Kaupunginvaltuusto, kokous 11.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Talousarvio 2025

MliDno-2024-2120

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Skott, vs. talousjohtaja, janne.skott@mikkeli.fi
Mari Komulainen, vs. taloussuunnittelupäällikkö, mari.komulainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kuntalain edellytysten mukaan vuodesta 2018 lähtien Mikkelin kaupungin taseeseen kertynyt alijäämä olisi tullut kattaa vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämä ei onnistunut, kun taseeseen jäin noin 21 miljoonaa alijäämää, ja näin ollen Mikkeli täytti kriisikuntakriteerit. Alijäämän kattamiseksi valmisteltu Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden (49 %) myynti toteutui kuitenkin alkuvuoden 2024 aikana. Vaikka kriisikuntakriteerit täyttyivät, on alijäämäongelma ratkaistu vuoden 2024 aikana. Mikkeli ei joutunut valtionvarainministerion asettamaan arviointimenettelyyn, eikä alijäämien kattamiseksi vaadittavia toimenpiteitä enää ole ollut tarpeen huomioida vuoden 2025 talousarviovalmistelussa. Talouden kokonaisvaltainen tasapainottaminen vaatii edelleen muitakin toimia, ja niitä toteutetaan talouden kokonaisvakauttamisohjelman myötä. Tällä tarkoitetaan joulukuussa 2023 päätetyn kolmen miljoonan euron sopeutuspaketin läpivientiä sekä elinvoiman kasvuohjelman toteuttamista. Kyseiset asiat ovat huomioituna talousarviossa ja taloussuunnitelmassa. Merkittävä vaikutus tulevien vuosien talouden tasapainottamisessa on myös energiaomaisuusjärjestelystä tuloutuneiden varojen käytöstä saatavilla hyödyillä. Varoja käytettiin vuoden 2024 aikana lainojen poismaksamiseen ja sijoitustoimintaan, jolloin tulevaisuudessa syntyy säästöjä korkokuluissa sekä rahoitustuottoja sijoitustoiminnan myötä.

Talousarvio vuodelle 2025 on 5,0 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alijäämäinen tulosnäkymä on ollut nähtävissä jo edeltävien vuosien talousarvioissa. Näkymä kuntataloudessa on valtakunnallisesti samansuuntainen, ja liittyy useiden kaupunkien osalta sote-uudistuksen jälkeiseen valtionrahoituksen uusiin jakoperusteisiin. Suunnitelmakaudella vuoden 2025 jälkeen alkaa Mikkelin kaupungin taloudessa näkyä aikaisempina vuosita tehtyjen lukuisien eri toimenpiteiden vaikutukset, ja vuosittaisen tuloksen ennakoidaankin päätyvän nollatason tuntumaan suunnitelmanvuosina. Suunnitelmavuosia koskeva merkittävin mahdollisuus sekä myös uhka on valtionvarainministeriön käynnistämä rahoitusuudistus. Valtionosuusjärjestelmää uudistetaan, sillä nykyinen järjestelmä on todettu toimimattomaksi. Mikkeli kärsi sote-uudistuksen jälkeen valtionosuuslaskennassa merkittävästi, kun rahoitusperiaatteisiin vaikutti suurilta osin vuosien 2021-2022 sote-kustannukset. Uudistuksen uskotaan kohentavan Mikkelin rahoituksellista asemaa jatkossa, kun järjestelmä muuttuu oikeudenmukaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi. Mikäli uudistus ei onnistu korjaamaan nykyisen järjestelmän epäkohtia, on mahdollista että valtionosuudet jäävät pysyvästi nykyiselle heikolle tasolle. Mikkeli tekee aktiivisesti rahoitusuudistukseen liittyvää edunvalvontatyötä.

Mikkelin kaupungin talousarviokirjassa esitetään valtionosuusuudistuksen tulevan voimaan vuoden 2026 alussa. Valtiovarainministeriö kuitenkin tiedotti 22.10.2024 uudistuksen lykkääntymisestä yhdellä vuodella. Tämän tuoreen tiedon päivittäminen talousarviokirjaan ei ollut aikataulullisesti mahdollista ennen kaupunginhallituksen talousarviokäsittelyä. Lykkääntymisuutisella ei kuitenkaan tule olemaan vaikutusta talousarviokirjassa esitettäviin valtionosuusennusteiiin, eli talousarviossa olevat luvut eivät tämän tiedon myötä tule muuttumaan.

Kaupunginhallitus vahvisti 17.6.2024 § 195 talousarvioraamin vuodelle 2025 ja valtuutti talouspalvelut laatimaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet. Kaupunginjohtajan talousarvioesitys ylittää kaupunginhallituksen hyväksymän raamin toimintakatteen (-142,7 miljoonaa euroa) vain 1200 eurolla.

Kaupunginjohtajan esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosiksi 2025–2028 on liitteenä. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma käsitellään erikseen.

Kaupunginjohtajalle talousarvion johdosta annettavat valtuutukset talousarviolainojen nostamiseen, lainojen suojaamiseen ja investointiohjelman mukaisten osakesijoitusten hankintapäätöksiin sekä kaupunginhallitukselle annettava valtuutus konsernilainojen myöntämiseen käsitellään teknisesti erillisenä päätöspykälänä.

Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluejohtokunnat antavat lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta sekä asioista, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Aluejohtokuntien antamat lausunnot sekä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot on koostettu liitteeksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2025–2028 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti, sekä esittää kaupunginvaltuustolle, että se

  1. hyväksyy liitteen mukaisena esityksen Mikkelin kaupungin vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2025-2028
     
  2. hyväksyy talousarvion määrärahojen, tuloarvioiden sekä toiminnallisten tavoitteiden sitovuuden esitetyn mukaisesti.


Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia sekä merkitsee tiedoksi liitteenä olevat talousarviosta annetut lausunnot.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Kaupunginhallitus aloitti vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2025-2028 käsittelyn kaupunginjohtaja Janne Kinnusen aloituspuheenvuorolla. Sen jälkeen puheenvuoroja pitivät vs. talousjohtaja Janne Skott ja henkilöstöjohtaja Petri Mattila.

Asiasta käydyn keskustelun aikana

  • Kirsi Olkkonen esitti poistettavaksi sivulta 16 kohdasta Kaupungistuminen/Yleiskaava virke "Strategisessa yleiskaavassa määriteltäisiin esim. pysyvän asumisen edullisuusvyöhykkeet ja näin kunnan eri alueita voitaisiin kohdella tasavertaisesti."
    Koska kukaan ei kannattanut Kirsi Olkkosen esitystä, se raukesi. 
     
  • Jarno Strengell esitti, että kohtaan 8.7, ettei koulunkäynninohjaajien palkkakustannuksista vähennetä 10 htv. Perustelu: Koulunkäynninohjaaja työskentelee opettajan työparina, tukien lapsen oppimista ja kasvatusta. Lasten erityisen tuen tarve on 2000- luvulla kasvanut Suomessa nelinkertaisesti ja Pisatutkimuksessa Suomi on tippunut noin 10 sijaa. Tällä hetkellä Mikkelissä peruskoulussa opiskelevilla lapsilla on yli 30 eri äidinkieltä. Vaikka lapsimäärän ennuste on laskeva, niin samaan aikaan koulunkäynninohjaajien- ja pienryhmien tarve on lisääntynyt. Hyvät oppilaiden opetus- ja tukipalvelut vähentävät nuorten syrjäytymistä, parantavat oppimistuloksia, auttavat nuorten jatko-opiskeluun ja työelämään siirtymistä sekä vähentävät sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia eli parantavat kaupungin elinvoimaa ja työllisyyttä. 
    Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

    Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiaan eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin hänen esityksensä.
     
  • Jarno Strengell esitti, että kohdasta 8.7 kasvatus- ja opetuslautakunta poistetaan seuraava lause ”Kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen mukaisesti Rouhialan koulu yhdistetään Päämajakouluun 1.8.2025 alkaen” eikä Rouhialankoulun toimintaa yhdistetä Päämajakouluun. Perustelu: Rouhialan koulu on terve alkuopetuksen rakennus, jossa opiskelee 1-2 luokalla noin 70 opiskelijaa rauhallisella omakotialueella luonnon keskellä. Koulun puolesta kerätty kansalaisadressi keräsi lähes tuhat nimeä. Rouhialan koulun oppilaiden siirtäminen Päämajakouluun lisää pienten lasten koulumatkaa ja kuljetuskustannuksia. Rouhialankoulu on oppilaskohtaisen kustannuksen perusteella kaupungin halvimpia kouluja. Lisäksi Päämajakoululla on todettu sisäilmaongelmia ja lisääntyviä oireiluja. Yli puolessa koulun kotiluokista on ollut ilmanpuhdistimet työskentelyn mahdollistamiseksi. Syksyn 2024 rankkasade kasteli tiloja ja kiinteistössä on useita remontoitavia kohteita. Päämajakoulu on rakennettu 1960-1970, joten kyse ei ole Rouhialan koulun oppilaiden siirtymisestä uuteen ja nykyaikaiseen oppimisympäristöön, kuten Saimaanportin kouluun siirtyneiden osalta tapahtui. 
    Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

    Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiaan eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin hänen esityksensä.
     
  • Jarno Strengell esitti, että kohtaan 8.7 ja investointi kohtaa 12, että kaupunginvaltuuston 2024 talousarviossa hyväksytty itäisen alueen koulu- ja päiväkodin investointisuunnitelma vuosille 2025 - 2027 toteutetaan sovitun mukaisesti, koulu ja päiväkodit ovat valmiina 2028 mennessä eli investointilistalle nostetaan takaisin seuraavat luvut: 2025 – 2027 korvaavat päiväkodin uudisrakennukset (150 + 70 lasta) 8,3 miljoonaa euroa, kalusto 300 000 euroa. 2025 – 2027 korvaava koulun uudisrakennus (460 oppilasta) 17,664 miljoonaa euroa, kalusto 736 000 euroa. Perustelu: Itäisen alueen koulu- ja päiväkotiverkkoa sekä kaupunkirakenneselvityksen linjauksia on käsitelty 2018 alkaen lautakunnissa, kaupunginhallituksessa, kaupunginvaltuustossa, yt- neuvottelukunnassa ja kaupunkilaisten tilaisuuksissa. Kaupunkirakenneselvityksen linjauksissa 2018 esitettiin itäisen alueen uuden koulun valmistumista jo vuonna 2023. Kaupungilla on koulu- ja päiväkotirakentamisesta kokemusta 2010 – 2024 pohjoisen Kalevankankaan, läntisen Rantakylän ja eteläisen Urpolan osalta. Rakennuskustannukset nousevat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, joten investointia ei pidä enää siirtää. Virkamiehet ovat laskeneet, että itäisen alueen uusi koulu- ja päiväkodit maksaisivat kymmenessä vuodessa itsensä takaisin, käyttötaloussäästöinä ja korjaustarpeen vähenemisenä. Mikkelin kaupungin tase on +125 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Investoinnin siirtäminen vuoteen 2028 ei ole päätös investoinnin aloittamisesta. 
    Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

    Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiaan eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin hänen esityksensä.
     
  • Heli Kauppinen esitti Kirsi Olkkosen ja Jatta Juholan kannattamana, että kohtaan 8.7. muutoksena talousarvioon seuraavaa: Lisätään perusopetuksen kohdalle oppimisen tukea varten talousarvioon 150 000 euroa, mikä vastaa noin viiden koulunkäynninohjaajan resurssia. Perusteluosa: Perusopetuksen koulunkäynninohjaajaresurssin leikkauksen perusteluna alun perin oli oppimisen tuen uusi toimintamalli. Tällaista uutta toimintamallia ei kuitenkaan ole käynnistetty. Tukea tarvitsevien lasten määrä ei ole laskenut eikä laskemassa. Uusista valtakunnallisesta säädöksistä ei vielä ole riittäviä tietoja. On varmistettava, että ohjaajaresurssia ei lasketa liikaa - lapsille jokainen kouluvuosi on tärkeä. Kasvuohjelmassa tavoitteena olevaksi nuorten unelmakaupungiksi emme tule leikkaamalla oppimisen tuesta; emme myöskään paranna sillä työnantajamainettamme.
    Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän ehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Heli Kauppisen esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa ääntä (Jaana Strandman, Jouko Kervinen, Eero Aho, Armi Salo-Oksa, Jani Sensio) ja 6 ei ääntä (Kirsi Olkkonen, Pekka Pöyry, Jatta Juhola, Heli Kauppinen, Jarno Strengell, Risto Rouhiainen).

    Puheenjohtaja totesi, että Heli Kauppisen esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 


Esittelijä muutti päätösehdotustaan kaupunkikehityslautakunnan strategiakortista sivulle 87 kohdasta "Tunnistetaan ja huomioidaan alueen merkittävä vapaa-ajanasuminen ja monipaikkaisuus" muutetaan "Saatetaan loppuun haja-asutusalueiden edullisuusvyöhyketarkastelu osana rakennusjärjestyksen uudistamista." muotoon "Valmistellaan haja-asutusalueiden edullisuusvyöhyketarkastelu osana rakennusjärjestyksen uudistamista, jotta vapaa-ajan asuntojen muuttaminen pysyviksi asunnoiksi helpottuisi". Esittelijän muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

Esittelijä muutti päätösehdotustaan Tuloslaskelman kohdan 10 seuraavasti:
"kohdassa muut rahoituskulut on havaittu budjetoinnissa tapahtunut tekninen virhe. Tuloslaskelmaan (sivu 105) on kirjattu virheellisesti summa 610 euroa, kun sen tulisi olla 610 000 euroa. Kyseinen summa koostuu pääasiassa Vesiliikelaitoksen sisäisestä peruspääoman korvauksesta emokaupungille. Virheellinen kirjaus korjataan lisäämällä muihin rahoituskuluihin 609 390 euroa. Lisäksi talousarviokirjan valmistumisen jälkeen tulleiden tietojen perusteella rahoitustuotto-odotuksia lisätään vastaavasti 609 390 eurolla, jolloin koko kaupungin tasolla rahoitustuottojen ja -kulujen nettomäärä tai kaupungin tulostavoite ei muutu”. Esittelijän muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

Esittelijä muutti päätösehdotustaan Muiden osakkeiden hankinnan määrärahan osalta siten, että määräraha nostetaan 500.000 euroon. Esittelijän muutosehdotus hyväksyttiin yksimieliseti. 

Merkitään, että Armi Salo-Oksa ilmoitti olevansa esteellinen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n (s. 46-49) käsittelyn aikana (Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n hallituksen jäsen) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Ilmoitus hyväksyttiin. 

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauot klo 12.27-13.15 ja 15.50-16.05.

Merkitään, että kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja Petri Pekonen saapui kokoukseen ensimmäisen tauon jälkeen.

Merkitään, että pykälät 269-272 käsiteltiin samanaikaisesti.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy liitteen mukaisena esityksen Mikkelin kaupungin vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2025-2028
     
  2. hyväksyy talousarvion määrärahojen, tuloarvioiden sekä toiminnallisten tavoitteiden sitovuuden esitetyn mukaisesti.

Päätös

Puheenjohtaja esitti talousarvion käsittelyjärjestyksen hyväksyttäväksi liitteen mukaisesti. Käsittelyjärjestys hyväksyttiin.

Talousarvion käsittelyn aluksi kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kaupunginjohtaja, valtuustoryhmien puheenjohtajat ja nuorisovaltuuston puheenjohtaja käyttivät puheenvuorot talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksestä. 

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Jarno Strengell esitti kohtaan 8.7, ettei koulunkäynninohjaajien palkkakustannuksista vähennetä 5htv eli 150 000 € (alkuperäinen esitys kaupunginhallituksessa oli 10 htv vähennys).
Perustelu: Koulunkäynninohjaaja työskentelee opettajan työparina, tukien lapsen oppimista ja kasvatusta. Lasten erityisen tuen tarve on 2000- luvulla kasvanut Suomessa nelinkertaisesti ja Pisatutkimuksessa Suomi on tippunut 10 sijaa. Tällä hetkellä Mikkelissä peruskoulussa opiskelevilla lapsilla on yli 30 eri äidinkieltä. Vaikka lapsimäärän ennuste on laskeva, niin samaan aikaan koulunkäynninohjaajien- ja pienryhmien tarve on lisääntynyt. Hyvät oppilaiden opetus- ja tukipalvelut vähentävät nuorten syrjäytymistä, parantavat oppimistuloksia, auttavat nuorten jatko-opiskeluun ja työelämään siirtymistä sekä vähentävät sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia eli parantavat kaupungin elinvoimaa ja työllisyyttä.
Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Merkitään, että pykälät 108-111 käsiteltiin samanaikaisesti.

Merkitään, että valtuutettu Jatta Juhola poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja hänen tilalleen kokoukseen saapui varavaltuutettu Enrique Tessieri.

Merkitään, että valtuutetut Pirjo Siiskonen ja Satu Taavitsainen sekä työllisyysjohtaja Jukka Ollikainen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että valtuutettu Soile Kuitunen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja hänen tilalleen kokoukseen saapui varavaltuutettu Anne Puntanen. Lisäksi Soile Kuitusen tilalle valittiin pöytäkirjantarkastajaksi valtuutettu Jarmo Lautamäki.

Tiedoksi

Talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.