Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 13.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 105 Valtuustoaloite: Mikkelin kaupungin hyte-työn selkiyttäminen

MliDno-2024-2012

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Soile Kuitunen ym. esittivät 20.5.2024 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraavaa:

"Laissa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä todetaan, että sekä kunnan että hyvinvointialueen on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kyseisessä laissa säädetään myös, että kuntien ja hyvinvointialueiden tulee yhdessä sopia hyte-työn tavoitteista, toimenpiteistä ja seurannasta.

Hyte-työssä on vahvasti kyse ennaltaehkäisystä. Tämä säästää yhteiskunnan voimavaroja ja vähentää inhimillistä hätää.

Mikkelin kaupungin saama hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimen mukainen valtionosuus oli vuonna 2023 yhteensä 1,05 miljoonaa euroa. On tärkeää tietää, mihin tämä valtionosuus kohdennetaan ja mitä haasteita mikkeliläisillä on hyvinvoinnissaan, terveydessään ja osallisuudessaan.

Erinomaisesti laadittu hyvinvointiraportti osoittaa mikkeliläisillä olevan monia hyvinvointihaasteita. Liikkuminen on liian vähäistä, ylipainoisten lasten ja nuorten määrä on kasvanut ja väkivalta on yleistä, ahdistuneisuus erityisesti tytöillä on yleistä, samoin koulu-uupumus. Mielenterveyden häiriöiden hoitoa toteutetaan enemmän, mikä sinänsä on hyvä asia, mutta osoittanee samalla, että hoitoa tarvitsevien määrä on kasvanut.

Etelä-Savon väestö on Suomen ikääntyneintä. Kun ikääntyneiden määrä kasvaa, kasvavat myös monet hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät palvelutarpeet. Hyvinvointiraportti osoittaa, että omaishoitajuuden haasteet lisääntyvät. Iäkkäitä omaisiaan hoitavat ovat usein itsekin iäkkäitä. Osa heistä on työelämässä, ja moni heistä tarvitsee tukea omaan jaksamiseensa ja toimintakykynsä ylläpitoon.

Ilman järjestöjä kuntien on vaikeaa toteuttaa hyte-työtä tuloksellisesti ja vaikuttavasti. On tärkeää, että Mikkelin kaupunki kehittää koko ajan kumppanuutta järjestöjen kanssa ja kehittää siihen myös uusia toimintatapoja. Kaupungin tulee myös jatkaa järjestöjen tukemista, myös sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.

Hyvinvointiraportissa todetaan, että Mikkelissä kuntajohdon sitoutuminen on keskimääräistä alhaisempaa hyte-työhön. Raportti osoittaa, että kunnan johdon voimavarat ovat myös keskimääräistä pienemmät.

Kunnan johto näyttää omalla toiminnallaan ja suhtautumisellaan sekä tietysti myös resurssoinnillaan hyte-työn merkittävyyttä.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että hyte-työ merkitään Mikkelin kaupungin vuosittaiseen budjettiin selkeäksi omaksi kokonaisuudekseen. Esitämme, että järjestöavustukset määritellään myös osaksi hyte-kokonaisuutta ja varmistetaan niiden riittävyys. Lisäksi me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Mikkelin kaupunki selvittää, mitä toimenpiteitä kaupungin johdossa tulee tehdä, jotta Mikkeli pääsee hyte-työssään Suomen keskiarvotasolle hyte-työhön sitoutumisen ja voimavarojen suhteen.

Mikkelissä 20.5.2024

Soile Kuitunen

Raine Lehkonen, Hannu Tullinen, Paavo Barck,
Jenni Tissari, Arto Seppälä, Jatta Juhola,
Veli Liikanen, Jarmo Lautamäki, Heli Kauppinen,
Juha Ropponen"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen valmisteltavaksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään lokakuussa 2024.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
  • Arja Väänänen, hyvinvointikoordinaattori, arja.vaananen@mikkeli.fi

Kuvaus

Valtuustoaloitteessa nostettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) merkitys ja tärkeys kunnallisessa toiminnassa on huomioitava asia. Kunnan perustehtäviin kuuluu asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen. Hyte-työtä ohjaavat mm. kuntalaki ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki.

Kunnilla on kuntalain (410/2015) 1 §:n mukaisesti velvoite edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Tuloksellisinta tämä on tekemällä tiivistä yhteistyötä kaikkien toimijoiden kesken koko kaupunkiorganisaatiossa.

Kuntalain 37 §:ssä mukaisesti kuntastrategiassa tulee huomioida kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Kaupungin Hyvän elämän toimenpideohjelma on tärkeä strateginen työkalu, joka vastaa tunnistettuihin hyvinvointihaasteisiin, kuten mielenterveyden, vähäiseen liikkumiseen ja ylipainoisten määrän kasvuun sekä väestön ikääntymiseen. Mikkelin kaupungin tavoitteena on sijoittua vertailukaupunkien kärkeen hyte-työn valtionosuuden tasossa.

Aloitteessa esitetään, että Mikkelin kaupunki selvittää, mitä toimenpiteitä kaupungin johdossa tulee tehdä, jotta Mikkeli pääsee hyte-työssään Suomen keskiarvotasolle hyte-työhön sitoutumisen ja voimavarojen suhteen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos linjaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen onnistuneeksi toiminnaksi muun muassa, kun hyvinvointityötä organisoidaan seuraavasti:

"Johtoryhmä ja hyvinvointiryhmä vastaavat toteutuksesta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamiseen osallistuvat kaikki kunnan eri toimialat. Kunnan johtoryhmä koordinoi toimintaa ja varmistaa ohjauksen ja resurssit. Suurissa kunnissa tarvitaan usein johtoryhmän lisäksi hyvinvointiryhmä, johon kuuluu eri hallinnonalojen edustajia. Hyvinvointiryhmä vastaa käytännön toiminnan toteutuksesta eri toimialoilla.”

Mikkelin kaupungilla hyte-työtä toteutetaan kaupungin kaikilla toimialoilla. Hyvän elämän ohjelmaryhmä ohjaa yhteistyötä ja käytännön toteutusta. Hyvinvointikoordinaattori koordinoi hyvinvointityötä niin organisaation sisällä kuin sidosryhmien kanssa useissa verkostoissa. Hyvinvointikoordinaattori on hallinnollisesti sijoitettu sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueelle. On hyvä tarkastella, onko yhteys riittävä kaupungin ylimpään johtoon.

Aloitteessa esitetään, että hyte-työ näkyisi talousarviossa omana kokonaisuutenaan ja että järjestöavustukset sisällytettäisiin tähän kokonaisuuteen. Edelleen on kuitenkin tarkoituksenmukaista, että kulttuuri-, liikunta- ja nuorisojärjestöjen toiminta-, ohjaaja- ja kohdeavustukset jaetaan ko. tulosalueiden kautta. Vuonna 2023 kaupunki myönsi eri toimialoilta hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä avustuksia useille järjestöille ja toimijoille. Lisäksi myönnettiin avustuksia testamentti- ja kuolinpesävaroista, joiden valmistelusta vastaa hyvinvointikoordinaattori. Näiden avustusten myöntämisperiaatteiden yhtenäistämistä hyvinvointialueen kanssa suunnitellaan. Testamentti- ja kuolinpesävaroista myönnettäviin avustuksiin on valmisteilla vaikuttavuuskriteerit ja pisteytykset. Avustukset kytketään tiiviisti kaupungin strategisiin tavoitteisiin ja ne näin vastaavat hyvinvointihaasteisiin. Lisäksi osallistuva budjetointi on käytössä vaikuttamistoimielimillä sekä investointi- ja kehittämiskohteiden ehdottamisessa.

Resurssien tarkentaminen suurimpien hyvinvointihaasteiden, mielenterveys- ja päihdehaasteiden ennaltaehkäisyyn, mukaan lukien koordinaattorin palkkaus, on tärkeää. Kaupunki pyrkii myös tukemaan ikääntyneiden hyvinvointia ja arkiympäristöjen kehittämistä liikkumisen ja luonnon hyvinvointivaikutusten lisäämiseksi.

Aloitteen esittämät tarkennukset ja kehitysehdotukset huomioidaan jatkotyössä. Kaupungin johdon, johtoryhmän ja koko organisaation hyte-työhön osallistumisen tiivistämistä sekä eri toimijoiden yhteistyötä kehitetään.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Hyväksyttiin.  

Merkitään, että hyvinvointikoordinaattori Arja Väänänen esitteli asiaa hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnalle ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.