Konserni- ja elinvoimajaosto, kokous 9.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Mikalo Oy:n kiinteistökehityssuunnitelma poistettavien kohteiden osalta vuosille 2024-2025

MliDno-2024-924

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunkikonsernin talousarvion 2024 omistajapoliittisissa toimenpiteissä on hyväksytty Mikalo Oy:n osalta asuntojen vähennystarve, joka on 250 asuntoa. Yhtiö on tilannut ulkopuolisen konsultin selvityksen sen talouskehityksestä. Selvityksessä on huomioitu keväällä 2024 alkava merkittävä investointihanke (Mannerheimintie 10a palvelutalo), muut tavanomaisemmat investoinnit sekä Mikkelin Opiskelija-asuntojen sulautuminen yhtiöön, joka tapahtuu vuoden 2025 alusta. Selvityksen perusteella Mikalo Oy:n taloudellinen asema heikkenee em. toimenpiteiden myötä. Yhtiö on ottanut huomioon vuoden 2024 talousarviossa sekä kiinteistökehityssuunnitelmassa asuntojen vähennystarpeen. Suunnitelman tavoitteena on asuinrakennusten tehokas ja taloudellinen käyttö sekä asukasviihtyvyys.
Yhtiön asuntojen käyttöaste on edelleen laskenut ollen vuonna 2023 90,5 %. Tämä tarkoittaa yhtiön reilun 3000 omistaman asuntoon suhteutettuna noin 300 tyhjillään olevaa asuntoa. Kiinteistökannan sopeuttamisella yhtiö pystyy vaikuttamaan korjaavasti tulevien vuosien taloudellisen kantokyvyn haasteeseen.

Kiinteistökehityssuunnitelmassa kohteet ovat katsottu joko purettaviksi tai myytäväksi. Purettavat kohteet ovat kannattamattomia korjata, koska kohteet sijaitsevat alueilla, joissa ei ole riittävästi kysyntää vuokra-asunnoille. Myytävät kohteet sijaitsevat alueilla, joissa yhtiölle ei muodostu kilpailua, mikäli kohde myytäisiin eteenpäin. Mikäli myytävät kohteet eivät mene kaupaksi, joudutaan ne purkamaan tulevina vuosina. Purkukustannukset ovat merkittävästi suuremmat kuin myynnistä aiheutuvat kustannukset.

Yhtiö on tehnyt realisoitavien kohteiden osalta asukkaiden huomioimissuunnitelman. Poistettavien kohteiden asukkaat otetaan huomioon siten, että yhtiö pyrkii tarjoamaan asukkaille asuntoja muista kohteista. Tämän lisäksi yhtiö tarjoaa asukkaille myös muita huomioita ja palveluita, mikäli asukkaat haluavat muuttaa yhtiön toiseen kohteeseen. Asukkaiden informointiin on tehty suunnitelma, joka voidaan toteuttaa tehtävien päätösten mukaan välittömästi.

Mikalo Oy:n hallitus on käsitellyt 23.1.2024 kokouksessaan kiinteistötoimenpiteitä, jotka ovat tässä esittelyssä mukana. Konserni- ja elinvoimajaoston kokouksessa läpikäydään kiinteistösalkkua ja suunniteltuja toimenpiteitä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Konserni- ja elinvoimajaosto päättää antaa omistajaohjausta Mikalo Oy:n kiinteistökehityssuunnitelmaan liittyen. Yhtiön kiinteistökannan realisointi ja kehittäminen tehdään tarpeen mukaisesti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jarno Strengell esitti, että asia laitetaan uudelleen valmisteluun: "Mikalon toiminnasta poistettavaksi aiottujen asuntojen asukkaille tehdään kysely, miten asukkaat suhtautuvat asunnon purkuun tai myyntiin sekä kuinka he aikovat jatkossa järjestää asumisensa. Mikalon esittelemät poistettavat asunnot (111 kpl  käyttöaste noin 70 prosenttia, osassa kohteissa 95 prosenttia) ovat kaupunkikeskuksen ulkopuolella, joka vaikuttaa merkittävästi alueiden asukasmääriin sekä mahdollisesti varhaiskasvatuksen ja peruskoulutuksen tarpeeseen. Tämän jälkeen asia tuodaan uudestaan käsittelyyn."  Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengelin esitystä, se raukesi.

Lisäksi keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti: "Asia palautetaan uudelleen valmisteluun yritys- ja aluevaikutusten arvioimiseksi." 

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin.

Merkitään, että Mikalo Oy:n va.toimitusjohtaja Tommi Kuvaja selosti asiaa konserni- ja elinvoimajaostolle ja oli läsnä kokouksessa tämän ajan.

Tiedoksi

Mikalo Oy/ va.toimitusjohtaja

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.