Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 13.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Talousarvio vuonna 2022/hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta

MliDno-2021-2570

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Talouden tilanteesta yleisesti

Valtiovarainministeriö (VM) arvioi bruttokansantuotteen kasvuksi kevään 2021 taloudellisessa katsauksessaan 2,6 % vuonna 2021, kun vuonna 2020 BKT laski kansantalouden tilinpidon ennakkotietojen mukaan koronan vaikutuksesta 2,8 %. Vuoden 2021 kasvuennusteen taustaoletuksena on, että koronatapausten ilmaantuvuus saadaan painettua alhaiselle tasolle kesään mennessä, jolloin rajoitusten lieventäminen ja purkaminen olisi mahdollista. Vuonna 2022 VM arvio bruttokansantuotteen kasvuksi 2,5 % ja 1,5 % vuonna 2023.

Valtiovarainministeriön toukokuussa 2021 julkaiseman kuntatalousohjelman mukaan vuosi 2020 oli kuntatalouden näkökulmasta poikkeuksellinen koronapandemian vuoksi. Korona vaikutti niin tulo- kuin menokehitykseenkin, mutta vaikutukset jäivät pelättyä pienemmiksi. Valtio osoitti kunnille mittavia tukitoimia peruspalveluiden turvaamiseksi, ja lukuisten kuntien tilinpäätökset päätyivätkin ylijäämäisiksi juuri koronatukien ansiosta. Voidaan siis todeta, että koronakriisin väistyessä ja tukitoimien päättyessä jo aiemminkin olemassa olleet rakenteelliset ongelmat nousevat uudelleen esiin. Kuntien vuonna 2020 tilapäisesti vahvistuneen taloustilanteen rinnalla on syytä huomata kuntayhtymien talouden heikenneen; tilikauden tulos oli negatiivinen 40 kuntayhtymällä. Heikkenemisen taustalla on ennen kaikkea sairaanhoitopiirien heikentynyt tulostaso.

VM toteaa kuntatalouden menojen kasvavan jälleen tuloja nopeammin sekä vuosina 2021 että 2022. Vuoden 2021 aikana kuntatalouden kehitykseen vaikuttaa pitkittynyt epidemiatilanne rajoitustoimineen. Kuntien menoja taas kasvattavat voimakkaasti väestön ikääntymisen aiheuttama sote-menojen kasvu sekä hallitusohjelman mukaiset kuntien tehtävä- ja vastuulaajennukset. Kokonaisuutena VM arvioi kuntatalouden toimintakatteen heikkenevän noin 1,3 prosentilla vuoden 2021 aikana.

Vuonna 2022 toimintamenojen kasvun arvioidaan hidastuvan hieman, kun koronaepidemian hoidosta aiheutunut suurin menopaine poistuu, mutta tässä vaiheessa kustannuksia alkaa toisaalta kasvattamaan koronan johdosta syntyneen hoito- ja palveluvelan purkaminen. Samalla tulojen arvellaan laskevan kokonaisuutena noin 8 prosentilla mm. korona-avustusten päättymisen johdosta. Kustannuksia kasvattavat myös hallitusohjelman mukaiset lisävastuut. Hallitusohjelmassa on sitouduttu kompensoimaan laajenevat tehtävät kunta-valtio-suhteessa täysimääräisesti valtionosuuksien lisäyksinä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kustannukset selvitettäisiin ja korvattaisiin aitojen, toteutuneiden kulujen mukaan kuntakohtaisesti; monen kunnan kohdalla todellisuus on, että uusien velvoitteiden aiheuttamat todelliset kustannukset ovat huomattavasti niitä kompensoimaan tarkoitettuja valtionosuuslisäyksiä korkeammat.

Kuntien yhteisöveron tuoton jako-osuutta korotettiin koronaviruksen tukitoimena määräaikaisesti 10 prosenttiyksiköllä verovuosina 2020 ja 2021. Myös tämä tuki poistuu vuodesta 2022 lukien.

VM arvioi kuntatalouden toiminnan ja investointien rahavirran pysyttelevän negatiivisena koko kuntatalousohjelman kattaman ajanjakson eli 2022–2025, vaikka arvioissa on jo huomioitu sote-uudistuksen vaikutukset vuodesta 2023 eteenpäin.

Valtionosuuksien kohdalla kustannustenjaon tarkistusta ei huomioida vuonna 2022 vuoden 2020 suuriin koronatukiin vedoten. Täysimääräinen tarkistus olisi ollut suuruudeltaan 562 miljoonaa euroa kuntien hyväksi. Peruspalveluiden valtionosuuksien tasoa korotetaan kuitenkin noin 246 miljoonalla eurolla vuonna 2022; tämä tarkoittaa käytännössä yli 300 miljoonan euron leikkausta kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen. Kuntien valtionosuuksia leikataan myös ns. kiky-vähennyksellä, joka jätettiin pysyväksi leikkaukseksi itse kiky-sopimuksen päättymisen jälkeen, vaikka sopimuksen mukainen työajan pidennys onkin jo päättynyt. Se pienentää peruspalveluiden valtionosuuksia vuonna 2022 noin 234 miljoonalla eurolla. Leikkausten yhteismäärä vuonna 2022 on noin puoli miljardia euroa eli noin sata euroa asukasta kohden. Ne pudottavat valtionosuusprosentin nykytasosta (25,67) selvästi alemmalle tasolle. Kokonaisuutena valtionosuudet kasvavat 5,2 % mm. hallitusohjelman mukaisten tehtävälaajennusten vuoksi, eli kasvu ei vaikuta kuntien taloustilannetta parantavasti.

Tulevaisuudennäkymässä vuodesta 2023 on tulossa hyvin poikkeuksellinen kuntatalouden kannalta, kun sote-uudisuksen myötä kuntien käyttötalousmenoista poistuu noin puolet. Luonnollisesti myös menoja vastaava tulorahoituksen osuus poistuu kunnilta. Viimeksi toukokuussa 2021 päivitettyjen laskelmien perusteella kunnallisveroprosenttia alennettaisiin kaikissa kunnissa 12,39 %. Myös kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta pienennetään. Valtionosuuksia ja verotulomenetysten korvauksia on tämänhetkisten laskelmien perusteella siirtymässä hyvinvointialueille 7,2 miljardia euroa.

Kuntatalousohjelmaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa https://vm.fi/-/kuntatalousohjelma-vuosille-2022-2025-on-julkaistu. Soteuudistukseen liittyviä laskelmia päivitetään verkkosivulle https://soteuudistus.fi/rahoituslaskelmat.

Talousarvion 2022 valmistelun lähtökohdat ja suunnitelmakauden näkymät

Mikkelin kaupungin taseessa on vuoden 2020 ylijäämäisen tuloksen jälkeen kumulatiivista alijäämää noin 32,7 miljoonaa euroa. Kuluva vuosi 2021 on muodostumassa alijäämäiseksi, jolloin kumulatiivisen alijäämän määrä tulee jälleen kasvamaan vuoden 2021 tilinpäätöksessä. Ns. kriisikuntakriteereitä koskevan sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaan Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan taseeseen kertyneet alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt kaupungin talouden tasapainotustoimenpiteistä kaupunkirakenneselvityksessä (18.6.2018 § 71) ja palvelusuunnitelmassa (18.3.2019 § 35). Lisäksi kaupunginhallitukselle esitettävään talousarvioraamiin on sisällytetty talous- ja tulevaisuusohjelmassa tehdyt, vuoteen 2022 kohdistuvat säästölinjaukset (KH 22.6.2020 § 231). Kaupunkirakenneselvityksen osalta on huomattava, että merkittäviä säästötavoitteita sisältävät aluekouluihin kytkeytyvien kouluverkkoratkaisujen viivästyessä myös niistä tavoiteltavat säästöt realisoituvat vasta uusien koulujen valmistuessa. Edellä mainittujen ohjelmien tasapainotustoimenpiteet on huomioitu talousarvioraamin valmistelussa. Lisäksi raamissa on huomioitu tavoiteorganisaatiotyössä ja 16.12.2019 päättyneissä yhteistoimintaneuvotteluissa lakkaavaksi päätetyt (KH 20.1.2020 § 19) tehtävät.

Talous- ja tulevaisuusohjelman toimenpiteiden osalta on huomioitava, että jokaisesta palvelurakenteeseen vaikuttavasta muutoksesta on tehtävä toimivaltaisten toimielinten erilliset hallinnolliset päätökset kuntalain ja hallintosäännön edellyttämällä tavalla sekä toteutettava päätösten valmistelujen yhteydessä asiaankuuluvat kuulemiskierrokset ja tarvittavat arvioinnit.

Vuoden 2022 talousarvioraami vahvistaa näkymää siitä, että kaupunki ei kykene kattamaan kumulatiivisia alijäämiä kriisikuntasääntelyn mukaiseen aikarajaan mennessä ilman taseomaisuusjärjestelyistä saatavaa merkittävää tuloutusta, jota tavoitellaan valmistelussa olevilla energiaomaisuusjärjestelyillä.

Toimintakatteen ja tuloksen muodostuminen

Talousarvioraami vuodelle 2022 on tehty ulkoisten ja sisäisten tuottojen ja kulujen pohjalta. Sisäisiä eriä tarkennetaan talousarvioon syksyn aikana, mutta ne eivät luonteensa vuoksi aiheuta muutosta kaupungin toimintakatteeseen. Talousarvioraamin valmistelun lähtökohtana on ollut vuoden 2020 tilinpäätös, vuoden 2021 toteutumaennuste, tiedossa olevat toiminnalliset muutokset sekä vuoden 2022 arvioidut verotulot ja valtionosuudet, joiden pohjalta on määritelty koko kaupungin kulutaso.

Keskeisimpänä kustannusmuutoksena talousarvioraamissa 2021 on varauduttu Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Essoten kuntalaskutuksen nousuun. Essoten talousarvioraamiin perustuva arvio vuoden 2022 kuntalaskutuksesta on noin 226,32 miljoonaa euroa, kun tilinpäätöksessä 2020 toteutunut laskutusosuus oli noin 210,58 miljoonaa euroa. Kasvu vuoden 2020 tilinpäätöslukuun on 15,74 miljoonaa euroa eli noin 7,5 %. Vuoden 2021 talousarviossa Essoten kuntalaskutukseen on budjetoitu 214,84 miljoonaa euroa, johon verrattuna vuoden 2022 laskutusarvion kasvu on noin 11,48 miljoonaa euroa eli 5,34 %. Essoten kuntalaskutuksen kasvusta noin 3,46 miljoonaa euroa aiheutuu lakisääteisistä muutoksista, joita kompensoidaan kaupungille valtionosuuksissa.

Palkkojen osalta on varauduttu 1,6 prosentin korotuksiin; sopimuskausi kunta-alan sopimuksissa on 1.4.2020–28.2.2022.

Talousarvioraami 2022 osoittaa -355,6 miljoonan euron toimintakatetta, joka on noin 11,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2021 talousarviossa (-344,0 miljoonaa euroa). Toimintakulujen nousu on noin 14,8 miljoonaa euroa eli 3,4 % talousarvioon 2021 verrattuna. Kustannusten noususta noin 11,48 miljoonaa euroa eli 77,5 % johtuu Essoten kuntalaskutuksen kasvusta. Toimintatuottojen kasvu on noin 3,2 miljoonaa euroa eli 2,94 % talousarvioon 2021 verrattuna.

Kuntaliiton 5/2021 ennakollisen valtionosuuslaskelman mukaan Mikkelin kaupungin valtionosuudet vuonna 2022 ovat yhteensä 132,24 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien ennustelaskelmat tarkentuvat syksyn aikana ja muutokset huomioidaan talousarviovalmistelun edetessä. Mikkelin verotulot vuodelle 2022 ovat Kuntaliiton 5/2021 ennusteen mukaan 234,85 miljoonaa euroa, joka on noin 0,7 % vuoden 2021 talousarviota enemmän. Verotuloennustetta päivitetään vielä syksyn aikana, ja päivitykset huomioidaan talousarviovalmistelussa. Verotulojen hidasta kehitystä vuonna 2022 selittää osaltaan vuosina 2020 ja 2021 korona-tukitoimena toteutetun yhteisöveron jako-osuuden 10 prosenttiyksikön korotuksen päättyminen, joka aiheuttaa vuodelle 2022 ennustettavan yhteisöveron tuoton tason laskun aiempaan vuoteen verrattuna.

Aiempien vuosien tapaan kaupungin talouden suurin haaste on tulokehitystä voimakkaampi kustannusten kasvu. Esimerkiksi kunnallisverotulojen osalta voidaan todeta, että ilman toteutettuja veronkorotuksia kunnallisveron tuotto olisi kuluvana vuonna karkeasti arvioiden edelleen lähellä vuoden 2015 tasoa. Ennen kaikkea sote-kustannusten kasvu huomattavasti kokonaistulojen kasvua suurempaa, eikä kaupungin omasta toiminnasta ole ollut löydettävissä riittävästi säästökohteita ylijäämäisen tai nollatuloksen saavuttamiseksi säästöohjelmista ja tavoiteorganisaatiotyöstä huolimatta. Raamin osoittamaa tulosta paremman tuloksen tavoittelu edellyttää lisätulojen hakemista ja/tai kustannustason laskua joko kaupungin palveluverkkoa leikkaamalla taikka edellyttämällä Essotelta kuntalaskutustasoa alentavaa toiminnan tehostamista ja säästötoimia.

Tilikauden 2022 tulos muodostuu talousarvioraamin mukaan seuraavasti (tuhansina euroina):

  • Toimintakate                                -355 603          
  • Verot                                               234 852
  • Valtionosuudet                              132 240           
  • Rahoitustuotot ja -kulut, netto        1 700     
  • Vuosikate                                         13 189
  • Poistot                                             -22 000
  • Varaukset ja poistoero                            0    
  • Tilikauden tulos                             -  8 811

 

Talousarvioraamin 2022 mukainen vuosikate on noin 13,2 miljoonaa euroa, kun investointien rahoittamiseksi olisi tavoiteltava vähintään 30 miljoonan euron vuosikatetasoa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy talousarvioraamin vuodelle 2022. Kaupunginhallitus velvoittaa johtoryhmän valmistelemaan syksyn talousarviokäsittelyyn toimenpide-esityksiä, joilla tavoitellaan vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa pienempää alijäämää raamin osoittamaan tulokseen verrattuna.

Kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut antamaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet.

Päätös

Asiassa käydyn keskustelun aikana esittelijä täydensi esitystään seuraavasti:

Kaupunginhallitus esittää Essotelle, että se toteuttaa omat kehittämisohjelmat nopeutetussa aikataulussa merkittävien kustannussäästöjen aikaansaamiseksi ja Essote järjestää kuntakokouksen asiasta elokuun 2021 aikana. 

Asiasta käydyn keskustelun aikana  Armi Salo-Oksa esitti Mali Soinisen ja Jyrki Koivikon kannattamana, että esitettyä 8,8 miljoonaa euroa alijäämäistä talousarvioraamia ei hyväksytä. Lisäksi talousarvioraamissa 2022 Konserni- ja elinvoimapalveluiden kuluja leikataan 8 miljoonaa euroa ja leikkaus kohdistetaan Essoten laskutukseen, joka hyväksytään raamissa 218,317 M€ suuruisena. Lisäksi kaupunginhallitus velvoittaa alkuperäisen esityksen mukaan johtoryhmän valmistelemaan syksyn talousarviokäsittelyyn toimenpide-esityksiä, joilla tavoitellaan vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa parempaa tulosta raamin osoittamaan tulokseen verrattuna.

Kaupungin taloustilanne on erittäin vaikea. 32 miljoonan alijäämä tulee kasvamaan tämän vuoden tuloksen perusteella. Talousarvioraami on valmistelttu 8,8 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Suurin osa kasvusta tulee Essoten voimakkaasti kasvavasta vuoden 2022 kuntalaskutuksesta. Tämän vuoden arvioitu kuntalaskutus Mikkelin osalta tulee olemaan viimeisimmän arvion perusteella jopa 226 miljoonaa euroa. Talousarvio raamissa Essoten laskutus vuodelle 2022 on avioitu 226,3 miljoonaa euroa. Tilanne on Essoten suurimman omistajan Mikkelin kaupungin näkökulmasta taloudellisesti täysin kestämätön.

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittellijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Armi Salo-Oksan esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Soile Kuitunen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Arto Seppälä, Kirsi Olkkonen, Minna Pöntinen, Jarno Strengell),  3 ei ääntä (Mali Soininen, Armi Salo-Oksa, Jyrki Koivikko) ja yksi tyhjä (Jukka Pöyry). 

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

Lisäksi Jukka Pöyry esitti, että vuoden 2022 talousarvioraamin tavoitteen tulee olla vähintään 0-tulos. Talousarvion laadinnassa tulee huomioida kaikki tulot, menot ja investoinnit. Koska kukaan ei kannattanut Jukka Pöyryn esitystä, se raukesi. 

Merkitään, että vs. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle.

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät talousarvion valmistelutilanteen. Käydään keskustelua valmistelun evästämiseksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.

Valmistelija

Tiia Tamlander, vt. talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi
Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallituksen 21.6.2021 § 277 hyväksymän talousarvioraamin perusteella muodostuva arvioitu tulos vuodelle 2022 on noin 8,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Kaupunginhallitus on raamin hyväksyessään velvoittanut johtoryhmän valmistelemaan syksyn talousarviokäsittelyyn toimenpide-esityksiä, joilla tavoitellaan vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa pienempää alijäämää raamin osoittamaan tulokseen verrattuna. Yhteenveto johtoryhmän  valmistelemista lisäsäästötoimenpiteistä on esityslistan liitteenä.

Talousarvion 2022 valmistelussa huomioidaan kaupunginhallituksen suunnittelukokouksen 20.9.2021 sekä kokouksen 27.9.2021 mahdolliset päätökset valmistella palvelualueilla joidenkin toimintojen lakkauttaminen. Säästötoimien toteuttamiseksi voidaan joutua tekemään myös kohdennettuja säästötoimenpiteitä, joilla voi olla vaikutusta henkilöstön asemaan. Mikäli hallitus antaa ohjeeksi lautakunnille valmistelun käynnistäminen orkesterin lakkauttamiseksi ja lentokentän palvelutoiminnan lakkauttamiseksi, tulee siinä yhteydessä samalla käynnistää yt-menettely. Näiden toimintojen lakkauttamisella tavoiteltaisiin vuosittain 19 henkilötyövuoden eli noin 1,1 miljoonan euron säästöä. Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007) 4 §:n 2 momentin mukaan työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa tulee käsitellä asiat, jos kunnan talousarvioehdotuksessa edellytetään sellaisia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi useita irtisanomisia, osa-aikaistamisia, lomautuksia taikka merkittäviä heikennyksiä palvelussuhteiden ehdoissa. Toimenpiteitä on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä ennen kuin kunnanhallitus tekee valtuustolle lopullisen talousarvioehdotuksen. Yt-lain 5 §:n 1 momentin mukaan ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tai 4 a §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työn tekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus lähettää lautakunnille valmisteltavaksi ja huomioitavaksi vuoden 2022 talousarvioissavalmistelussa liitteenä olevat toimenpidevaihtoehdot.

Mikäli hallitus antaa ohjeeksi lautakunnille orkesterin ja lentokentän palvelutoiminnan lakkauttamisen valmistelun käynnistämisen, hallitus päättää samalla käynnistää  työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007) 4 §:n mukaiset neuvottelut

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana

  • Raimo Heinänen esitti Tanja Hartosen kannattamana, että "Mikkelin kaupungin palveluorganisaatio ja siihen kuuluva henkilöstöorganisaatio arvioidaan uudelleen. Palveluorganisaatio tulee arvioida täydellisesti uudelleen, palvelujen ja tehtävien osalta, hallintosääntö tulee korjata tarpeen mukaiseksi. Mukaan on otettava lisää digitaalisuutta, uusia toimintatapoja ja vähennettävä tarpeetonta byrokratiaa. Tilakysymykset liittyvät palveluihin ja rakenteisiin. Osaamisen ja johtamisen tasoa on parannettava. Organisaatiosta on saatava kevyempi ja suoraviivainen, rönsyjä ja väliportaita on karsittava. Organisaatio tulee tukea ja toteuttaa Mikkelin kaupungin strategiaa. Tavoitteena kustannukset pienentäminen 10-12 miljoonaa vuodessa. Organisaatioiden uudelleen arviointi ja tiivistäminen tulee myös laajentaa konserniyhtiöihin. Niiden ohjeistuksesta päättää Konserni- ja elinvoimajaosto ja kaupunginjohtaja. Tuloksellisuutta ja osingonmaksukykyä tulee parantaa 4-6 miljoonaa vuositasolla.Mikkelin kaupungin organisaatiomuutosta johtaa kaupunginjohtaja ja henkilöstöjohtaja hänen alaisuudessaan. Muutos tarvinnee ulkopuolisia asiantuntijoita." Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Raimo Heinäsen esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa ääntä (Petri Pekonen, Armi Salo-Oksa, Eero Aho, Pekka Pöyry, Pirkko Valtola, Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen, Jarno Strengell, Pirjo Siiskonen) ja 2 ei ääntä (Raimo Heinänen, Tanja Hartonen). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
     
  • Satu Taavitsainen esitti Jarno Strengellin kannattamana, että kaupunginhallitus ei hyväksy kaupunginorkesterin lakkauttamista, leikkauksia teatterin, musiikkiopiston ja Mikaelin avustuksiin, Rantakylän, Lähemäen ja Ristiinan avoimien varhaiskasvatusryhmien toiminnan supistamista, resurssilastenhoitajien ja kiertävien lastenhoitajien määrän pienentämistä, erityisvarhaiskasvatuksen avustajien määrän pienentämistä, perhepäivähoidon lakkauttamista, Peitsarin koulun oppilaiden siirtoa Lähemäen koululle Paukkulasta, perusopetuksen tuntikehyksen leikkausta, lukiokoulutuksesta leikkaamista, kansalaisopiston toiminnan supistamista ja maksujen korotusta, kirjaston aineisto- ja henkilöstörahojen leikkaamista, museoiden toiminnasta supistamista, yleisten kulttuuripalveluiden sulauttamista toiseen tulosalueeseen, yleisten kulttuuripalvelujen, liikuntapalvelujen ja nuorisopalveluiden avustusten leikkaamista, raviradan pukuhuoneiden siivouksen lopettamista eikä oppisopimusrahojen leikkaamista, eikä Otavan palvelupisteen siirtämistä Otaviaan, eikä alle 18-vuotiaiden liikuntapaikkojen maksujen nostamista. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Satu Taavitsaisen esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa ääntä (Raimo Heinänen, Pekka Pöyry, Petri Pekonen, Armi Salo-Oksa, Tanja Hartonen, Pirkko Valtola, Eero Aho, Pirjo Siiskonen) ja 3 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Jarno Strengell, Heli Kauppinen). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. Satu Taavitsainen jätti eriävän mielipiteen.
     
  • Satu Taavitsainen esitti Jarno Strengellin kannattamana säästöksi työmarkkinatuen ”sakkomaksun” pienentämistä 2 miljoonaan euroon v. 2022 (säästö n. 1 miljoonaa), ostoista säästämistä 5 prosentilla (säästö n. 3 miljoonaa euroa), teknisen toimen puitesopimusten lopettamista sekä ostokieltoa loppuvuodeksi 2021 kuluvan vuoden talouden tasapainottamiseksi. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Satu Taavitsaisen esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa ääntä (Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Pirkko Valtola, Armi Salo-Oksa, Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Heli Kauppinen, Pirjo Siiskonen, Eero Aho) ja 2 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Jarno Strengell). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. Satu Taavitsainen jätti eriävän mielipiteen.
     
  • Satu Taavitsainen esitti Heli Kauppisen kannattamana, että kaupunginhallitus hyväksyy lentokentän kokonaan lakkauttamisen (säästö n. 525 000 euroa). Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Satu Taavitsaisen esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa ääntä (Armi Salo-Oksa, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Pirkko Valtola, Eero Aho, Pirjo Siiskonen, Jarno Strengell) ja 2 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Heli Kauppinen). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. Satu Taavitsainen jätti eriävän mielipiteen.
     
  • Armi Salo-Oksa esitti, että valtuustokokousten striimaus lopetetaan sekä hallintosääntöä muutetaan niin, että korotettua kokouspalkkiota (50 %) ei makseta yli kolme tuntia kestävästä kokouksessa. Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi.
     
  • Jarno Strengell esitti Satu Taavitsaisen kannattamana
    - poistettavaksi säästölistalta yksityistieavustukset, katujen uusintapäällystys ja satamien ylläpito.
    - Essoten Mikkelin laskutus on noussut viidessä vuodessa noin 45 miljoonaa euroa (2017 noin 180 miljoonaa euroa / 2022 arvio 226 miljoonaa euroa) Essoten laskutukseen pitää saada säästöä sekä
    - esimerkiksi Suur-Savon Sähkön Mikkelin noin 100 miljoonan euron omistukselle suurempi kuin miljoonan euron osinkotuotto. 
    Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jarno Strengellin esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 jaa ääntä (Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Heli Kauppinen, Armi Salo-Oksa, Pirkko Valtola, Petri Pekonen, Eero Aho, Pirjo Siiskonen, Pekka Pöyry) ja 2 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Jarno Strengell). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
     
  • Pirjo Siiskonen esitti Petri Pekosen ja Jarno Strengellin kannattamana, että
    - Itäisen alueen koulu- ja päiväkotiratkaisu toteutetaan päivitetyllä oppilas- ja lapsiluvuilla
    - kaupunki myy pienet metsälöt ja kaavoitetut rantatontit
    - toteutetaan kartoitus kaupungin omista kaavoittamattomista rannoista
    - kaupunginorkesterin osalta tulee selvittää joukkorahoitus, lipputulot, maakuntaorkesterin mahdollisuus sekä yhteistyö Lappeenrannan kanssa
    - järjestetään henkilöstölle kilpailu säästö- ja kehittämiskohtaista
    - kehittämisalustat otetaan tehokkaammin käyttöön 
    - Graniittitalo avataan uudelleen myyntikohteeksi
    Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Pirjo Siiskosen esitystä, äänestävät ei. Äänestys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Tanja Hartonen, Heli Kauppinen) ja 9 ei ääntä (Armi Salo-Oksa, Raimo Heinänen, Pirkko Valtola, Eero Aho, Pirjo Siiskonen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry, Jarno Strengell, Satu Taavitsainen). Puheenjohtaja totesi, että Pirjo Siiskosen esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
     
  • Heli Kauppinen esitti, ettei kaupunginorkesterin yt-neuvotteluiden käynnistämiseen johtavista toimista vaan asia jätetään pöydälle ja ottaa asian käsittelyyn vasta, kun valtuustoryhmät ovat ehtineet neuvotella asiasta keskenään ja on nähtävissä, mikä valtuuston enemmistön kanta tulee todennäköisesti olemaan. Koska kukaan ei kannattanut esitystä, se raukesi. Heli Kauppinen jätti eriävän mielipiteen.
     

Lisäksi hallitus päätti käynnistää työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007) 4 §:n mukaiset neuvottelut orkesterin ja lentokentän palvelutoiminnan lakkauttamisen liittyen.

Armi Salo-Oksa ja Eero Aho poistuivat kokouksesta tämän pykälän jälkeen. 

Eriävä mielipide

Satu Taavitsaisen eriävä mielipide:
Jätän eriävän mielipiteen, koska mielestäni on väärin leikata lapsilta, nuorilta, sivistyksestä ja kulttuurista. En hyväksy kaupunginorkesterin lakkauttamista, leikkauksia teatterin, musiikkiopiston ja Mikaelin avustuksiin, Rantakylän, Lähemäen ja Ristiinan avoimien varhaiskasvatusryhmien toiminnan supistamista, resurssilastenhoitajien ja kiertävien lastenhoitajien määrän pienentämistä, erityisvarhaiskasvatuksen avustajien määrän pienentämistä, perhepäivähoidon lakkauttamista, Peitsarin koulun oppilaiden siirtoa Lähemäen koululle Paukkulasta, perusopetuksen tuntikehyksen leikkausta, lukiokoulutuksesta leikkaamista, kansalaisopiston toiminnan supistamista ja maksujen korotusta, kirjaston aineisto- ja henkilöstörahojen leikkaamista, museoiden toiminnasta supistamista, yleisten kulttuuripalveluiden sulauttamista toiseen tulosalueeseen, yleisten kulttuuripalvelujen, liikuntapalvelujen ja nuorisopalveluiden avustusten leikkaamista, raviradan pukuhuoneiden siivouksen lopettamista, oppisopimusrahojen leikkaamista, Otavan palvelupisteen siirtämistä Otaviaan, enkä alle 18-vuotiaiden liikuntapaikkojen maksujen nostamista.

Mielestäni Mikkelissä voidaan leikata lentoliikenteen palveluverkosta ja lakkauttaa lentokenttä, jolla saadaan aikaan vuosittainen säästö n. 525 000 euroa käyttötaloudessa. Mikkelistä on alle kolmen tunnin matka Helsinkiin ja meidän on keskityttävä tie- ja raideliikenteen kehittämiseen liikenneyhteyksien osalta. Mikkelin lentoasema on seisonut vuosikausia tyhjillään, koska reittiliikennettä ei ole ollut. On kuntalaisten veroeurojen tuhlaamista ylläpitää tyhjää lentokenttää. Kymmenessä vuodessa on jo tullut 5 miljoonan euron kustannukset. Mikkelillä ei ole tällaiseen varaa. Kaupunginhallituksen esittämä 100 000 euron vuosittainen säästö lentokenttään ei ole riittävä.   

Mielestäni kaupungin taloutta ei tule tasapainottaa nitistämällä sivistystoimesta, vaan puuttumalla isoihin asioihin, kuten ostoihin, joista tulee säästää 5 %, joka tuottaisi n. 3 miljoonan euron säästön.  

Lisäksi pitää hoitaa työllisyyttä paremmin ja saada kaupungin vastuulla olevan kuntakokeilun myötä työmarkkinatuen ”sakkomaksu” pienenemään 2 miljoonaan euroon v. 2022 (säästö n. 1 miljoona euroa).

Lisäksi mielestäni kaupunginhallituksen tulee päättää ostokielto loppuvuodeksi 2021 kuluvan vuoden talouden tasapainottamiseksi. Vain talousjohtajan luvalla saisi ostaa mitään.
 

Heli Kauppisen eriävä mielipide:
Kaupunginhallituksen ei olisi pitänyt tehdä yt-neuvotteluiden käynnistämiseen johtavia päätöksiä, ennen kuin valtuustoryhmät ovat ehtineet neuvotella asiasta keskenään ja selvittää, mikä valtuuston enemmistön kanta tulee todennäköisesti olemaan.

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä lautakunnalle annettuun (kh 21.6.2021 § 277) raamiin. Tulovaade on vähintään 3,337 miljoonaa euroa (ta2021 2,888 milj. €) ja menokatto on enintään 20,423 miljoonaa euroa (ta2021 19,839 milj. €). Toimintakatteeksi on asetettu 17,086 miljoonaa euroa (ta2021 16,951 milj. €).

Annetun raamin lisäksi kaupunginhallitus velvoitti kaupungin johtoryhmän valmistelemaan syksyn talousarviokäsittelyyn toimenpide-esityksiä, joilla tavoitellaan vähintään kaksi (2) miljoonaa euroa pienempää alijäämää raamin osoittamaan tulokseen verrattuna.

Johtoryhmälle osoitettu vähintään kahden miljoonan euron säästövaade/lisätulojen osoittaminen on jaettu kaupungin palvelualueiden kesken seuraavasti:

  • asumisen ja toimintaympäristön palvelualue 600 000 euroa
  • konserni- ja elinvoimapalvelut 200 000 euroa
  • sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualue 1 200 000 euroa.
     

Tulosaluejohtajat esittelevät talousarvion valmistelutilanteen. Sivistysjohtaja esittelee kaupungin johtoryhmän valmisteleman toimenpidelistauksen, jolla saavutetaan noin kaksi miljoonaa euroa pienempi alijäämä raamin osoittamaan tulokseen verrattuna.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta käy keskustelua talousarviosta ja toimenpiteistä kaupunginhallituksen antaman raamin mukaisen talousarvioesityksen ja sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueelle kohdistetun vähintään 1,2 miljoonan euron tulosparannuksen aikaansaamiseksi. Lautakunta evästää talousarvioesityksen valmistelua.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Merkitään, että sivistysjohtaja Virpi Siekkinen selosti asiaa lautakunnalle. Lisäksi asiaa selostivat rehtori Matti Laitsaari, kirjastopäällikkö Sylvia Stavén, museojohtaja Matti Karttunen, kulttuuripäällikkö Susanna Latvala, intendentti Jaakko Antila ja nuorisopäällikkö Tarja Sinioja. 

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
  • Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi
  • Sylvia Stavén, kirjastopäällikkö, Sylvia.Staven@sivistys.mikkeli.fi
  • Matti Karttunen, museojohtaja, Matti.Karttunen@sivistys.mikkeli.fi
  • Susanna Latvala, kulttuuripäällikkö, Susanna.Latvala@sivistys.mikkeli.fi
  • Jaakko Antila, intendentti, jaakko.antila@sivistys.mikkeli.fi
  • Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi
  • Tarja Sinioja, nuorisopäällikkö, tarja.sinioja@sivistys.mikkeli.fi
  • Johanna Hurmalainen, taloussuunnittelija, Johanna.Hurmalainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden loppuun mennessä seuraavan kalenterivuoden talousarvion ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin. Talousarvioraami on lautakuntatasolla sitova valmistelupohja.

Mikkelin kaupungin vuoden 2020 tulos oli 9,45 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Positiivisen tuloksenkin jälkeen taseessa on kertyneitä alijäämiä 32,7 miljoonaa euroa.​ Vuosi 2021 on myös muodostumassa alijäämäiseksi, ja koronaepidemian vaikutukset aiheuttavat edelleen merkittävää epävarmuutta talouden ennustamiseen. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä.

Talousarviovuotta 2022 ja suunnitelmakautta 2023-2024 leimaa edelleen erittäin voimakas talouden sopeuttamisen tarve. Kaupunginvaltuusto on linjannut kaupungin talouden tasapainotustoimenpiteistä kaupunkirakenneselvityksessä (18.6.2018 § 71) ja palvelusuunnitelmassa (18.3.2019 § 35). Lisäksi kaupunginhallitus on hyväksynyt (22.6.2020 § 231) talous- ja tulevaisuusohjelman ja siinä esitetyt linjaukset talousarvion valmistelun pohjaksi. Kaikki talousarviovuodelle 2022 ja suunnitelmavuosille 2023–2024 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman sisältö:

  • Perustehtävä: tiivis yhteenveto toimielimen perustehtävästä.
  • Palvelusuunnitelma: lyhyesti toimielimen tärkeimmät ja keskeisimmät palveluun liittyvät kehittämissuunnitelmat ja palvelutuotantoon vaikuttavat muutokset, tarkoituksena on kuvata mihin suuntaan palveluita kehitetään.
  • Ohjelmakortti: strategian ohjelmien seuranta.
  • Suoritetaulukot: kappalemääräiset suoritetiedot ja kustannukset.
     

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Kaupunkirakenneselvitys ja palvelusuunnitelma linjaavat keskeisiä investointeja suunnitelmakaudella. Irtaimiston osalta investointiosaan budjetoidaan yli 10 000 euroa maksavat koneet ja kalusto sekä muu irtaimisto.

Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon ja yleishallinnon sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä.

Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.

Sisäiset vuokrat kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti.

Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin ja ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.

Hankkeen tarpeen tunnistamisen keskeinen kriteeri on sen kytkeytyminen osaksi kaupungin voimassa olevan strategian toteutukseen. Toteutuspäätöksen yhteydessä varmistetaan hankkeen tarvitsemat resurssit sekä rahoitussuunnitelma.

Vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmassa pääpaino on tavoiteorganisaatio 2021:n toteuttamisessa ja toisaalta sen päivittämisessä uutta valtuustokautta varten. Henkilöstösuunnittelu Mikkelin kaupungissa pohjautuu kaupungin edellisen valtuustokauden strategiaan, strategisiin kehitysohjelmiin sekä kevään 2018 kaupunkirakenneselvitykseen, vuoden 2019 palvelusuunnitelmaan, kesällä 2020 laadittuun tatu-ohjelmaan sekä vuoden 2020 henkilöstösuunnitelman yhteydessä hyväksyttyyn tavoiteorganisaatioon. Tavoiteorganisaatiota kuvataan tulosaluetasolla. Tavoiteorganisaatioon liittyy myös tarvittavan osaamisen kuvaaminen sekä suunnitelma siitä, miten puuttuva osaaminen organisaatioon hankitaan.

Henkilöstösuunnitelmalla ja tavoiteorganisaation kuvaamisella ohjataan strategian ja palvelujen tuottamisen vaatimaa henkilöstöresurssia ja osaamista. Henkilöstösuunnittelun tavoitteena on olla ennakoivaa toimenpiteiden suunnittelua ja varautumista toiminnan edellyttämiin henkilöstöä koskeviin muutoksiin. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne.Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta.

Kukin toimiala vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta. Työoloja, työympäristöä ja työkykyä ylläpitävän toiminnan (esim. työturvallisuuslain mukaiseen työn vaarojen selvittämiseen ja arviointiin perustuvat korjaustoimenpiteet) määrärahatarpeet on katettava kokonaisraamin puitteissa.

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri. Rekisteriin kirjataan

  • tiivis kuvaus riskistä
  • riskin vaikutuksen arviointi toimintaan ja riskin todennäköisyyden arviointi
  • kuvaus toimenpiteistä, jotka toteutetaan ko. riskin ennakoimiseksi ja hallitsemiseksi
  • ko. riskin hallintatoimenpiteiden vastuuhenkilö ja -yksikkö
  • kuvataan ko. riskin hallintatoimenpiteiden seuranta ja raportointi.
     

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava valmiit pe 15.10.2021 klo 12.00 mennessä.

---

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antama raami ja tämän lisäksi palvelualueelle kohdistettu säästövelvoite huomioiden.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesitys toteuttaa kaupunginhallituksen ohjeistuksen siten, että osa toimenpiteistä kohdistuu vuodelle 2022. Lautakunnan alaisen toiminnan toimintatuotot ovat 3,465 milj. euroa ja toimintakulut 20,091 milj. euroa. Toimintakate on näin ollen 16,626 milj. euroa.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan hallinnon toimintatuotot ovat 0,374 milj. euroa, toimintakulut ovat 2,671 milj. euroa (ta2021 2,324 milj. euroa). Toimintakate on 2,297 milj. euroa. Hallinnon alle sijoittuu ESR-rahoitteinen Kulttuurin unelmavuosi 2022- hanke, joka tuo kulttuurin, taiteen ja viihteen lähelle asukasta työllistäen samalla alueen toimijoita. Hankkeen budjetti (1/2021-3/2023) on 600.000 €, josta Etelä-Savon maakuntaliiton hankerahoitusta on 80 % ja kaupungin omarahoitusosuutta 20 %. Säästötavoitteen saavuttamiseksi hallinnon isoista kumppanuuksista – Mikkelin teatterin kannatusyhdistys, Mikkelin musiikkiopiston kannatusyhdistys ja Mikkelin Mikaeli Oy – esitetään leikattavaksi 10 %.

Kansalaisopiston toimintatuotot ovat 0,516 milj. euroa (ta2021 0,510 milj. euroa), toimintakulut 1,928 milj. euroa (ta2021 2,239 milj. euroa) ja toimintakate 1,412 milj. euroa (ta2021 1,729 milj. euroa). Kansalaisopiston toiminta on seudullista ja perustuu laajaan ja tiiviiseen eri toimijoiden kanssa. Vaikuttamistoimielimet vammaisneuvosto ja vanhusneuvosto sijoittuvat tulosalueelle. Säästötavoitteen saavuttamiseksi kansalaisopiston kurssimäärää leikataan.

Kirjastopalvelujen toimintatuotot ovat 0,428 milj. € (ta2021 0,457 milj. euroa), toimintakulut 3,598 milj. euroa (ta2021 3,637 milj. euroa) ja toimintakate 3,170 milj. euroa (ta2021 3,180 milj. euroa). Kirjastotoimintaa kehitetään kirjastolaki huomioiden, palvelustrategian linjausten mukaan lähipalveluna ja kirjastopalvelujen saatavuuden turvaamiseksi hakeutuvina palveluina sekä verkkopalveluina. Säästötavoitteen saavuttamiseksi kirjastoaineiston määrärahaa ja henkilöstöresurssia leikataan.

Liikuntapalvelujen toimintatuotot ovat 1,473 milj. euroa (ta2021 1,393 milj. euroa), toimintakulut 7,239 milj. euroa (ta2021 6,989 milj. euroa) ja toimintakate 5,766 milj. euroa (ta2021 5,596 milj. euroa). Liikuntapalvelut edistää palveluillaan ja rakennetulla ympäristöllä asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäisee syrjäytymistä. Urpolan tekojäärata ja Kalevankankaan jalkapallohalli valmistuvat 2021 ja talvikausi 2021-2022 osoittaa uusien liikuntapaikkojen ylläpitokustannusten oikean tason. Säästötavoitteen saavuttamiseksi esitetään avustusten leikkaamista 10 prosentilla, joistakin yksittäisistä tiloista luopumista sekä joiden maksujen ja taksojen tarkastusta lisätulojen saavuttamiseksi.

Nuorisopalvelujen toimintatuotot ovat 0,257 milj euroa (ta 2021 0,201 milj. euroa), toimintakulut 1,578 milj. euroa (ta2021 1,528 milj. euroa) ja toimintakate 1,321 milj. euroa (ta2021 1,327 milj. euroa). Nuorisopalvelut edistää palveluillaan lasten, nuorten ja nuorten aikuisten hyvinvointia ja ehkäisee syrjäytymiskehitystä. Vaikuttamistoimielimet nuorisovaltuusto ja lasten parlamentti sijoittuvat tulosalueelle. Säästötavoitteen saavuttamiseksi esitetään avustusten leikkaamista 10 prosentilla.

Museopalvelujen toimintatuotot ovat 0,115 milj. euroa (ta2021 0,112 milj. euroa), toimintakulut 1,429 milj. euroa (ta2021 1,445 milj. euroa) ja toimintakate 1,314 milj. euroa (ta2021 1,333 milj. euroa). Museopalvelujen keskeisiä tavoitteita ovat kulttuuriperinnön tallettaminen ja säilyttäminen sekä kulttuuriperinnön arvostuksen lisääminen. Säästötavoitteen saavuttamiseksi vähennetään eräitä kuluja sekä esitetään 10 %:n leikkausta Jalkaväkisäätiön avustukseen.

Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot ovat 0,1 milj. euroa (ta2021 0,098 milj. euroa), toimintakulut 0,625 milj. euroa (ta2021 0,660 milj. euroa) ja toimintakate 0,525 milj. euroa (ta2021 0,562 milj. euroa). Yleisissä kulttuuripalveluissa toiminnan painopisteinä ovat lasten ja nuorten sekä ikäihmisten kulttuuripalvelut sekä erilainen tapahtumatoiminta. Säästötavoitteen aikaansaamiseksi on esitetty tulosalueen yhdistämistä osaksi jotakin toista tulosaluetta ja avustuksista tehtävää 10 prosentin leikkausta. Talousarvioesityksessä esitetään kuitenkin yleisten kulttuuripalvelujen kulujen leikkaamista useammasta kulukohdasta ja avustusten leikkaamista – tulosalue halutaan edelleen säilyttää omana oman lainsäädännön alaisena tulosalueena.

Kaupunginorkesterin toimintatuotot ovat 0,200 milj. euroa (ta2021 0,118 milj. euroa), toimintakulut 1,022 milj. euroa (ta2021 1,025 milj. euroa) ja toimintakate 0,822 milj. euroa (ta2021 0,908 milj. euroa). Kaupunginorkesteri tuottaa korkeatasoista ja monipuolista konserttitoimintaa ja yleisötyötä Mikkelissä ja Etelä-Savossa yhteistyössä paikallisten ja maakunnallisten musiikkitoimijoiden, lähiorkesterien sekä kotimaisten ja kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa. Orkesteri on asettanut tavoitteeksi parantaa toimintakatettaan (80 000 euroa) nostamalla tulotavoitetta ja leikkaamalla kuluja. 

Kaupunginhallituksen kesäkuussa antaman talousarvioraamin lisäksi kaupunginhallitus velvoitti kaupungin johtoryhmää esittämään lisätuloja ja/tai säästötoimenpiteitä, joilla käyttötalouden toimintakate paranee vähintään 2 miljoonaa euroa. Säästötavoitteen saavuttamiseksi kaupungin johtoryhmä esittää, että kaupunginorkesteri lakkautetaan viimeistään 1.1.2023 alkaen. Näin ollen orkesterin lakkauttamisesta syntyvä säästö realisoituu vuonna 2023. Säästö on tämänhetkinen valtionosuusrahoitus huomioiden noin 640 000 euroa.

Palvelualuejohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät talousarvion kokouksessa.

Oheisena Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n vetoomus Mikkelin kaupunginorkesterin puolesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman vuosille 2022-2024 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2022 ja taloussuunnitelmasta 2022-2024. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 12.11.2021 mennessä.

Päätös

Käydyn keskustelun pohjalta hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman vuosille 2022-2024 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle seuraavin muutoksin:

Asiasta käydyn keskustelun aikana

Jenni Tissari esitti Jukka Hynnisen, Marko Huuhilon, Anu Kokkosen, Sari Noposen, Suvi Kähkönen-Valtolan ja Nina Jussi-Pekan kannattamana, että Mikkelin kaupunginorkesteria ei lakkauteta. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jenni Tissarin esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Juuso Halonen, Tanja Hartonen) ja 9 ei ääntä (Sari Noponen, Jenni Tissari, Nina Jussi-Pekka, Jukka Hynninen, Enrique Tessieri, Suvi Kähkönen-Valtola, Marko Huuhilo, Anu M Kokkonen, Henri Ylijoki).  Puheenjohtaja totesi, että Jenni Tissarin esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi. 

Jenni Tissari esitti Jukka Hynnisen, Marko Huuhilon, Anu Kokkosen ja Sari Noposen kannattamana, että Mikkelin teatterinkannatusyhdistyksen avustuksia ei leikata. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jenni Tissarin esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa äänta (Juuso Halonen, Suvi Kähkönen-Valtola, Tanja Hartonen) ja 8 ei ääntä (Jenni Tissari, Sari Noponen, Anu M Kokkonen, Jukka Hynninen, Enrique Tessieri, Marko Huuhilo, Nina Jussi-Pekka, Henri Ylijoki).  Puheenjohtaja totesi, että Jenni Tissarin esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi. 

Jenni Tissari esitti Jukka Hynnisen kannattamana, että Mikkelin musiikkiopiston kannatusyhdistyksen, Mikkelin Mikaeli Oy:n ja Jalkaväkisäätiön avustuksia ei leikata. Myöskään kansalaisopiston kurssimäärää ei leikata, kirjastoaineiston määrärahaa ja henkilöstöresurssia ei leikata, nuorisopalvelujen ja liikuntapalveluiden avustuksia ei leikata, eikä alle 18-vuotiaiden harrastamisen maksuja ja tilojen taksoja koroteta. Museopalveluiden ja yleisten kulttuuripalvelujen kuluja ja avustuksia ei leikata. Taidemuseolle tulee etsiä tilat kaupungin omista kiinteistöistä pikaisesti ja laittaa toimeen valtuuston hyväksymä museostrategia. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi niin, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa  ja ne, jotka kannattavat Jenni Tissarin esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Anu M Kokkonen, Juuso Halonen, Tanja Hartonen, Sari Noponen, Nina Jussi-Pekka, Suvi Kähkönen-Valtola, Marko Huuhilo) ja 4 ei ääntä (Jenni Tissari, Jukka Hynninen, Enrique Tessieri, Henri Ylijoki). Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi.

Suvi Kähkönen-Valtola esitti Marko Huuhilon kannattamana, että investoinneista poistetaan Karkialammen kuntotalon kentän kunnostukseen varattu määräraha. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi niin, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa  ja ne, jotka kannattavat Suvi Kähkönen-Valtolan esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 0 jaa ääntä ja 11 ei ääntä (Tanja Hartonen, Suvi Kähkönen-Valtola, Anu M Kokkonen, Juuso Halonen, Jenni Tissari, Nina Jussi-Pekka, Sari Noponen, Marko Huuhilo, Enrique Tessieri, Jukka Hynninen, Henri Ylijoki). Puheenjohtaja totesi, että Suvi Kähkönen-Valtolan esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi.

Jenni Tissari esitti Jukka Hynnisen kannattamana, että ensilumenladun siirrosta Rantakylästä Kalevankankaalle pidättäydytään, jos siitä tulee kaupungille lisäkuluja. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi niin, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jenni Tissari esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Marko Huuhilo, Suvi Kähkönen-Valtola) ja 9 ei ääntä (Anu M Kokkonen, Jenni Tissari, Juuso Halonen, Sari Noponen, Jukka Hynninen, Tanja Hartonen, Nina Jussi-Pekka, Enrique Tessieri, Henri Ylijoki). Puheenjohtaja totesi, että Jenni Tissarin esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta toteaa, että koska lautakunta on jo esittänyt merkittävät säästökohteet omalta toimialaltaan, se esittää talousarvion hyväksymistä edellä kirjatuilla muutoksilla.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päätti, että viranhaltijat oikeutetaan tekemään tekniset korjaukset ja täydennykset talousarvioon 2022 ja taloussuunnitelmaan 2022 - 2024.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2022 ja taloussuunnitelmasta 2022-2024. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 12.11.2021 mennessä.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 19.36-19.41.

Merkitään, että oheismateriaalina ollut Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n vetoomus Mikkelin kaupunginorkesterin puolesta liitetään pöytäkirjan liitteeksi. Lisäksi pöytäkirjan liitteeksi liitetään Muusikkojen liiton puheenjohtajan lausunto.

Merkitään, että kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Satu Taavitsainen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, aluejohtokunnat, vanhusneuvosto. vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto, talouspalvelut, kaupunkiympäristölautakunta

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.