Kaupunginhallitus, kokous 8.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalveluiden hankintapäätös 

MliDno-2020-742

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Reijo Turkki, vesilaitoksen johtaja, reijo.turkki@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen.

Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia. Jätevedenpuhdistuksen edelläkävijänä voimme olla turvaamassa lähivesiemme ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 16.12.2019, että vesiliikelaitos voi käynnistää yhteistyömallin (operointipalveluiden sekä public-private-partnership -kumppanin kilpailutuksen valmistelun (§ 532 Kehittämisalusta EcoSairila, yhteistyömallin luominen sinisen biotalouden osaamiskeskukselle (lisäpykälä)).

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Ramboll Finland Oy ja Mikkelin Vesilaitos ovat yhteistyössä valmistelleet jätevedenpuhdistamon operointi- ja kunnossapitopalvelujen kilpailuttamista joulukuusta 2019 lähtien, 16.12.2019 kaupunginhallituksen hyväksymän esityksen mukaisesti.

Hankinnan valmistelu on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että kaupunkia ja vesilaitosta sitova hankintamenettely voidaan käynnistää. Esitetään, että Mikkeli käynnistää hankintamenettelyn sellaisen ppp-mallin kilpailuttamiseksi, jossa haetaan kaupungille tehokkaita jätevedenpuhdistamon operointipalveluita tuottavaa sekä puhdistamon testaus- ja kokeiluympäristöä hyödyntävän uuden liiketoiminnan syntymistä edistävää kumppaniyritystä. Hankinnan kohteena ovat operointipalveluiden osalta Mikkelin uuden MBR-teknologiaan perustuvan vedenpuhdistamon, aluepuhdistamoiden sekä pumppaamojen operointi- ja kunnossapitopalvelut.

Kohteet: Metsä-Sairilan, Ristiinan, Suomenniemen, Haukivuoren ja Anttolan jätevedenpuhdistamot sekä Kenkäveronniemen keskuspumppaamo.

Tarjouspyyntö ja sen liiteasiakirjat tuodaan vielä ennen julkaisemista kaupunginhallituksen käsiteltäviksi. Myös hankintapäätös tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus valtuuttaa Mikkelin Vesilaitoksen käynnistämään hankintamenettelyn yhteistyössä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n kanssa Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon, aluepuhdistamoiden ja pumppaamojen operointi- ja kunnossapitopalveluista sekä kehittämiskumppanin valinnasta kilpailullisella neuvottelumenettelyllä.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jarno Strengell esitti, että EU-hankintailmoitus, erityisalat OSALLISTUMISPYYNTÖ 292412 lisätään seuraava lause: Sopimus sisältää nykyisten vedenpuhdistamojen, aluevesilaitosten sekä pumppaamojen operointi- ja kunnossapitopalveluiden Mikkelin kaupungin henkilöstön liikkeenluovutuksen uuden operointi- ja kunnossapitopalvelut  tuottavan toimijan palvelukseen kahden vuoden liikkeenluovutuksella, niiltä osin kuin työtehtävä siirtyy uuden toimijan tehtäväksi.

Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi. Jarno Strengell jätti eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin muutosesitys.

Päätösesitys hyväksyttiin.

Merkitään, että Vesiliikelaitoksen johtaja Reijo Turkki, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander selostivat asiaa kaupunginhallitukselle.

Kuvaus

Asiaa kaupunginhallitukselle selostavat Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen, hankinta-asiantuntija Ilkka LIlljander ja Vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jukka Pöyry esitti, että kilpailutuksen rinnalla selvitetään operointi myös omana työnä. Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi. 

Merkittiin. 

Merkitään, että Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen, hankinta-asiantuntija Ilkka LIlljander ja Vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki selostivat asiaa kaupunginhallitukselle. 

Kuvaus

Aikaisempi käsittely

16.12.2019 §532
6.4.2020 §118
21.9.2020 §295
KH:n keskustelutilaisuus 1.10.2020

Valmistelija

Valmistelutyöryhmä Reijo Turkki vesilaitos, Juha Kauppinen, Panu Jouhkimo ja Ilkka Liljander Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy sekä Ramboll Oy:n asiantuntijaryhmä.

Kuvaus

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia. Jätevedenpuhdistuksen edelläkävijänä voimme olla turvaamassa lähivesiemme ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 16.12.2019, että vesiliikelaitos voi käynnistää yhteistyömallin (operointipalveluiden sekä public-private-partnership -kumppanin kilpailutuksen valmistelun (§ 532 Kehittämisalusta EcoSairila, yhteistyömallin luominen sinisen biotalouden osaamiskeskukselle (lisäpykälä)).

Kaupunginhallitus määriteltiin asian käsittelyn kannalta päättäväksi elimeksi perustuen Mikkelin kaupungin hankintaohjeeseen, jonka mukaan toimialat ylittävät hankinnat on käsiteltävä ja hyväksyttävä kaupunginhallituksessa.

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Ramboll Finland Oy ja Mikkelin Vesilaitos ovat yhteistyössä valmistelleet jätevedenpuhdistamon operointi- ja kunnossapitopalvelujen kilpailuttamista joulukuusta 2019 lähtien, 16.12.2019 kaupunginhallituksen hyväksymän esityksen mukaisesti.

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 6.4.2020, että kaupunginhallitus valtuuttaa Mikkelin Vesilaitoksen käynnistämään hankintamenettelyn yhteistyössä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n kanssa Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon, aluepuhdistamoiden ja Kenkäveronniemen keskuspumppaamon operointi- ja kunnossapitopalveluista sekä kehittämiskumppanin valinnasta kilpailullisella neuvottelumenettelyllä (§ 118 Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalveluiden kilpailutus).

Hankintamenettely käynnistettiin julkaisemalla kilpailullisen neuvottelumenettelyn hankintailmoitus ja tarjouspyyntöasiakirjojen alustavat luonnokset 15.5.2020.

Valmistelutyöryhmä esitti kaupunginhallitukselle tilannekatsauksen 21.9.2020 hankintamenettelyn etenemisestä (§ 295 Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon operointipalveluiden ja kehittämiskumppanin kilpailutus – tilannekatsaus).

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy ja Mikkelin Vesilaitos selostivat lisäksi asiaa ja sen etenemistä kaupunginhallitukselle 1.10.2020 järjestetyssä keskustelutilaisuudessa.

Hankinnan valmistelu on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että kilpailullisen neuvottelumenettelyn sisäinen tarjouspyyntö voidaan julkaista menettelyyn mukaan valituille neuvottelukumppaneille.

Tavoitteena kilpailutuksessa on malli, jossa haetaan kaupungille tehokkaita jätevedenpuhdistamon operointipalveluita tuottavaa sekä puhdistamon testaus- ja kokeiluympäristöä hyödyntävän uuden liiketoiminnan syntymistä edistävää kumppaniyritystä. Hankinnan kohteena ovat operointipalveluiden osalta Mikkelin uuden MBR-teknologiaan perustuvan vedenpuhdistamon ja aluepuhdistamoiden operointi- ja kunnossapitopalvelut sekä Kenkäveronniemen keskuspumppaamon operointi.

Kohteet: Metsä-Sairilan, Ristiinan, Suomenniemen, Haukivuoren ja Anttolan jätevedenpuhdistamot sekä Kenkäveronniemen keskuspumppaamo.

Hankintapäätös tuodaan vielä kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että Mikkeli julkaisee hankintamenettelyn sisäisen tarjouspyynnön valmistelutyöryhmän aikaisemmin kaupunginhallituksessa hyväksyttämän suunnitelman mukaisesti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jarno Strengell esitti, että tarjouspyynnön rinnalla selvitetään vedenpuhdistamon operointityö omana työnä, millä edellytyksillä onnistuu, mitä maksaa ja mitkä ovat riskit sekä miten operoinnin oman työn rinnalla voidaan uutta vedenpuhdistustekniikkaa hyödyntää myynti-, opetus, tutkimus-, hanke- ja yritysyhteistyönä, tarvitaanko rinnalle konserniyhtiö vai pystyykö esimerkiksi Miksei Oy hoitamaan asiaa. Useista kaupunginhallituksen kokouskeskustelupyynnöistä huolimatta asia on jäänyt hyvin pintapuoliseksi ja tarkemmin selvittämättä. Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi.

Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiasta eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin hänen esityksensä. 

Lisäksi Petri Pekonen esitti Kirsi Olkkosen ja Pekka Pöyryn kannattamana, että ehtona puhdistamotoimintojen siirrolle operaattorille on se, että vesimaksut eivät nouse nykytasolta, pois lukien indeksikorotukset. Puheenjohtaja tiedustelu voidaanko Petri Pekosen esitys hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin. 

Merkitään, että Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen,​ hankinta-​asiantuntija Ilkka LIlljander ja Vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki selostivat asiaa kaupunginhallitukselle. 

Merkitään, että Jukka Pöyry ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seija Kuikka saapuivat kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Reijo Turkki, vesilaitoksen johtaja, reijo.turkki@mikkeli.fi
Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Valmistelutyöryhmä Reijo Turkki, vesilaitos, Juha Kauppinen, Panu Jouhkimo ja Ilkka Liljander Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy sekä Ramboll Finland Oy:n asiantuntijaryhmä

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia ja edelläkävijänä turvaa lähivesien ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Mikkelin kaupunki on 14.5.2020 julkaissut osallistumispyynnön, jossa haetaan toteuttajaa Mikkelin vesilaitoksen MBR-puhdistamon ja vesilaitoksen omistamien jätevedenpuhdistamoiden operointipalveluille sekä yrityskumppanuutta puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiseksi. Hankinta toteutetaan kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Hankintamenettely on kaksivaiheinen. Vaiheessa 1 tilaaja valitsee maksimissaan kolme ehdottomat kelpoisuusvaatimukset täyttävää neuvottelukumppania neuvotteluihin ja neuvottelee ehdokkaiden kanssa lopullisen palvelukokonaisuuden sisällöstä. Neuvotteluihin pääsyn valintaperusteena ovat laadulliset kriteerit. Tilaaja käynnistää vaiheen 2 julkaisemalla menettelyn sisäisellä rajoitetulla menettelyllä, kilpailullisen neuvottelumenettelyn perusteella laaditun tarjouspyynnön. Valintaperusteena lopullisessa tarjouspyynnössä on kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta sekä laatukriteerit).

Osallistumispyyntöön saatiin määräaikaan 19.6.2020 mennessä kaksi laadulliset kriteerit täyttävää osallistumishakemusta. Näiden ehdokkaiden kanssa käytiin työn suorittamista selventävät neuvottelut viikkojen 33 ja 34 aikana, jonka jälkeen neuvottelujen päättymisestä ilmoitettiin ehdokkaille ja aloitettiin neuvottelukierroksen palaute huomioiden lopullisen tarjouspyynnön valmistelu.

Hankintamenettelyä jatkettiin julkaisemalla kilpailullisen neuvottelumenettelyn sisäinen tarjouspyyntö 13.10.2020. Määräaikaan mennessä (27.10.2020) molemmat kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valitut tarjoajat jättivät tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset. Tarjousten arvioinnin perusteella valmistelutyöryhmä antaa tämän esityksen palvelun tuottajan valinnasta.

Valittava taho ja päätösehdotuksen perusteena olevat asiakirjat kuten vertailuyhteenveto, vertailutaulukko, vertailun perustelut sekä tarjousasiakirjat ovat salaisia kunnes asiasta tehdään päätös (asian keskeneräisyys, julkisuuslaki 19§). Päätöksen myötä asiakirjat tulevat asianosaisjulkisuuden piiriin (julkisuuslaki 11§) ja hankintasopimuksen allekirjoituksen jälkeen ne tulevat julkisiksi liikesalaisuustietoja lukuun ottamatta (julkisuuslaki (7§ 2 momentti).

Kohteet: Metsä-Sairilan, Ristiinan, Suomenniemen, Haukivuoren ja Anttolan jätevedenpuhdistamot sekä Kenkäveronniemen keskuspumppaamo.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen toimijan sekä se valtuuttaa vesilaitoksen ja MikseiMikkelin neuvottelemaan palvelusopimukset valituksi tulleen palveluntuottajan kanssa.

Edelleen kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään ko. palvelusopimukset.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki, Miksein toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander selostivat asiaa kaupunginhallitukselle. 

Valmistelija

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunginhallitus on kokouksessaan 23.11.2020 § 363 käsitellyt Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operoinnin kilpailutusta. Kilpailutuksen yhteydessä on tarjouksia arvioitu sekä taloudellisin että laadullisin perustein.

Valmisteluluun osallistunut vesiliikelaitoksen johtaja Reijo Turkki on 29.11.2020 tekemällään omalla ilmoituksellaan arvioinut olevansa jäävi (intressijäävi) osallistumaan tarjousten arviointivaiheeseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää keskeyttää Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalvelujen hankinnan. Samalla kaupunginhallitus päättää arvioida ilmoitukseen perustuvan jääviyden merkitystä hankintakokonaisuuteen ja sen jatkamiseen. Asia tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi 14.12.2020 olevaan kokoukseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kaupunginjohtaja Timo Halonen ja hallintojohtaja Ari Liikanen selostivat asiaa kaupunginhallitukselle. 

Valmistelija

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi
Tarja Poikolainen, kaupunginlakimies, tarja.poikolainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia ja edelläkävijänä turvaa lähivesien ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Kaupunginhallitus esitti päätöksessään 23.11.2020 (§363) kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen toimijan sekä se valtuuttaa vesilaitoksen ja MikseiMikkelin neuvottelemaan palvelusopimukset valituksi tulleen palveluntuottajan kanssa. Edelleen kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle, että se valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään ko. palvelusopimukset.

Hankinnan valmisteluun osallistunut vesiliikelaitoksen johtaja Reijo Turkki on 29.11.2020 tekemällään omalla ilmoituksellaan arvioinut olevansa jäävi (intressijäävi) osallistumaan tarjousten arviointivaiheeseen.

Kaupunginhallitus päätti tämän seurauksena kokouksessaan 30.11.2020 (§398) kaupunginjohtaja Timo Halosen esityksestä keskeyttää Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalvelujen hankintaprosessin. Samalla kaupunginhallitus päätti arvioida ilmoitukseen perustuvan jääviyden merkitystä hankintakokonaisuuteen ja sen jatkamiseen. Asia päätettiin tuoda kaupunginhallituksen päätettäväksi 14.12.2020 olevaan kokoukseen asian valmistelutyöryhmän työn jälkeen.

Valmistelutyöryhmä aloitti työnsä kaupunginhallituksen (30.11.2020 § 398) päätöksen jälkeen ja päätyi selvityksessään siihen, että hallintolain mukaisen intressijääviyden tunnusmerkit täyttyivät siinä vaiheessa, kun Reijo Turkki ilmoitti jääväyksen perusteena olevan kilpailutuksen tulokseen sidottu ehdollinen työsuhdejärjestely lähisukulaisen osalta toisessa tarjoavassa yrityksessä. 

Reijo Turkin lähiomaisen työsuhde tarjoavan yrityksen konserniin kuuluvassa yrityksessä ei itsessään aiheuta Reijo Turkin osalta jääviyttä. Hallintolain 28 §:n 4:nen momentin mukaisesti palvelusuhde aiheuttaa virkamiehen jääviyden vain itse asianosaisen työsuhteen johdosta, ei esimerkiksi hänen perheenjäsenensä työsuhteen johdosta. Reijo Turkin perheenjäsenen rooli tarjoavan yrityksen tarjouksen laadinnassa on ollut erittäin pieni ja tehtävät konserniin kuuluvassa yrityksessä tavanomaiseksi luokiteltavia.

Oikeuskäytännön mukaan intressijääviys edellyttää intressijääviyden syntymiseksi esimerkiksi asianosaisen tai hänen perheenjäsenensä hallituspaikkaa tai merkittävää omistusosuutta asiaan liittyvässä yhteisössä tai vaihtoehtoisesti muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöjen täyttymistä.

Intressijääviyden tunnusmerkit eivät olleet tiedossa operointipalvelujen hankinnan valmistelutyöryhmällä hankinnan valmisteluprosessin, kilpailullisen neuvottelumenettelyn läpiviennin eikä tarjousten arvioinnin aikana. Tieto ehdollisesta työsuhdejärjestelystä saatiin vasta kaupungin hallituksen 23.11.2020 (§363) päätöksen jälkeen. Kilpailutuksen lopputulokseen sidottu muutos lähisukulaisen työsuhteessa täyttää muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöt Reijo Turkin osalta.

Operointipalvelujen ja optio 1:n kilpailutuksen asiakirjojen laadinnasta ja sisällöstä sekä niiden sisältämien kelpoisuusvaatimusten sekä arviointikriteerien määrittelystä on valtaosin vastannut Ramboll Finland Oy:n asiantuntijaryhmä, jolla on kokemusta useista operointipalvelujen kilpailutuksista. Reijo Turkin roolina on ollut hyväksyä esitetty sisältö. Tarjousten arviointivaiheessa Reijo Turkki on toiminut yhtenä itsenäisesti toimineena arvioijana ja pisteyttäjänä osana arviointiryhmää, jonka arviot on koostanut itsenäisesti Ramboll Finland Oy. Optio 2:n (Blue Economy Mikkeli-osaamiskeskuspalvelut ja kehittämiskumppanuus) valmisteluun, arviointiin ja pisteytykseen Reijo Turkki ei ole osallistunut. Ramboll Finland Oy on valikoitunut prosessin asiantuntijarooliin erillisen julkisen kilpailutuksen kautta viiden laadukkaan tarjoajan joukosta.

Julkisuudessa on esitetty epäilyjä myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n mahdollisesta jääviydestä. Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n ja sen työntekijöiden rooliin kuuluu käsitellä Mikkelin alueella toimiviin yrityksiin liittyviä hankkeita, sekä osallistua yritysprojektien ja EU-hankkeiden hallinnointiin. Miksei Oy palvelee vuosittain yli 900 yritystä ja sen tukemien projektien kautta investoidaan vuosittain noin 30 miljoonaa euroa. MikseiMikkelin yhteistyö tarjoajien kanssa muissa hankkeissa ei ole luonut sellaista erityisen läheistä asemaa, että MikseiMikkelin edustajat eivät olisi voineet osallistua kilpailutuksen toteuttamiseen. Yhteistyökumppaneita ei tarvitse eikä myöskään saa sulkea pois tarjouskilpailuista. Edelleen yhteistyö tietyn yrityksen kanssa ei saa olla este tarjouskilpailun valmisteluun osallistumiselle, johon sama tietty yritys mahdollisesti osallistuu. Puolueettomuuden varmistamiseksi MikseiMikkeli ei ole hoitanut Optio 2:een liittyvää kilpailutuksen valmistelua itsenäisesti vaan kilpailutuksen kautta valitun ulkopuolisen hankintakonsultin tuella.

Hankinnan valmistelun alkuvaiheessa tiedostettiin tilanne, jossa yksi potentiaalinen tarjoaja on tehnyt tiivistä yhteistyötä tilaajan kanssa. Siksi hankintamenettelyksi valittiin kilpailullinen neuvottelumenettely, jonka prosessin läpiviennin päävastuu luovutettiin kilpailutuksen kautta valikoituneelle konsulttiyritykselle. Kilpailullisen neuvottelumenettelyn useilla sisäisillä neuvottelukierroksilla sekä kysymys/vastaus ja kommentointikierroksilla kilpailutuksen sisältö, tavoite, toimintamalli, BEM-konsepti, kehittämiskumppanuus sekä arviointikriteerit avattiin neuvottelulle. Kaikki tarvittava dokumentaatio, myös ennen kilpailutusta tuotettu materiaali kilpailutuksen kohteesta toimitettiin tarjoajille. Neuvotteluiden aikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää muutoksia, poistoja ja lisäyksiä hankinnan kohteeseen sekä haastaa hankinnan sisältö kaikilta osin. Tarjoajilla oli myös mahdollisuus esittää kilpailevia ideoita ja ratkaisumalleja. Neuvottelumenettelyn tuloksena laadittiin lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat tarjoajien kommentit huomioiden.

Valmistelutyöryhmä suosittaa, että tarjousten arviointivaihe ja sen seurauksena tehtävä pisteytys suoritetaan uudelleen ilman Reijo Turkin osallistumista itse tarjoajien tai tarjousten arviointiin. 

Lisäksi valmistelutyöryhmän rinnalla omana asiana KPMG on tehnyt kaupunginhallituksen aloitteesta sisäisen tarkastuksen jätevedenpuhdistamohankkeesta ja siihen liittyvistä hankintapäätöksistä. Sisäisen tarkastuksen raportti ei ole ristiriidassa valmistelutyöryhmän näkemyksen kanssa siitä, että operoinnin kilpailutuksessa ei ole ilmennyt muuta esteellisyyttä kuin mikä liittyy Reijo Turkin esteellisyyteen tarjousten arvioinnissa. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että operoinnin kilpailutuksen osalta tarjousten arviointivaihe toteutetaan uudelleen ja hankinta tuodaan kaupunginhallitukseen päätettäväksi, edellyttäen, että kaupunginvaltuusto hyväksyy EcoSairilan kasvualustaan sisältyvän vesiosaamiskeskus BEM:n toteuttamisen ja siihen liittyvän puhdistamojen operoinnin ja kunnossapitopalvelujen toteuttamisen ulkopuolisen tahon toimesta. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kokouksessa tämän pykälän aikana paikalla olivat myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander.

Valmistelija

Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi
Tarja Poikolainen, kaupunginlakimies, tarja.poikolainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia ja edelläkävijänä turvaa lähivesien ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Kaupunginhallitus esitti päätöksessään 23.11.2020 (§363) kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen toimijan sekä se valtuuttaa vesilaitoksen ja MikseiMikkelin neuvottelemaan palvelusopimukset valituksi tulleen palveluntuottajan kanssa. Edelleen kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle, että se valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään ko. palvelusopimukset.

Hankinnan valmisteluun osallistunut vesiliikelaitoksen johtaja Reijo Turkki on 29.11.2020 omalla ilmoituksellaan arvioinut olevansa jäävi (intressijäävi) osallistumaan tarjousten arviointivaiheeseen.

Kaupunginhallitus päätti tämän seurauksena kokouksessaan 30.11.2020 (§398) kaupunginjohtaja Timo Halosen esityksestä keskeyttää Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalvelujen hankintaprosessin. Samalla kaupunginhallitus päätti arvioida ilmoitukseen perustuvan jääviyden merkitystä hankintakokonaisuuteen ja sen jatkamiseen. Asia päätettiin tuoda kaupunginhallituksen päätettäväksi 14.12.2020 olevaan kokoukseen.

Valmistelutyöryhmä (Jouni Riihelä, Ari Liikanen, Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen, Miksei Oy:n hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander ja Ramboll Oy:n lakimies) aloitti työnsä kaupunginhallituksen (30.11.2020 §398) päätöksen jälkeen ja päätyi selvityksessään siihen, että hallintolain mukaisen intressijääviyden tunnusmerkit täyttyivät siinä vaiheessa kun Reijo Turkki ilmoitti jääväyksen, jonka perusteena on kilpailutuksen tulokseen sidottu ehdollinen työsuhdejärjestely lähisukulaisen osalta toisessa tarjoavassa yrityksessä. 

Reijo Turkin lähiomaisen työsuhde tarjoavan yrityksen konserniin kuuluvassa yrityksessä ei sinänsä ja itsestään aiheuta Reijo Turkin osalta jääviyttä. Hallintolain 28 §:n 4:nen momentin mukaisesti palvelusuhde aiheuttaa virkamiehen jääviyden vain itse asianosaisen työsuhteen johdosta, ei esimerkiksi hänen perheenjäsenensä työsuhteen johdosta. Reijo Turkin perheenjäsenen rooli tarjoavan yrityksen tarjouksen laadinnassa on ollut erittäin pieni ja tehtävät konserniin kuuluvassa yrityksessä tavanomaiseksi luokiteltavia.

Oikeuskäytännön mukaan intressijääviyden syntyminen edellyttää esimerkiksi asianosaisen tai hänen perheenjäsenensä hallituspaikkaa tai merkittävää omistusosuutta asiaan liittyvässä yhteisössä tai vaihtoehtoisesti muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöjen täyttymistä.

Intressijääviyden tunnusmerkit eivät olleet tiedossa operointipalvelujen hankinnan valmistelutyöryhmällä hankinnan valmisteluprosessin, kilpailullisen neuvottelumenettelyn läpiviennin eikä tarjousten arvioinnin aikana. Tieto ehdollisesta työsuhdejärjestelystä saatiin vasta kaupungin hallituksen 23.11.2020 (§363) päätöksen jälkeen. Kilpailutuksen lopputulokseen sidottu muutos lähisukulaisen työsuhteessa täyttää muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöt Reijo Turkin osalta.

Operointipalvelujen ja optio 1:n kilpailutuksen asiakirjojen laadinnasta ja sisällöstä sekä niiden sisältämien kelpoisuusvaatimusten sekä arviointikriteerien määrittelystä on valtaosin vastannut Ramboll Finland Oy:n asiantuntijaryhmä, jolla on kokemusta useista operointipalvelujen kilpailutuksista. Reijo Turkin roolina on ollut hyväksyä esitetty sisältö. Tarjousten arviointivaiheessa Reijo Turkki on toiminut yhtenä itsenäisesenä arvioijana ja pisteyttäjänä osana arviointiryhmää, jonka arviot on koostanut Ramboll Finland Oy. Optio 2:n (Blue Economy Mikkeli-osaamiskeskuspalvelut ja kehittämiskumppanuus) valmisteluun[JK1] , arviointiin ja pisteytykseen Reijo Turkki ei ole osallistunut. Ramboll Finland Oy on valittu prosessin asiantuntijarooliin erillisen julkisen kilpailutuksen kautta viiden tarjoajan joukosta.

Julkisuudessa on esitetty epäilyjä myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n mahdollisesta jääviydestä. Yhtiön rooliin kuuluu valmistella Mikkelin alueella toimiviin yrityksiin liittyviä hankkeita, sekä osallistua yritysprojektien ja EU-hankkeiden hallinnointiin. MikseiMikkeli palvelee vuosittain yli tuhatta yritystä ja sen tukemien projektien kautta investoidaan vuosittain noin 30 miljoonaa euroa. MikseiMikkelin yhteistyö tarjoajien kanssa muissa hankkeissa ei ole luonut sellaista erityisen läheistä asemaa, että MikseiMikkelin edustajat eivät olisi voineet osallistua kilpailutuksen toteuttamiseen. Yhteistyökumppaneita ei tarvitse eikä myöskään saa sulkea pois tarjouskilpailuista. Edelleen yhteistyö tietyn yrityksen kanssa ei saa olla este osallistumiselle sellaisen tarjouskilpailun valmisteluun, johon sama tietty yritys mahdollisesti osallistuu. Puolueettomuuden varmistamiseksi MikseiMikkeli ei ole hoitanut Optio 2:een liittyvää kilpailutuksen valmistelua itsenäisesti vaan kilpailutuksen kautta valitun ulkopuolisen hankintakonsultin tuella.

Hankinnan valmistelun alkuvaiheessa tiedostettiin tilanne, jossa yksi potentiaalinen tarjoaja on tehnyt yhteistyötä tilaajan kanssa. Siksi hankintamenettelyksi valittiin kilpailullinen neuvottelumenettely, jonka prosessin läpiviennin päävastuu luovutettiin kilpailutuksen kautta valikoituneelle konsulttiyritykselle. Kilpailullisen neuvottelumenettelyn useilla sisäisillä neuvottelukierroksilla sekä kysymys/vastaus- ja kommentointikierroksilla kilpailutuksen sisältö, tavoite, toimintamalli, BEM-konsepti, kehittämiskumppanuus sekä arviointikriteerit avattiin neuvottelulle. Kaikki tarvittava dokumentaatio, myös ennen kilpailutusta tuotettu materiaali kilpailutuksen kohteesta toimitettiin tarjoajille. Neuvotteluiden aikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää muutoksia, poistoja ja lisäyksiä hankinnan kohteeseen sekä haastaa hankinnan sisältö kaikilta osin. Tarjoajilla oli myös mahdollisuus esittää kilpailevia ideoita ja ratkaisumalleja. Neuvottelumenettelyn tuloksena laadittiin lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat tarjoajien kommentit huomioiden.

Valmisteluryhmän yksityiskohtaiset arviointi- ja selvitystyön tulokset toimitetaan kaupunginhallitukselle tämän esityksen tueksi laaditulla erillisellä liitteellä.

Valmistelutyöryhmä suosittaa, että tarjousten arviointivaihe ja sen seurauksena tehtävä pisteytys suoritetaan uudelleen ilman Reijo Turkin osallistumista itse tarjoajien tai tarjousten arviointiin, jos hankintaprosessia päätetään jatkaa.

Valmistelutyöryhmän käsityksen mukaan jääviys todetussa muodossaan ei ole vaarantanut hankintaprosessin avoimuutta, tasapuolisuutta eikä lainmukaisuutta.

Lisäksi valmistelutyöryhmän rinnalla omana asiana on KPMG tehnyt kaupunginhallituksen aloitteesta sisäisen tarkastuksen jätevedenpuhdistamohankkeesta ja siihen liittyvistä hankintapäätöksistä. Sisäisen tarkastuksen raportti ei ole ristiriidassa valmistelutyöryhmän näkemyksen kanssa siitä, ettei operoinnin kilpailutuksessa ole ilmennyt muuta esteellisyyttä kuin mikä liittyy Reijo Turkin esteellisyyteen tarjousten arvioinnissa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että EcoSairilan kehittämisalustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM:n kehittämiskumppanuus toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kokouksessa tämän pykälän aikana paikalla olivat myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että EcoSairilan kehittämisalustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM:n kehittämiskumppanuus toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Raimo Heinänen esitti valtuutettujen Jussi Marttisen, Satu Taavitsaisen ja Marita Hokkasen kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys asian palauttamisesta uuteen valmisteluun ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Raimo Heinäsen esitystä asian palauttamisesta uuteen valmisteluun äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa ääntä, 10 ei ääntä ja kaksi tyhjää ääntä.
Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa. Liite 2.

Merkitään, että valtuutettu Raimo Heinänen jätti seuraavan eriävän mielipiteen: "Teen eriävän mielipiteen jätevesipuhdistamon operointipalveluiden ja Blue Economy Mikkeli osaamiskeskuksen tuottamien ulkoistamisesta palvelutuottajan toimesta."

Edelleen valtuutettu Satu Taavitsainen esitti valtuutettu Raine Lehkosen kannattamana, että Mikkelin kaupungin jätevedenpuhdistamojen operointia ja kunnossapitopalveluja ei hankita ulkopuoliselta taholta. 

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestämällä siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Satu Taavitsaisen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa ääntä, 9 ei ääntä ja 3 tyhjää ääntä. Liite 3.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Merkitään, että äänestysluettelot liitetään pöytäkirjaan. Liiteet 2-3.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 21.46-22.00.

Merkitään että valtuutettu Veli Liikanen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja hänen tilalleen saapui varavaltuutettu Pekka Heikkilä.

Merkitään, että vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki ja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen selostivat asiaa kaupunginvaltuustolle ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Valmistelutyöryhmä Jouni Riihelä Mikkelin kaupunki, Sami Kaipainen Vesiliikelaitos, Juha Kauppinen, Panu Jouhkimo ja Ilkka Liljander Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy sekä Ramboll Finland Oy:n asiantuntijaryhmä.

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia ja edelläkävijänä turvaa lähivesien ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Mikkelin kaupunki on 14.5.2020 julkaissut osallistumispyynnön, jossa haetaan toteuttajaa Mikkelin vesilaitoksen MBR-puhdistamon ja vesilaitoksen omistamien jätevedenpuhdistamoiden operointipalveluille sekä yrityskumppanuutta puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiseksi. Hankinta toteutetaan kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Hankintamenettely on kaksivaiheinen. Vaiheessa 1 tilaaja valitsee maksimissaan kolme ehdottomat kelpoisuusvaatimukset täyttävää neuvottelukumppania neuvotteluihin ja neuvottelee ehdokkaiden kanssa lopullisen palvelukokonaisuuden sisällöstä. Neuvotteluihin pääsyn valintaperusteena ovat laadulliset kriteerit. Tilaaja käynnistää vaiheen 2 julkaisemalla menettelyn sisäisellä rajoitetulla menettelyllä, kilpailullisen neuvottelumenettelyn perusteella laaditun tarjouspyynnön. Valintaperusteena lopullisessa tarjouspyynnössä on kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta sekä laatukriteerit).

Osallistumispyyntöön saatiin määräaikaan 19.6.2020 mennessä kaksi laadulliset kriteerit täyttävää osallistumishakemusta. Näiden ehdokkaiden kanssa käytiin työn suorittamista selventävät neuvottelut viikkojen 33 ja 34 aikana, jonka jälkeen neuvottelujen päättymisestä ilmoitettiin ehdokkaille ja aloitettiin neuvottelukierroksen palaute huomioiden lopullisen tarjouspyynnön valmistelu.

Hankintamenettelyä jatkettiin julkaisemalla kilpailullisen neuvottelumenettelyn sisäinen tarjouspyyntö 13.10.2020. Määräaikaan mennessä (27.10.2020) molemmat kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn valitut tarjoajat jättivät tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset. 

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 18.1.2021 § 26, että operoinnin kilpailutuksen osalta tarjousten arviointivaihe toteutetaan uudelleen ja hankinta tuodaan kaupunginhallitukseen päätettäväksi, edellyttäen, että kaupunginvaltuusto hyväksyy EcoSairilan kasvualustaan sisältyvän vesiosaamiskeskus BEM:n toteuttamisen ja siihen liittyvän puhdistamojen operoinnin ja kunnossapitopalvelujen toteuttamisen ulkopuolisen tahon toimesta. 

Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 25.1.2021 § 7, että EcoSairilan kehittämisalustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM:n kehittämiskumppanuus toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Tarjousten uudelleen arvioinnin perusteella valmistelutyöryhmä antaa tämän esityksen palvelun tuottajan valinnasta.

Päätösehdotuksen perusteena olevat asiakirjat kuten vertailuyhteenveto, vertailutaulukko, vertailun perustelut sekä tarjousasiakirjat ovat salaisia kunnes asiasta tehdään päätös (asian keskeneräisyys, julkisuuslaki 19 §). Päätöksen myötä asiakirjat tulevat asianosaisjulkisuuden piiriin (julkisuuslaki 11 §) ja hankintasopimuksen allekirjoituksen jälkeen ne tulevat julkisiksi liikesalaisuustietoja lukuun ottamatta (julkisuuslaki 7 § 2 momentti).

Kohteet: Metsä-Sairilan, Ristiinan, Suomenniemen, Haukivuoren ja Anttolan jätevedenpuhdistamot sekä Kenkäveronniemen keskuspumppaamo.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että se valitsee Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen toimijan.

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa Mikkelin Vesilaitoksen ja Mikkelin keihitysyhtiö Miksei Oy:n neuvottelemaan palvelusopimukset valituksi tulleen palveluntuottajan kanssa ja oikeuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan ko. sopimukset.

Tarjouksen hyväksymisestä tehty päätös ei vielä muodosta sopimusta vaan sopimus syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksilla.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jukka Pöyry esitti asian palauttamista uuteen valmisteluun vastuuhenkilöiden selvittämiseksi ja nimeämiseksi. Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi.

Merkitään, että Jukka Pöyry jätti asiasta eriävän mielipiteen.

Kaupunginhallitus päätti valita Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen Operon Finland Oy.

Merkitään, että Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander selostivat asiaa kaupunginhallitukselle. 

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy/Juha Kauppinen, Ilkka Liljander, Mikkelin Vesilaitos

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.