Kaupunginhallitus, kokous 18.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 300 Mikkelin seudun työllisyysalueen virkojen perustaminen 1.1.2025 lukien

MliDno-2021-2819

Valmistelija

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi
  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinotoimistoilta siirtyy kunnille 1.1.2025. TE-palveluista tulee vuoden 2025 alussa osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Kunnille muodostuu uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Kunnan rahoitusvastuu laajenee. Kunnille siirtyy myös ELY-keskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja KEHA-keskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Kun TE-palvelut siirtyvät kuntiin, myös TE-toimistojen henkilöstö siirtyy valtiolta kuntien palvelukseen. Henkilöstön siirtymisessä kuntiin noudatetaan virkamieslain mukaisesti liikkeenluovutusta koskevia periaatteita. Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen yhteydessä uuden työnantajan palvelukseen.

Osana TE- palveluiden uudistusta Mikkeli, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala ovat allekirjoittaneet vastuukuntasopimuksen 24.10.2023. Yhteistoimintasopimuksella em. kunnat ovat sopineet Laissa työvoimapalvelujen järjestämisestä (380/2023) tarkoitettujen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä 1.1.2025 lukien. Sopijapuolet haluavat järjestää työvoimapalvelut kuntalain (410/2015) 8 luvun sopimukseen perustuvana julkisoikeudellisena yhteistoimintana. Erillisellä sopimuksella on sovittu kuntien kuntakokeilussa toimineiden työntekijöiden siirrosta Mikkelin seudun työllisyysalueelle.

Julkiset työvoimapalvelut ja -tehtävät määritellään muun muassa työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023), kotoutumisen edistämisestä (681/2023), työllistymisen monialaisesta edistämisestä (381/2023) sekä kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001) annetuissa laeissa sekä työttömyysturvalaissa (1290/2002). Työllisyyspalvelujen tehtävissä valtaosassa käytetään julkista valtaa. Tästä johtuen perustettavaksi esitettävät vakanssit ovat pääosin virkoja. Julkista valtaa käytetään tehtäessä mm. päätöksiä, jotka vaikuttavat henkilön etuihin, oikeuksiin tai velvollisuuksiin sekä tehtävissä, joissa käytetään kunnalle tai kunnan delegoitua päätösvaltaa. Henkilöstön vastaanottamista tulee Mikkelin kaupungin perustaa kaikki tarvittavat virat koskien siirtyviä viranhaltijoita. Siirtyvälle henkilöstölle perustettavien virkojen lisäksi, tulee perustaa muitakin virkoja, jotta lakisääteisistä tehtävistä selviydytään. Jokainen työvoimaviranomainen perustaa virat itsehallintonsa perusteella. Näin ollen valtion virat eivät siirry liikkeenluovutuksessa, vaan vastaanottava työvoimaviranomainen perustaa siirtyvän toiminnan edellyttämät virat.

Kuntalain 87 §:n mukaan virka perustetaan sellaisia tehtäviä varten, joissa käytetään julkista valtaa. Mikkelin kaupungin hallintosäännön 55 §:n mukaan viran perustaminen ja lakkauttaminen sekä virkanimikkeen muuttaminen kuuluu kaupunginhallituksen toimivaltaan.

Mikkelin työllisyysalueelle perustetaan seuraavat virat 1.1.2025 lukien:

Palvelupäällikkö 1 (yksi) virka

Johtava työllisyysasiantuntija 6 (kuusi) virkaa

Työllisyysasiantuntija 52 virkaa

Työllisyysasiantuntija määräaikainen 1 (yksi) virka

Psykologi 4 (neljä) virkaa

Koulutusasiantuntija 2 (kaksi) virkaa

Maksatusasiantuntija 1 (yksi) virka

Perustettavien virkojen määrä yhteensä 67. Virkoihin sovelletaan Kunta-alan yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES sopimusta. Virkojen kelpoisuudet ja virkojen perustamiskustannukset liitteessä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää, että Mikkelin seudun työllisyysalueen organisaatioon Mikkelin kaupungin Konserni- ja elinvoimapalvelualueelle perustetaan yksi (1) palvelupäällikön, kuusi (6) johtavan asiantuntijan, 52 työllisyysasiantuntiajan, yksi (1) määräaikainen työllisyysasiantuntijan, neljä (4) psykologin, kaksi (2 )koulutusasiantuntijan ja yksi (1) maksatusasiantuntijan virkaa. Virkoihin sovelletaan Kunta-alan yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES sopimusta.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.