Anttolan aluejohtokunta, kokous 13.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Anttolan aluejohtokunnan lausunto kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksestä 2023

MliDno-2022-85

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Taina Halinen, varhaiskasvatusjohtaja, taina.halinen@sivistys.mikkeli.fi
Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
Marja Ukkonen, johtava rehtori, marja.ukkonen@sivistys.mikkeli.fi
Aija Kuuppo, taloussuunnittelija, aija.kuuppo@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Mikkelin kaupungin vuoden 2021 tulos oli 3,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Edellisten tilikausien ali-/ylijäämiin kohdistuvien oikaisujen sekä vuoden 2021 alijäämäisen tuloksen myötä Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 33,5 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Talousarviovuonna 2023 ja suunnitelmakaudella 2024-2025 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille 2024–2025 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältää seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääräiset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestareiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.  Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio).

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 23.9.2022 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

---

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antama raami ja palvelualueelle kohdistettu säästövelvoite huomioiden. Eläkemenoperusteinen maksu korvataan tasausmaksulla vuonna 2023. Lautakunnan talousarviossa tuloarvio on 418 000 euroa suurempi ja kuluarvio 385 100 euroa suurempi tasausmaksulla korjattuun raamiin verrattuna. Toimintakate on 32 900 euroa raamia parempi.

Lautakunnan talousarvion toimintatuotot ovat 5,509 milj. euroa ja toimintakulut 96,093 milj. €. Toimintakate on näin ollen 90,584 milj. euroa. Talousarvio on laadittu erittäin kireäksi. Jos esimerkiksi lasten määrä varhaiskasvatuksessa tai kasvamisen ja oppimisen tuen tarve varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa tai lukiokoulutuksessa kasvaa ja edellyttää henkilöstön lisäämistä, tullaan vuoden 2023 aikana turvautumaan ensisijaisesti talousarviomuutoksiin tai lisätalousarvioesitykseen. Talousarvioesityksessä ei ole pystytty huomioimaan energian hinnannousun vaikutusta toimintakuluihin. Lautakunnan toiminnassa toteutetaan hyväksyttyjen talouden tasapainotusohjelmien toimenpiteitä. 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisen hallinnon toimintatuotot ovat 0,100 milj. euroa (ta2022 0,103 milj. euroa), joka on lähes kokonaan hankeavustusta (”Oma juttu kaikille”-hanke). Toimintakulut ovat 0,483 milj. euroa (ta2022 0,503 milj. euroa). Toimintakate on 0,383 milj. euroa (ta2022 0,400 milj. euroa). Hallinnon alla ovat lautakunta, koko palvelualueen yhteinen henkilöstö sekä ”Oma juttu kaikille – Harrastamisen Mikkelin malli”-hanke.

Varhaiskasvatuksen toimintatuotot ovat 2,486 milj. euroa (ta2022 2,284 milj. euroa). Toimintakulut ovat 35,856 milj. euroa (ta2022 34,657 milj. euroa). Toimintakate on 33,370 milj. euroa (ta2022 32,373 milj. euroa). Toimintaan ja talouteen vaikuttavina toimenpiteinä esitetään seuraavia toimenpiteitä: Peipposet ja Vaahteramäki -ryhmäperhepäiväkotien lakkauttaminen 1.1.2023 alkaen, avoimen varhaiskasvatuksen toiminnan ja resurssien yhtenäistäminen eri yksiköissä sekä mitoituksen mukaisen henkilöstöresurssin turvaaminen henkilöstön poissaoloista johtuvista syistä. Itäisen alueen päiväkotiratkaisusta ei ole vielä tehty päätöstä.

Perusopetuksen toimintatuotot ovat 2,718 milj. € (ta2022 2,798 milj. euroa). Toimintakulut ovat 54,448 milj. euroa (ta2022 51,301 milj. euroa). Toimintakate on 51,730 milj. euroa (ta2022 48,503 milj. euroa). Talouden tasapainottamistoimenpiteenä esitetään Suomenniemen koulun lakkauttamista 1.1.2023 alkaen. Saimaanportin yhtenäiskoulua rakennetaan ja alustava valmistumisaikataulu on kevätlukukauden alussa 2024. Itäisen alueen kouluratkaisusta ei ole vielä tehty päätöstä. Koronatilanteen vuoksi lasten ja nuorten tuen tarve on lisääntynyt, joten kasvun ja oppimisen tueksi tarvitaan lisähenkilöstöä.

Lukiokoulutuksen toimintatuotot ovat 0,205 milj. euroa (ta2022 0,236 milj. euroa). Toimintakulut ovat 5,307 milj. euroa (ta2022 5,811 milj. euroa). Toimintakate on 5,102 milj. euroa (ta2022 5,575 milj. euroa). Mikkelissä toimii tällä hetkellä yksi nuorten lukiokoulutuksen yksikkö Mikkelin lukio. Lukiokoulutukselle osoitetut säästöt muodostuvat joidenkin opetuskurssien järjestämisestä vuorovuosittain, ryhmäkokojen tarkentamisesta ja hanketoiminnan supistamisesta. Aikuislukiokoulutus on keskitetty Otaviaan Nettilukioon ja Otavan Opiston aikuislukioon, ja kahden tutkinnon lukio-opetus on järjestetty 1.8.2022 alkaen Mikkelin lukiossa.  

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksen kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Käydyn keskustelun pohjalta kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle seuraavin muutoksin:

Esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että investointiohjelma esitetään hyväksyttäväksi Eteläiseen aluekouluun / Saimaanportin yhtenäiskouluun liittyvällä korjauksella, jossa kalustukseen haetaan alkuperäisen hankesuunnitelman mukaisesti 1 700 000 euroa. Vuoden 2023 investointimäärärahaan varataan 570 000 € ja vuoden 2024 1 130 000 €. Esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta valtuutti viranhaltijat tekemään teknisiä korjauksia. 

Antti Pakarinen esitti Tiina Elkharamin ja Riikka Nikulaisen kannattamana, että  perusopetuksen oppilaskohtaiset kustannukset ovat laajan pinta-alan Mikkelissä suhteellisen korkeat. Kaupungin taloustilanne aiheuttaa paineen löytää tehostamisen keinoja. Kaupunginhallituksen antamasta vuoden 2023 talousarvioraamista on vähennetty summa, joka vastaa Suomenniemen koulun lakkauttamisen laskennallista säästövaikutusta koko lukuvuoden osalta. Kaupunginhallituksen talousarvioraamikäsittelyssä on asian yhteydessä on kuitenkin äänestetty Suomenniemen koulun jatkamisen puolesta. Tämä on johtanut talousarviovalmistelussa vaikeaan tilanteeseen, eikä vaadittavaa säästösummaa ole kokonaisuudessaan muilla keinoin löydetty. Koulun lakkauttamisella päästäisiin annettuun talousarvioraamiin, mutta säästövaikutus Mikkelin oppilaskohtaisiin kustannuksiin olisi vain noin 0.2%. Lakkauttamista ei tämän vuoksi voi pitää välttämättömänä perusopetuksen yksikkökustannusten näkökulmasta. Aiemmin esillä on ollut myös ns. pienten koulun malli. Koulussa toimisivat siis luokat 1-3, esiopetus sekä päiväkoti Kilikello. Tämä toimintamalli toisi vaihtoehtona myös käyttötaloussäästöjä, joskin se vaatisi muutostöitä koulun kiinteistössä.En kannata Suomenniemen koulun lakkautusta. Viranhaltijoiden esittelyn perusteella tarvittavan summan säästäminen nykyisen raamin puitteissa kuitenkin vaikeuttaisi perusopetuksen järjestämistä muissa yksiköissä. Tästä johtuen esitän tekstimuutosta seuraavasti: Sivulla 15 lause: "Suomenniemen koulua ehdotetaan lakkautettavaksi 1.1.2023 alkaen." muutetaan muotoon: "Suomenniemen koulun toiminnan jatkamiseksi tammikuusta 2023 alkaen tarvitaan lisärahoitusta annettuun talousarvioraamiin nähden. Lisärahoituksen määrä riippuu valitusta toimintamuodosta, joka ratkaistaan vielä talousarviokäsittelyn 2023 aikana."

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän muutettua päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Antti Pakarisen esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa ääntä (Jenni Oksanen, Olli Marjalaakso, Leena Kontinen ja Olli Ylönen) ja 7 ei ääntä (Antti Pakarinen, Hanne Vainio, Jaana Strandman, Petri Tikkanen, Riikka Nikulainen, Tiina Elkharam ja Toni Kanerva). Puheenjohtaja totesi, että Antti Pakarisen esitys on tullut kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseksi.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Merkitään,​ että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Merkitään, että nuorisovaltuuston edustaja Anni Lahtinen sekä kaupunginhallituksen edustaja Pirkko Valtola saapuivat kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Taina Harmoinen, taina.harmoinen@gmail.com
  • Suvi Salonranta, suvi.salonranta@gmail.com
  • Nina Parkkinen, nina.parkkinen@pp.inet.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta (22.9.2022 § 88) pyytää aluejohtokunnilta lausuntoja 14.10.2022 mennessä talousarvioehdotuksesta vuodelle 2023. Lausunnot tulee toimittaa suoraan kaupunginhallitukselle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Taina Harmoinen, taina.harmoinen@gmail.com

Anttolan aluejohtokunta antaa lausunnon kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksestä vuodelle 2023.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Anttolan aluejohtokunta antaa kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksestä seuraavan lausunnon:

Anttolan aluejohtokunta pitää tärkeänä, että entisissä kuntataajamissa säilyy lähikoulut, koska ne ovat merkittävä elinvoimatekijä. Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksessä esitetään talouden tasapainottamistoimenpiteenä Suomenniemen koulun lakkauttamista. Anttolan aluejohtokunta esittää, että Suomenniemelle jäisi edes ns. pienten koulu käsittäen 1.-3. tai 1.-4. luokat, jotta koululaisten koulumatkat eivät venyisi heti ensimmäisestä vuodesta lähtien pitkiksi ja rasittaviksi.

Anttolan aluejohtokunta ehdottaa, että lähdetään kehittämään Anttolan yhtenäiskoululle Luonto- ja liikuntakoulu -statusta. Kasvatus- ja opetuslautakunnan strategiakorttien yhtenä arviointikohteena on ”Hyödynnetään toiminnassa läpileikkaavasti kulttuuri, taide, luovat keinot ja liikunta sekä alueen rikas historia ja kulttuuriperintö”. Nuorten liikkumiseen ja luontoon tutustumiseen tulisi kiinnittää huomiota jo peruskoulun ensimmäisistä luokista lähtien. Anttolan yhtenäiskoulussa on erinomaiset mahdollisuudet liikunnan ja luonnon yhdistämiseen, mitä voisi vahvistaa erilaisilla paikallisilla kehittämistoimilla.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.