää syytä.
Välitunneilla mobiililaitteen käyttöä ei voida nykylainsäädännön mukaan kokonaan kieltää, mutta silloinkin kiusaamiseen sekä häiritsevään tai muuhun epäasialliseen käyttöön koulun tulee puuttua. Välitunneilla tapahtuvaa mobiililaitteiden käyttöä on kuitenkin usein vaikea valvoa. Koulu voi suosittaa, että välitunnilla liikutaan ja tehdään jotain muuta kuin käytetään mobiililaitetta. Jos koulu rajoittaa mobiililaitteen käyttöä välitunnilla, tulee sen huolehtia, että oppilaalla on tarvittaessa mahdollisuus esimerkiksi ottaa yhteyttä huoltajaansa tai hoitaa henkilökohtaisia asioitaan, joita ei voi siirtää myöhemmäksi. Koulussa voidaan laatia yhdessä oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa järjestyssääntöjä tarkentavia pelisääntöjä tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käytöstä koulussa. Oppilaat ja heidän huoltajansa voivat sitoutua noudattamaan pelisääntöjä ja allekirjoittaa ne, mutta muodollisesti ei ole kyse sopimuksesta.
Tutkimusnäyttöä mobiililaitteiden käytön vaikutuksista on vielä melko vähän, mutta sen perusteella tiedetään jo, että koululaisten ongelmallinen sosiaalisen median käyttö voi olla yhteydessä esimerkiksi lisääntyneeseen oireiluun, väsymykseen, yksinäisyyteen ja vähäiseen fyysiseen aktiivisuuteen. Viestien tulo ja niiden tarkistaminen häiritsee keskittymistä ja oppimista. Toisaalta sosiaalinen media on mahdollistanut yhteyden pidon pitkistä välimatkoista huolimatta ja esim. korona-aikana, kun kohtaaminen ei ole ollut muutoin mahdollista.
Oppilaiden mobiililaitteiden käyttöä käsiteltiin kevään aikana perusopetuksen rehtori- ja henkilöstökokouksissa sekä koulujen neuvottelukuntien kokouksissa yhteistyössä huoltajien kanssa. Selvityksen perusteella alakouluissa mobiililaitteiden häiritsevä käyttö on vähäisempää, mutta yläkouluissa asiaan joudutaan usein puuttumaan. Neuvottelukunnat pitivät tehtyä valtuustoaloitetta hyvänä ja tukevat sitä, ettei oppitunneilla ole puhelimia käytössä, ellei niitä erityisesti tarvita opetuksessa. Kouluilla on käytössä tietokoneita opetustilanteita varten. Pidettiin tärkeänä, että kaikki luokkien huoltajat olisivat koulujen tukena siinä, ettei mobiililaitteita käytettäisi tunneilla. Nähtiin, että aikuisten antamalla esimerkillä on myös vaikutusta oppilaiden käyttäytymiseen tässäkin asiassa. Lisäksi oppilaskunnan hallituksen ja tukioppilaiden rooli nähtiin tärkeänä yhteisen toimintakulttuurin luomisessa. Joillakin kouluilla on käytössä oven viereen sijoitettuja lokeromallisia kännykkäparkkeja, jonne puhelimet laitetaan oppituntien ajaksi. Tämä vaatii sekä oppilaiden, opetushenkilöstön että huoltajien sitoutumista.
Koska lasten ja nuorten puhelimenkäyttö ei ole vain koulupäivään rajoittuva ongelma, myös kodit, urheiluseurat, nuorisotoimi jne. tulisi saada samaan rintamaan ongelmien ehkäisyssä. Erään koulun neuvottelukunnalta tuli ehdotus, että kaupunki järjestäisi yhdessä esimerkiksi Eloisan ja järjestöjen (esim. MLL) kanssa huoltajille tietoa mobiililaitteiden haitoista lapsen ja nuoren kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Lisäksi tarvittaisiin käytännön vinkkejä kasvatustyöhön eri ikävuosille sopien. Asia voisi olla vahvemmin esillä jo neuvoloissa. Myöhemmässä vaiheessa myös esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja peruskoulun vanhempainillat olisivat hyviä foorumeita tiedolle ja keskustelulle. Nähtiin, että yhteistä toimintamallia, materiaalia ja esimerkiksi vanhempainiltojen asiantuntijavieraita olisi tärkeää suunnitella laajalla rintamalla koko kaupungin tasolla.
Tulevan lukuvuoden aikana asian käsittelyä jatketaan. Koululaisten häiritsevä ja liiallinen mobiililaitteiden käyttö on aiheuttanut keskustelua myös valtakunnan tasolla ja alustavien tietojen mukaan uudessa hallitusohjelmassa ehdotetaan lainsäädäntömuutoksia, joilla voitaisiin nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.
Päätösehdotus
Esittelijä
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Kasvatus- ja opetuslautakunta antaa tehtyyn valtuustoaloitteeseen yllä olevan vastauksen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.