Kaupunginhallitus, kokous 18.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 254 Interreg-hankkeiden kuntarahoitus

MliDno-2024-3479

Valmistelija

  • Aki Kauranen, strategia- ja kehityspäällikkö, aki.kauranen@mikkeli.fi

Kuvaus

Interreg-hankkeet ovat Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamia yhteistyöhankkeita, joiden tarkoituksena on edistää alueiden välistä yhteistyötä Euroopassa. Niiden tavoitteena on vahvistaa alueiden kilpailukykyä, kestävää kehitystä ja sosiaalista hyvinvointia rajat ylittävien, kansallisten ja alueellisten yhteistyöohjelmien kautta. Interreg-ohjelmia on useita. Yleisesti voidaan todeta, että tärkeimmät piirteet Interreg-hankkeissa ovat:

  1. Rajat ylittävä yhteistyö: Interreg-hankkeet yhdistävät toimijoita eri maista, kuten kaupunkeja, kuntia, yliopistoja, yrityksiä ja järjestöjä, jotta ne voivat yhdessä kehittää ratkaisuja yhteisiin haasteisiin.
  2. Monialaisuus: Hankkeet voivat käsitellä monenlaisia teemoja, kuten ympäristöä, ilmastonmuutosta, liikkuvuutta, digitaalisuutta, innovaatiota, koulutusta, kulttuuria tai terveyttä.
  3. Rahoitus: Interreg-hankkeet saavat EU:n aluekehitysrahaston tukea, joka kattaa yleensä osan hankkeen kustannuksista. Loput rahoituksesta tulee paikallisilta ja kansallisilta toimijoilta.
  4. Kestävyys ja vaikuttavuus: Hankkeiden on pyrittävä luomaan pitkäaikaisia vaikutuksia ja parantamaan alueiden elinvoimaa ja yhteistyötä myös projektin päättymisen jälkeen.
  5. Eri Interreg-ohjelmat: Interreg-ohjelmia on erilaisia, kuten Interreg A (rajojen ylittävä yhteistyö), Interreg B (alueiden välinen yhteistyö) ja Interreg C (verkostoituminen ja tiedonvaihto). Lisäksi on alueellisia ja valtioiden välisten yhteistyöohjelmia.
     

Interreg-hankkeiden rahoitus

Interreg- hankkeiden omarahoitus on 20% koko budjetista. 70% tästä 20%:sta haetaan Uudenmaanliitolta ja 30% kohdentuu Mikkelin kaupungille tai Mikkelin seudulle riippuen hankkeen sisällöstä. Tällöin alueelle kohdistuva kuntarahoitus on noin 6% hankkeen kokonaiskustannuksista.

Päätettävänä olevat hankkeet on kaikki haettu Interreg Central Baltic -ohjelmasta ja muut hankekumppanit on ohjelma-alueen mukaisesti haettu aihekohtaisesti Suomen lisäksi Ruotsista, Virosta ja Latviasta. Tiivistelmät päätettävinä olevista Mikkelin kehitysyhtiö Miksei OY:n hankkeista on liitteenä.

Strategia- ja kehityspäällikkö Aki Kauranen selostaa asiaa kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää myöntää kuntarahoitusta vuodelle 2025 kustannuspaikalta 1412 (kehittämishankkeet):

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n hankkeet:

  • Balt-Plast-Free, enintään 6.159 €
  • Baltic Circular Threads, enintään 3.018 €
  • BalticPFASResolve, enintään 1.422 €
  • SIWat, enintään 7.749 €


Rahoituksen ehtona on hankkeiden muun rahoituksen toteutuminen suunnitellusti.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Merkitään, että strategia- ja kehityspäällikkö Aki Kauranen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.