Ristiinan aluejohtokunta, kokous 18.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Ristiinan aluejohtokunnan lausunto hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarviosta 2024

MliDno-2023-2423

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi
Matti Karttunen, museojohtaja, Matti.Karttunen@sivistys.mikkeli.fi
Susanna Latvala, kulttuuripäällikkö, Susanna.Latvala@sivistys.mikkeli.fi
Jaakko Antila, intendentti, jaakko.antila@sivistys.mikkeli.fi
Pia Kontio, vt. kirjastopäällikkö, pia.kontio@sivistys.mikkeli.fi
Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi
Tarja Sinioja, nuorisopäällikkö, tarja.sinioja@sivistys.mikkeli.fi
Johanna Hurmalainen, taloussuunnittelija, Johanna.Hurmalainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.  

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen; palvelujen järjestäminen ja tuottaminen; kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; omistajapolitiikka; henkilöstöpolitiikka; kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. 

Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli - Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186.  Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”. 

Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista: 

  • Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli 
  • Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli 
  • Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut 
  • Yhteisöllisyys ja osallisuus.
     

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110) 

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin. 

Mikkelin kaupungin vuoden 2022 tulos oli 7,2 miljoonaa euroa alijäämäinen. Tämä lisättynä edellisten tilikausien aikana kertyneisiin alijäämiin, on vuoden 2022 jälkeen Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 40,8 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Alijäämien kattamiseksi valmistellaan vähemmistöosuuden myyntiä kaupungin 100 prosenttisesti omistamasta tytäryhtiöstä Etelä-Savon Energia Oy:stä. Käyttötalouden sopeuttamistarve jatkuu voimakkaana edellä mainitusta energiaratkaisusta huolimatta. Kaikki aikaisempien vuosien sopeuttamisohjelmissa päätetyt säästötoimenpiteet tulee huomioida talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältävät seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääriset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.

Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.  

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio). Kukin toimiala vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta.

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 22.9.2023 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antamaan raamiin.

Lautakunnan alaisen toiminnan toimintatuotot ovat 3,329 milj. euroa ja toimintakulut 19,649 milj. euroa. Toimintakate on näin ollen 16,320 milj. euroa.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan hallinnon toimintatuotot ovat 0,002 milj. euroa (ta2023 0,019 milj. €), toimintakulut ovat 2,190 milj. euroa (ta2023 2,262 milj. euroa). Toimintakate on 2,188 milj. euroa (ta2023 2,243 milj. €). Merkittävä muutos talousarviossa 2024 on Kulttuurin unelmavuosi -hankkeen päättyminen keväällä 2023.

Kansalaisopiston toimintatuotot ovat 0,718 milj. euroa (ta2023 0,528 milj. euroa), toimintakulut 2,044 milj. euroa (ta2023 1,675 milj. euroa) ja toimintakate 1,326 milj. euroa (ta2023 1,147 milj. euroa). Toiminnan volyymia on edelleen laskettu hallitusti talousarvioraamiin pääsemiseksi. ESR-rahoitteinen Yhdessä osallistuen -hanke yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian kanssa käynnistyy lokakuussa 2023.

Kirjastopalvelujen toimintatuotot ovat 0,432 milj. € (ta2023 0,425 milj. euroa), toimintakulut 3,460 milj. euroa (ta2023 3,409 milj. euroa) ja toimintakate 3,028 milj. euroa (ta2023 2,984 milj. euroa). Asiakasmäärä kirjastopalveluissa on kasvanut koronapandemian aiheuttaman notkahduksen jälkeen ja tavoitteeksi vuodelle 2024 on asetettu sekä asiakas- että lainausmäärän kasvaminen. Kirjaston verkkosivut uudistetaan. Pääkirjaston tiloihin sijoittuu kaupungin asiointipiste syksyn 2023 aikana.

Liikuntapalvelujen toimintatuotot ovat 1,528 milj. euroa (ta2023 1,547 milj. euroa), toimintakulut 7,355 milj. euroa (ta2023 7,401 milj. euroa) ja toimintakate 5,827 milj. euroa (ta2023 5,854 milj. euroa). Liikuntapalvelut toteuttaa Liikkuva Mikkeli 2023 -ohjelmaa, jonka painopisteitä ovat lasten ja nuorten liikunta, terveysliikunta, luontoliikunta ja tapahtumat.

Nuorisopalvelujen toimintatuotot ovat 0,225 milj. euroa (ta 2023 0,336 milj. euroa), toimintakulut 1,557 milj. euroa (ta2023 1,592 milj. euroa) ja toimintakate 1,332 milj. euroa (ta2023 1,256 milj. euroa. Koulunuorisotyöhön panostetaan palkkaamalla kaksi koulunuorisotyöntekijää. Kattilansillan nuorisotilat siirtyvät uuteen Saimaanportin yhtenäiskouluun.

Museopalvelujen toimintatuotot ovat 0,121 milj. euroa (ta2023 0,118 milj. euroa), toimintakulut 1,371 milj. euroa (ta2023 1,369 milj. euroa) ja toimintakate 1,250 milj. euroa (ta2023 1,251 milj. euroa). Museokokoelmille vuokrataan lisää säilytystilaa.

Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot ovat 0,1 milj. euroa (ta2023 0,1 milj. euroa), toimintakulut 0,587 milj. euroa (ta2023 0,579 milj. euroa) ja toimintakate 0,487 milj. euroa (ta2023 0,479 milj. euroa).

Kaupunginorkesterin toimintatuotot ovat 0,203 milj. euroa (ta2023 0,203 milj. euroa), toimintakulut 1,085 milj. euroa (ta2023 1,066 milj. euroa) ja toimintakate 0,882 milj. euroa (ta2023 0,863 milj. euroa). Orkesterin tavoitteena on kasvattaa tapahtuma- ja kuulijamäärää. Yhteistyötä tai yhteistyörakennetta kaupunginorkesterin/kaupungin ja Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli Oy:n kanssa uudistetaan.

Tulosalueiden irtaimen investointiehdotukset talousarviovuodelle 2024 (yhteensä 358 000 euroa) esitellään kokouksessa. Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelta ei ole vielä saatu koostetta talonrakennus- ym. kiinteistöinvestoinneista talousarviovuodelle ja suunnitteluvuosille, se liitetään talousarvioaineistoon viimeistään lautakunnan kokouksessa.

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesityksen ja investointiesityksen kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2024-2026 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2024 ja taloussuunnitelmasta 2024-2026. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 20.10.2023 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Saadun selvityksen perustella irtaimen investointimäärärahaesitys on tarpeisiin nähden riittämätön. Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää käydyn keskustelun perusteella määrärahaksi vähintään 250 000€.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päätti, että viranhaltijat oikeutetaan tekemään tekniset korjaukset ja täydennykset talousarvioon 2024.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com
  • Petri Tikkanen, tikkanen.p@gmail.com
  • Jaana Vartiainen, jaanakj.vartiainen@gmail.com

Kuvaus

Ristiinan aluejohtokunnalle on annettu tiedoksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesitys lausuntoa varten.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com

Ristiinan aluejohtokunta antaa seuraavan lausunnon hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioesityksestä:

”Ristiinan aluejohtokunta

Mikkelin kaupunginhallitus

Ristiinan aluejohtokunnan lausunto Mikkelin hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan talousarvioehdotuksesta vuodelle 2024

Ristiinan aluejohtokunta on saanut 22.9.2023 Mikkelin hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnalta lausuntopyynnön koskien lautakunnan talousarvioehdotusta vuodelle 2024. Määräaika lausunnon toimittamiselle on 20.10.2023. Aluejohtokunta kiittää saamastaan lausuntomahdollisuudesta on käsitellyt lausunnon kokouksessaan 18.10.2023.

Ristiinan aluejohtokunta toteaa talousarvioehdotuksesta seuraavaa:

Ristiinan aluejohtokunta pitää tärkeänä kirjaston, nuorisopalveluiden, liikuntapalveluiden, kansalaisopiston ja yleisten kulttuuripalveluiden helppoa saavutettavuutta sekä niiden ulottamista koko kaupungin alueelle. 

Lautakunnan tavoitteena on edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja harrastuneisuutta, kehittää toimintaympäristöjä ja sähköisten palvelujen käyttöä sekä tehostaa kumppanuussuhteita yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Tavoite on kannatettava, joskin kaupungin palvelutuotannon tukeutuminen yksinomaan sähköisiin palveluihin jättää ison osan kaupunkilaisista palveluiden ulkopuolelle. Useilla ikäihmisillä ja maahanmuuttajilla ei ole osaamista tai muutoin mahdollisuutta hyödyntää sähköisiä palveluja. Verkkopohjaisten palveluiden kehittämisen ohella myös henkilökohtaisen asioinnin tulee olla saavutettavissa kaikissa kaupungin palveluissa.

Lautakunnan tavoitteistossa korostetaan eri toimijoiden yhteistyötä, paikallisuuden merkitystä ja myös Mikkelin mainekuvan parantamista viihtyisänä asuin- ja kulttuurikaupunkina. Aluejohtokunta osallistuu mielellään näiden tavoitteiden toteuttamiseen voimavarojensa mukaan. Merkittävä yhteistyökumppani on hyvinvointialue, jossa osaavan henkilöstön rekrytointi kaupungin toimipisteisiin on vaikeutunut. Mikkelin kaupungin vetovoimaa tulee parantaa määrätietoisesti, jotta kaupunki profiloituu nykyistä enemmän kiinnostavana opiskelukaupunkina esimerkiksi sote- ja varhaiskasvatusalan opiskelijoille ja myös monialaisesti kehittyvänä työssäkäyntialueena. Opiskelijakaupunki rakentuu koulutuksen tarjoajien, elinkinoelämän ja kaupungin yhteistyönä.

Ennalta ehkäisevän toiminnan vastuut ovat suurelta osin hyvinvointialueen lisäksi lautakunnan edustamissa palveluissa. Yhteistyö hyvinvointialueen kanssa kulttuurin hyvinvointivaikutusten edistämiseksi tukee merkittävästi tätä tavoitetta. Samoin lähiliikuntapaikkojen kehittäminen ja erimuotoiset ulkoilureitit ovat tässä pyrkimyksessä välttämättömiä. Liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen eri-ikäisille väestöryhmille on tärkeää.

Osallistuvan budjetoinnin käytön lisääminen on tavoiteltavaa.

Ristiinan aluejohtokunta”

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.