Kaupunginvaltuusto, kokous 11.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 107 Hallintosäännön muutokset, voimaan 1.6.2025 alkaen

MliDno-2024-1319

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on 8.4.2024 suunnittelukokouksessa linjannut, että ennen seuraavia kuntavaaleja ja uutta valtuustokautta olisi tarkoituksenmukaista arvioida ja tehdä selvitys mahdollisista hallinnollisista muutoksista. Muutokset tulisivat voimaan 1.6.2025 alkaen. Arviointia tulisi tehdä ainakin seuraavista asioita: lautakuntarakenne, lautakuntien jäsenmäärät sekä toimielinten jäsenten vuosi-​ ja kokouspalkkiot. Arviointityössä on hyödynnetty USO-verkostoa vertailutiedon saamiseksi. 

Kaupunginhallitus on jatkanut asian käsittelyä suunnittelukokouksessa 17.6.2024 ja linjannut, että valtuuston puheenjohtajalla on vastuu poliittisista neuvotteluista, joilla kerätään valtuustoryhmien näkemykset tulevasta organisaatiorakenteesta ja muista muutoksista. Lisäksi todettiin, että ko. muutoksista on keskusteltava myös puoluejärjestöissä. Valmistelutilanteen on tarkasteltu edelleen kaupunginhallituksen suunnittelukokouksessa 9.9.2024.

Valtuustoryhmien neuvotteluissa on linjattu organisaatiorakenteesta ja muutoksista seuraavasti:

  • Konserni- ja elinvoimajaoston nimeksi muutetaan konsernijaosto ja jaoston nykyisiä tehtäviä siirretään kaupunginhallitukselle ja viranhaltijoille
  • Konsernijaostolla on jatkossa vain yksi varapuheenjohtaja.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan nimeksi muutetaan sivistyslautakunta, lautakunnassa on 11 jäsentä.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan nimeksi muutetaan hyvinvointilautakunta, lautakunnassa on yhdeksän jäsentä.
  • Kaupunkikehityslautakunnan jäsenmäärä on 11.
  • Jaostoissa kaupunginhallituksen puheenjohtajalla ja ao. lautakunnan puheenjohtajalla on läsnäolo- ja puheoikeus.
  • Lupa- ja valvontajaoston jäseninä voi olla muitakin henkilöitä kuin kaupunkikehityslautakunnan jäseniä ja varajäseniä (kuntalaki 31.2§)
  • Kaupunginvaltuuston puheenjohtajiston, kaupunginhallituksen, konsernijaoston, tarkastus-, kaupunkikehitys-, sivistys- ja hyvinvointilautakuntien sekä liikelaitoksien johtokuntien toimikaudet on kaksi vuotta.


Luottamushenkilöiden kokouspalkkiosta on linjattu seuraavaa:

  • kaupunginvaltuusto ja sen valiokunnat sekä kaupunginhallitus ja sen jaosto 115 € -> 150 €
  • lauta- ja johtokunnat, näiden jaostot sekä toimikunnat, 95 € -> 120 €
  • nuorisovaltuusto ja nuorisovaltuutetun osallistuessa muiden toimielinten kokouksiin 68 € -> 86 €.
  • oppilasjäsenet opetustoimen toimielimissä ja oppilasjäsenen osallistuessa muiden toimielinten kokouksiin 34 € -> 43 €
  • muut toimielimet sekä työryhmät 68 € -> 86 €


Luottamushenkilöille vuosipalkkioista on linjattu seuraavaa:

  • kaupunginvaltuuston puheenjohtaja 3.375 € - > 4.100 €
  • kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajat 1.970 € -> 2.400
  • kaupunginhallituksen puheenjohtaja 4.350 € - > 5.300 €
  • kaupunginhallituksen varapuheenjohtajat 2025 € -> 2.700 €
  • kaupunginhallituksen jäsen 1.620 € -> 2.500 €
  • sivistyslautakunnan ja kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtajat 1.620 € -> 2.500 €
  • hyvinvointilautakunnan, tarkastuslautakunnan, ympäristölautakunnan ja työllisyyslautakunnan puheenjohtajat 1.620 € -> 2.000 €.
  • lupa- ja valvontajaoston, konsernijaoston, liikelaitoksien johtokuntien ja aluejohtokuntien puheenjohtajat 1.620 € -> 1.500 €


Palkkioihin tehtävän korotustaso huomioiden esitetään, että samalla tarkistetaan keskusvaalilautakunnan, vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan puheenjohtajalle ja jäsenelle maksettavia palkkioita seuraavasti:

  • keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja 205 €- > 260 €
  • vaalilautakunnan ja -toimikunnan puheenjohtaja 185 € -> 235 €
  • keskusvaalilautakunnan, vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan muu jäsen 135 € -> 170 €.


Lisäksi muista korvauksista on linjattu seuraavaa:

  • ansionmenetyskorvaukset tuntikorvauksen maksimi korotetaan 50 euroon, aikaisemmin 45 €
  • yrittäjän tuntikorvauksen maksimi ilman selvityksiä korotetaan 30 euroon, aikaisemmin 20 € 
  • yli kolmen tunnin kokousten korotus (50%) poistetaan.
     

Hallintosäännön päivittämisen yhteydessä on hyvä tarkistaa myös seuraavat asiat:

  • Konsernirakenteen muutoksista on päättänyt kaupunginvaltuusto konserniohjeen mukaisesti. Asiasta ei kuitenkaan ole erikseen mainintaa hallintosäännössä, joten tämä puute on tarkoituksenmukaista täydentää tässä yhteydessä. Hallintosäännön 2 § 3 momenttia esitetään täydennettäväksi niin, että kaupunginvaltuusto päättää konsernirakenteen muutoksista. 
  • Hallintosäännön 63 § pykälässä todetaan, että palvelualuejohtajilla on oikeus myöntää harkinnanvaraista virka- tai työvapaata enintään vuoden ajaksi. Tätä pitemmät harkinnanvaraiset virka- tai työvapaat myöntää konserni- ja elinvoimajaosto. Tämä toimivalta on tarkoituksenmukaista siirtää henkilöstöjohtajalle, samalla tavalla kuin palveluvuosilisät ja luottamushenkilökoulutukset.
  • Lähinnä teknisenä tarkennuksena esitetään, että hallintosäännön 119 § täydennetään seuraavaan muotoon (lisäys alleviivauksella) "Jos keskustelun kuluessa tehdään kannatettu ehdotus asian pöydällepanosta, palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi tai jokin muu ehdotus, jonka hyväksyminen keskeyttäisi asian käsittelyn, seuraavien puhujien on puheenjohtajan kehotuksesta rajoitettava puheenvuoronsa koskemaan vain tätä ehdotusta."

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan edellä esitetyillä muutoksilla ja muutokset tulevat voimaan 1.6.2025, lukuunottamatta muutoksia pykäliin 2, 63 ja 119, jotka tulevat voimaan heti.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä täydensi päätösehdotustaan siten, että myös valtuustoryhmien puheenjohtajille maksetaan vuosipalkkio ja palkkion suuruus on 100 € + 100 €/varsinainen valtuutettu (hallintosääntö 173 §).

Esittelijän täydennetty päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Merkitään, että kaupunginjohtaja Janne Kinnunen, hallintojohtaja Ari Liikanen, sivistysjohtaja Virpi Siekkinen, henkilöstöjohtaja Petri Mattila, vs. talousjohtaja Janne Skott ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintosäännön 171 § kohdassa, koska kokouspalkkiomuutoksilla on vaikutusta myös viranhaltijoiden palkkioihin ja poistuivat kokouksesta asiakohdan käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin.

Merkitään, että hallintosäännön 171 §:n kohdassa asia käsiteltiin kokouksen puheenjohtajan selostuksen pohjalta ja hän toimi myös sihteerinä tässä kohdassa.

Merkitään, että pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan edellä esitetyillä muutoksilla ja muutokset tulevat voimaan 1.6.2025, lukuunottamatta muutoksia pykäliin 2, 63 ja 119, jotka tulevat voimaan heti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Raimo Heinänen esitti, ettei hallintosäännön 171 §:n mukaisia kokouspalkkioita koroteta.
Koska kukaan ei kannattanut Raimo Heinäsen esitystä, se raukesi.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Merkitään,​ että kaupunginjohtaja Janne Kinnunen,​ hallintojohtaja Ari Liikanen,​ kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä, sivistysjohtaja Virpi Siekkinen,​ henkilöstöjohtaja Petri Mattila,​ vs. talousjohtaja Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö Mari Komulainen, työllisyysjohtaja Jukka Ollikainen, viestintäsuunnittelija Mikko Tuovinen ja viestintä-​ ja markkinointipäällikkö Heidi Hänninen ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintosäännön 171 § kohdassa,​ koska kokouspalkkiomuutoksilla on vaikutusta myös viranhaltijoiden palkkioihin ja poistuivat kokouksesta asiakohdan käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin. 

Merkitään,​ että hallintosäännön 171 §:n kohdassa kokouksen sihteerinä toimi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 16.27-16.33.

Tiedoksi

Asumisen ja toimintaympäristön, konserni- ja elinvoimapalveluiden ja sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueiden tulosalueet, hallintopalvelut/toimistosihteeri, Meidän IT ja talous Oy/palkanlaskenta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.