Kaupunginvaltuusto, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Työvoimapalveluiden tilamuutos, lisämäärärahaesitys

MliDno-2021-2819

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Saija Himanen, rakennuttajapäällikkö, saija.himanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Julkiset työvoimapalvelut siirretään kuntien vastuulle 1.1.2025 alkaen. Mikkelin kaupunginvaltuusto on 25.9.2023 § 107 hyväksynyt työllisyysalueen järjestämissopimuksen ja palvelusuunnitelman. Samassa yhteydessä kaupunginvaltuusto on päättänyt ilmoittaa kieltävästi työ- ja elinkeinoministeriölle Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) toimitilojen vastaanottamiseen liikkeenluovutuksen yhteydessä.

Kaupungin talonrakennuspalvelut on käynnistänyt Mikkelin seudun työllisyysalueen kuntakokeilun kanssa tilojen suunnittelun kaupungin virastotalolle Maaherrankatu 9-11. Mikkelin seudun työllisyysalueen Mikkelin toimipiste tulee sijoittumaan pääosin virastotalon 1. kerrokseen hyvinvointialueelta vapautuneisiin tiloihin Vilhonkadun puolelle.

Mikkelin seudun työvoimapalveluihin siirtyy noin 55–70 htv. Henkilöstön tehtävänkuvat määrittelevät osittain sijoittumisen toimipisteisiin. Henkilöasiakaspalvelua tuottavat työntekijät sijoittuvat asiakasjaon mukaan sopiviin työpisteisiin ja etätyön osuudesta sovitaan. Yhteisesti, työllisyysalueellisesti tai maakunnallisesti tai niiden rajojen yli tuotettavia tehtäviä tekevä henkilöstö sijoitetaan työllisyysalueen työpisteisiin tarpeen mukaan tai Mikkeliin. Työntekijöiden toiveet pyritään huomioimaan sijoittelussa. Kaikki työllisyysalueen työntekijät ovat Mikkelin kaupungin työntekijöitä.

Tilasuunnittelussa on luonnosteltu uudet toimitilat virastotalon 1. kerrokseen noin 30 hengelle. Palvelusuunnitelman mukaan virastotalolle mahdollistetaan työskentely 30–35 työpisteelle ja sen lisäksi työskennellään etätyössä. Mikkelin seudun työvoimapalveluiden palvelusuunnitelman mukaisesti uusissa tiloissa tulee olemaan asiakaspalvelupisteitä (front office), tilaa taustatyölle (back office) ja tiimityöskentelyyn sopivia tiloja. Taustatyössä tehdään muun muassa asiakkaiden monikanavaista palvelua ja ratkotaan asiakastilanteita tarpeen mukaisesti hiljaisen työn huoneessa tai jaetuissa toimistohuoneissa. Taustatiloissa sijaitsevat myös henkilöstön sosiaalitilat. Henkilökunnan taukotilakokonaisuus on muunneltavissa myös neuvottelutilaksi. Lisäksi virastotalolla on jo yhteiskäytössä olevia neuvottelutiloja, jotka ovat työvoimapalveluiden käytettävissä. Ensimmäisen kerroksen palvelupistekokonaisuuden lisäksi virastotalolta vapautetaan mahdollisesti yksittäisiä tiloja ylemmistä kerroksista työvoimapalveluiden käyttöön.

Huonetilamuutosten yhteydessä tehdään tiloihin LVIS-peruskorjaus. Peruskorjauksessa tehdään samat toimenpiteet kuin virastotalolla on tehty muissa tiloissa vaiheittain etenevässä saneerauksessa. Tällöin uusitaan LVIS-tekniset järjestelmät ja suoritetaan sisäilman laatua parantavat toimenpiteet mm. vaihtamalla lattiamateriaali ja tiivistämällä ulkoseinärakenteet. Tilamuutosten ja LVIS-saneerauksen kustannusarvio on yhteensä noin 0,8 M€. Kustannusarvio ei sisällä käyttäjän irtokalusteita, AV-laitteita, TE-livetilan rakentamiskustannuksia eikä Ohjaamo -tiloja. Osa kalusteista saadaan todennäköisesti siirrettyä TE-toimiston nykyisistä tiloista. TE-livetila on studiotyyppinen tila, jossa tuotetaan viikoittain lähetyksiä asiakkaille.

Tilamuutokselle ja LVIS-peruskorjaukselle ei ole varattu määrärahaa investointiohjelmassa vuodelle 2024. Tilasuunnittelu on tehty talousarviovalmistelun jälkeen ja samalla on tarkentunut käyttäjän tarpeet sekä tarkempi sijoittuminen virastotalon sisällä. Tässä yhteydessä on järkevää aikaistaa kyseiselle alueelle suunniteltua LVIS peruskorjausta ja suorittaa se samanaikaisesti tilamuutosten kanssa, kun tilat ovat tyhjänä.

Tilamuutosten aloittaminen vaatii kaupunginvaltuuston hyväksymisen lisä- tai siirtomäärärahalle vuodelle 2024. Tilojen tulee olla käyttöönotettavissa 2.1.2025, eli tilamuutokset suoritetaan vuoden 2024 aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se myöntää 0,8 M€ lisämäärärahan investointiohjelmaan vuodelle 2024 tilamuutosten toteuttamiseksi. Mahdollinen irtaimistomääräraha haetaan erikseen tai käsitellään vuoden 2025 talousarviovalmistelun yhteydessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Kuvaus

Pykälän oheismateriaalina on kaupungin virastotalon Vilhonkadun 1. kerroksen tilamuutos luonnos.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto myöntää 0,8 M€ lisämäärärahan investointiohjelmaan vuodelle 2024 tilamuutosten toteuttamiseksi. Mahdollinen irtaimistomääräraha haetaan erikseen tai käsitellään vuoden 2025 talousarviovalmistelun yhteydessä.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Juha Ropponen esitti valtuutettujen Pertti Karhusen ja Satu Taavitsaisen kannattamana seuraavaa: "Mikkelin kaupunki on tehnyt strategisen linjauksen, että vuosittaiset investoinnit eivät ylitä kunkin vuoden poistojen määrää. Valtuuston 13.11.2023 hyväksymässä vuoden 2024 talousarviossa poistojen määrä on 21,7 milj.€ ja investointien nettosumma 21,688 milj.€. Nyt esitetty investointi 0,8 milj.€ ylittää päättämämme investointien maksimimäärän, joten varat tähän investoitiin tulee löytää hyväksytyn investointibudjetin sisältä." 

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi, puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja asiasta tulee äänestää.

Puheenjohtaja esitti asian ratkaistavaksi äänestämällä siten, että ne jotka kannattavat kaupunginhallituksen esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Juha Ropposen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 31 jaa ääntä ja 20 ei ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Merkitään, että valtuutetut Juha Ropponen, Anna Reponen ja Pertti Karhunen jättivät asiasta eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin Juha Ropposen esitys.

Merkitään, että äänestysluettelo liitetään pöytäkirjaan. Liite 1.

Merkitään, että palvelupäällikkö Pekka Patama poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Rakennuttajapäällikkö, talouspalvelut, Meidän IT ja talous Oy/kirjanpito

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.