Haukivuoren aluejohtokunta, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 23 Haukivuoren aluejohtokunnan lausunto kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarviosta 2024

MliDno-2023-2423

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Taina Halinen, varhaiskasvatusjohtaja, taina.halinen@sivistys.mikkeli.fi
Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
Aija Kuuppo, taloussuunnittelija, aija.kuuppo@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.  

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen; palvelujen järjestäminen ja tuottaminen; kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; omistajapolitiikka; henkilöstöpolitiikka; kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. 

Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli - Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186.  Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”. 

Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista: 

  • Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli 
  • Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli 
  • Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut 
  • Yhteisöllisyys ja osallisuus.
     

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110) 

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin. 

Mikkelin kaupungin vuoden 2022 tulos oli 7,2 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tämä lisättynä edellisten tilikausien aikana kertyneisiin alijäämiin, on vuoden 2022 jälkeen Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 40,8 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Alijäämien kattamiseksi valmistellaan vähemmistöosuuden myyntiä kaupungin 100 prosenttisesti omistamasta tytäryhtiöstä Etelä-Savon Energia Oy:stä. Käyttötalouden sopeuttamistarve jatkuu voimakkaana edellä mainitusta energiaratkaisusta huolimatta. Kaikki aikaisempien vuosien sopeuttamisohjelmissa päätetyt säästötoimenpiteet tulee huomioida talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältävät seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääriset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.

Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.  

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio). Kukin toimiala vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta.

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 22.9.2023 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antamaan raamiin. Merkittävä menojen kasvu kohdistuu henkilöstökuluihin: menojen kasvu hieman yli 2,1 miljoonaan euroa verrattuna vuoden 2023 tasoon sisältää tasausmaksun (ent. eläkeperusteinen maksu) uudelleen kohdistamisen (sote-uudistus), palkkojen muutokset ja kevään 2023 palkkaratkaisun vaikutukset vuodelle 2024 sivukuluineen.

Lautakunnan talousarvion toimintatuotot ovat 3,663 milj. euroa ja toimintakulut 99,584 milj. €. Toimintakate on näin ollen 95,921 milj. euroa. Talousarvio on laadittu erittäin kireäksi. Jos esimerkiksi lasten kasvamisen ja oppimisen tuen tarve varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa tai lukiokoulutuksessa kasvaa ja edellyttää henkilöstön lisäämistä, tullaan vuoden 2024 aikana turvautumaan ensisijaisesti talousarviomuutoksiin tai lisätalousarvioesitykseen.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisen hallinnon toimintatuotot ovat 0,100 milj. euroa (ta2023 0,100 milj. euroa), joka on lähes kokonaan hankeavustusta (”Oma juttu kaikille”-hanke). Toimintakulut ovat 0,546 milj. euroa (ta2023 0,482 milj. euroa). Toimintakate on 0,446 milj. euroa (ta2023 0,382 milj. euroa). Hallinnon alla ovat lautakunta, koko palvelualueen yhteinen henkilöstö sekä ”Oma juttu kaikille – Harrastamisen Mikkelin malli”-hanke.

Varhaiskasvatuksen toimintatuotot ovat 1,302 milj. euroa (ta2023 2,486 milj. euroa). Toimintakulut ovat 37,605 milj. euroa (ta2023 35,821 milj. euroa). Toimintakate on 36,303 milj. euroa (ta2023 33,335 milj. euroa). Varhaiskasvatuksessa varaudutaan lapsimäärän pienemiseen ja toisaalta alle 3-vuotiaiden lasten suhteellisen osuuden kasvuun. Itäisen alueen päiväkoti- ja kouluverkkosuunnitelma valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä.

Perusopetuksen toimintatuotot ovat 2,046 milj. € (ta2023 2,719 milj. euroa). Toimintakulut ovat 55,675 milj. euroa (ta2023 54,539 milj. euroa). Toimintakate on 53,629 milj. euroa (ta2023 51,820 milj. euroa). Saimaanportin yhtenäiskoulu valmistuu ja 1.3.2024 Urheilupuiston koulun toiminta siirtyy uuteen kouluun. Yhtenäiskouluun yhdistyvät myös Urpolan, Moision ja Olkkolan koulut 1.8.2024 alkaen. Koulunuorisotyötä vahvistetaan yhteistyössä nuorisopalvelujen kanssa.

Lukiokoulutuksen toimintatuotot ovat 0,215 milj. euroa (ta2023 0,205 milj. euroa). Toimintakulut ovat 5,758 milj. euroa (ta2023 5,305 milj. euroa). Toimintakate on 5,543 milj. euroa (ta2023 5,100 milj. euroa). Mikkelissä on yksi nuorten lukiokoulutuksen yksikkö Mikkelin lukio. Aikuislukiokoulutus on keskitetty Otaviaan Nettilukioon ja Otavan Opiston aikuislukioon, ja kahden tutkinnon lukio-opetus on järjestetty 1.8.2022 alkaen Mikkelin lukiossa.  

Tulosalueiden irtaimen investointiehdotukset vuodelle 2024 (yhteensä 200 000 euroa) esitellään kokouksessa. Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelta ei ole vielä saatu koostetta talonrakennus- ym. kiinteistöinvestoinneista talousarviovuodelle ja suunnitteluvuosille, se liitetään talousarvioaineistoon viimeistään lautakunnan kokouksessa.

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksen ja investointiesityksen kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2024-2026 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2024 ja taloussuunnitelmasta 2024-2026. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 20.10.2023 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Esittelijä täydensi kuvaustekstiä ja talousarvioliitettä siten, että lisätään lause "Kun Saimaanportin yhtenäiskoulun valmistuttua Päämajakoululta vapautuvat Urheilupuiston koulun kotitaloustilat, kaupunginvaltuuston vuonna 2018 hyväksymän Kaupunkirakenneselvityksen mukaan Rouhialan koulu yhdistetään Päämajakouluun 1.8.2024 alkaen".

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esittelijän täydennetty kuvausteksti ja talousarvioliite hyväksyä. Hyväksyttiin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti,​ että viranhaltijat oikeutetaan tekemään tekniset korjaukset ja täydennykset talousarvioon 2024.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jari Ahokas, jari@jariahokas.fi
  • Eljas Pölhö, eljaspolho@me.com
  • Elina Vauhkonen, elina.vauhkonen@gmail.com

Kuvaus

Haukivuoren aluejohtokunnalle on annettu tiedoksi kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesitys lausuntoa varten. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Ahokas, jari@jariahokas.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös

Esittelijän päätösehdotus kokouksessa:

Haukivuoren aluejohtokunta lausuu seuraavaa:

Kaupunki on strategiakorteissaan esittänyt lapsiystävällistä kuntamallia. Kaupungin on huolehdittava haja-asutusalueen koulumatkaliikenteestä ja turvallisuudesta. Kaupunki on yksinkertaistanut koulubussimatkoja Haukivuorella, jolloin lapsille on muodostunut pidemmät ja vaarallisimmat koulumatkat ilman varsinaista säästöä kaupungille.

Haukivuoren aluejohtokunta esittää, että koulumatkoja arvioidaan uudelleen lapsiystävällisestä näkökulmasta ja palataan malliin, jossa myös yksityisteitä käytetään koulubussimatkoissa, mikä turvaa koululaisten koulumatkat.

Tämän lisäksi Haukivuoren aluejohtokunta esittää, että Haukivuoren yhtenäiskoulun tiloissa aiemmin esiopetukselle osoitettu, mutta tänä syksynä käyttämätön tila osoitetaan budjetissa Haukivuoren yhtenäiskoulun käyttöön. Lapset tarvitsevat tilan mm. iltapäivätoimintaan ja opetuksen jakamisessa pienempiin ryhmiin. Kiinteästi yhtenäiskoulun tiloissa olevasta luokkatilasta aiheutuu joka tapauksessa kaupungille ylläpitokustannuksia, mutta tällä hetkellä tila on käyttämättä, koska sille ei ole osoitettu Haukivuoren yhtenäiskoulun käyttämää budjettia.

Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.