Kaupunginhallitus, kokous 22.9.2025

§ 321 Tulostuksen hallintapalveluiden hankinta / option käyttö

MliDno-2021-3204

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marja-Terttu Koivula, hankintapäällikkö, marja-terttu.koivula@mikkeli.fi
Mika Helenius, tietohallintopäällikkö, mika.helenius@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on kilpailuttanut tulostuspalvelut kokonaisratkaisuna. Tarjouksessa on pyydetty tulostetuille sivuille hinta, joka sisältää kaikki palvelun kustannukset.  Palvelupakettiin sisältyvät uudet tulostuslaitteet. Palvelu tulee Mikkelin kaupungin ja sen kaupunkikonserniin kuuluvien yhtiöiden käyttöön. Palvelua käyttävät yhtiöt voivat vaihdella sopimuskauden aikana. Yhtiöt päättävät itsenäisesti liittyvätkö ne palveluun vai eivät, mutta niiden volyymi voi vaikuttaa kokonaisuuteen merkittävästi.

Tulostuksenhallintapalvelun toimittaja asioi kaikissa sopimusasioissa kaupungin Tietohallinnon kautta. Tulostuspalvelun käyttäjiä ovat kaikki Mikkelin kaupungin työntekijät, koulujen oppilaat sekä mahdolliset ulkopuoliset vierailijat. Palvelu sisältää laitteiden toimitukset, ylläpidon ja poistot, laitekokonaisuuden hallinnan ja optimoinnin sekä hallinnollisiin tarpeisiin (palvelutason seuranta sekä kustannusten seuranta ja kohdistus) tarvittavan tiedon tuottamisen. Palvelu säästää tilaajan henkilöstön työaikaa automatisoimalla tarvike-, paperi- ja huoltotilaukset. Palvelu säästää tilaajan kustannuksia ohjaamalla yksittäiset käyttäjät tulostamaan tarkoituksenmukaisella ja kustannustehokkaalla tavalla. Palvelu kattaa vain tulostuksen toimistopaperille A3- tai A4-koossa. Kaikki palvelun tuottamiseksi tarvittavat laitteet ovat verkkolaitteita. Tällä hetkellä käytössä olevia uuden sopimuksen myötä uusittavia monitoimikoneita/tulostimia on 241 kappaletta ja A4 mustavalkotulosteiden määrä on ollut ~3,2 milj. kpl per vuosi.

Hankinnasta järjestettiin markkinavuoropuhelu tammikuussa ja siitä on tehty vaikutusten arvioinnit. 

Hankinta tehtiin 8.7.2021 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimena menettelynä. Tarjouspyynnön numero 337262. Tarjousten viimeinen jättöpäivä oli 13.8.2021 klo 11.00. Määräaikaan mennessä saatiin kaksi kelpoisuusvaatimukset täyttävää tarjousta, joista toinen Marski Data Oy:ltä ja toinen Officepro Finland Oy:ltä. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 680 t€ ilman arvonlisäveroa. Hankintasopimuksen kesto on 1.1.2022-31.12.2025. Sopimuksella on kahden vuoden optio.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinta/laatusuhteeltaan paras. Kokonaistaloudellinen edullisuus koostuu hinnasta (maksimissaan 58 pistettä) ja laadusta (maksimissaan 42 pistettä).  Laatukriteereinä käytettiin mm. toiminallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin liittyviä tekijöitä. 

Pykälän liitteenä on pisteytyksen vertailutaulukko sekä sopimusluonnos. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Armi Salo-Oksa ilmoitti olevansa esteellinen (Marski Data Oy:n hallituksen jäsen) ja hän poistui kokouksesta. Ilmoitus hyväksyttiin. 

Esteellisyys

Armi Salo-Oksa

Valmistelija

  • Jussi Linnala, tietohallintopäällikkö, jussi.linnala@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on päättänyt 30.8.2021 § 345, että Mikkelin kaupungin tulostuksenhallintapalveluiden hankinta vuosille 2022–2025 sekä mahdollinen optiokausi vuosille 2026 ja 2027 (4v + 2v) tilataan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Marski Data Oy:ltä. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo oli 680 000 euroa + optiokausi. Nykyisillä hinnoilla ja kilpailutushetkeä suuremmilla nykyisillä tulostusmäärillä optiokauden arvo on n. 400 000 euroa eli 200 000 euroa vuodessa, yhteensä n. 1 080 000 euroa (laskennallisesti 6 vuotta, alv 0 %).

Hankinnasta on tehty hankintasopimus, jonka sopimusaika on 1.1.2022–31.12.2025. Mahdollisen optiokauden sopimusaika on 1.1.2026–31.12.2027.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että Mikkelin kaupungin tulostuksenhallintapalveluiden hankintasopimuksen optiokausi vuosille 2026–2027 otetaan käyttöön. Hankinnan arvo optiokaudelle on noin 400 000 euroa (alv 0).

Tiedoksi

Tietohallinto, talouspalvelut, hankintapalvelut, Marski Data Oy