Konserni- ja elinvoimajaosto, kokous 13.3.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Gastro Festivals Oy:lle maksettavasta avustussummasta päättäminen, Gastroviikot Mikkelin torilla 17.7.-13.8.2017

MliDno-2017-883

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Emmi Eronen, markkinointisuunnittelija, Emmi.Eronen@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin torilla järjestetään 17.07.–13.08.2017 uusi ruokatapahtuma Gastroviikot. Tapahtuman kävijätavoite on 50.000–60.000 kävijää.

Idea tällaisesta kuukauden kestävästä ruokatapahtumasta heräsi asuntomessujen koordinaatioryhmässä keväällä 2016. Tavoitteena oli, että Mikkelin torille saataisiin messujen ajaksi ruokatapahtuma, joka vetäisi messuvieraita Mikkelin keskustaan ja näin vaikuttaisi osaltaan positiivisesti Mikkelin aluetalouteen. Nyt tällainen tapahtuma on toteutumassa ja sen tuottaa mikkeliläinen Gastro Festivals Oy.

Gastroviikot on neljän viikon mittainen koko perheen ruokatapahtuma, joka järjestetään samanaikaisesti Mikkelin Asuntomessujen kanssa. Tapahtuma, kuten myös tapahtumaa järjestävä yritys Gastro Festivals Oy, on mikkeliläinen. Gastro Festivals Oy:n Jani Sarpilla on yli 20 vuoden tapahtumajärjestäjäkokemus. Jani Sarpi järjestää muun muassa Tapasfestivaalit -tapahtumaa Helsingin Rautatientorilla. Jatkossa Gastroviikot tulee seuraamaan Asuntomessuja ympäri Suomen, joten mikkeliläistä tapahtumaosaamista nähdään tulevaisuudessa Asuntomessujen yhteydessä aina kussakin kaupungissa vuorollaan.

Sen lisäksi, että Gastroviikot tulee jatkossa kiertämään tulevillakin Asuntomessupaikkakunnilla, erillisenä ja omana neljän viikon tapahtumanaan, niin Gastroviikot toteutetaan samanaikaisesti myös viikon mittaisena tapahtumana kotipaikkakunnallaan Mikkelissä. Gastroviikot haluaa vaalia mikkeliläisyyttä ja tehdä tapahtumasta pysyvän paikalliselle väestölle.

Gastroviikkojen monipuolinen ruokatarjonta koostuu isolta osalta lähialueen ruokatoimijoista. Monipuolisen ja vaihtuvan ruokatarjonnan lisäksi tapahtuma-alueelta löytyy paljon muuta mielenkiintoista ruoan ympäriltä. Alueella on esiintymislava, jossa nähdään mikkeliläisiä esiintyjiä, tanssiryhmiä, lasten esityksiä, ruoka-aiheisia tietoiskuja, kokkausnäytöksiä ja niin edelleen.  Viikonloppuiltaisin lavalla on aikuisempaan makuun suunnattua musiikkia. Lukuisten ruoka- ja oheismyyjien lisäksi alueelta löytyy myös lapsille oma touhualue.

Gastroviikoilla käy suuri joukko kävijöitä muualta päin Suomea, pääosin asuntomessuvieraita ja tapahtuma haluaakin korostaa olevansa mikkeliläinen, korkeatasoinen tapahtuma. Koko tapahtuma-alue rakennetaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja näin ollen kaikki ruokamyyjien teltat ovat järjestäjän toimesta valmiiksi kasattuja ja samanvärisiä. Näin taataan siisti ja yhtenäinen kokonaisuus.

Tapahtuma korostaa Mikkelin lähiruokaosaamista ja samalla houkuttelee asuntomessukävijöitä jäämään kaupunkiin myös pidemmäksi aikaa. Näin saadaan paremmin varmistettua laajemmalti myös asuntomessujen aluetaloudellisia vaikutuksia, kun messuvieraat saadaan tällä houkuttimella jäämään Mikkelin torille ja keskustaan.

Gastroviikot on auki:
17.07.–13.08.2017
su-to klo 10.00–20.00
pe-la klo 10.00–24.00
Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy.

Gastro Festivals Oy hakee Mikkelin kaupungilta avustusta:

Haettava summa on 20.000 €. Vastineeksi Mikkelin kaupunki saa:

  • Kaupungin logonäkyvyys pääyhteistyökumppani-statuksella kaikessa Gastroviikkojen mainonnassa.
    Sisältää:
    • logonäkyvyys aluebanderolleissa
    • logonäkyvyys lehtimainoksissa
    • logonäkyvyys julisteissa
    • logonäkyvyys flyereissa
       
  • Gastro Festivals Oy painaa Gastro Magazine-lehden, josta Mikkelin kaupunki saa yhden aukeaman verran mainostilaa.
    • painos 50.000 kpl
    • kiiltäväpintainen
    • 4-väri, koko A4
    • Jaetaan tapahtuma-alueella, keskustan alueella, yhteistyökumppaneiden toimipisteissä, mahdollisesti asuntomessualueella (tästä ei ole vielä sovittu messuorganisaation kanssa)
  • Gastro Festivals Oy toimittaa Mikkelin kaupungille digitaalisia valokuvia tapahtumasta kaupungin kuvapankkia varten täysin käyttöoikeuksin syyskuun aikana (vähintään 20 kpl painokelpoisia digitaalisia valokuvia tapahtumasta).

Tapahtuman kulut koostuvat seuraavasti:
1.500€ - Tomi Sikanen, kirpputorin aluevuokra
4.500€ - Mikkelin kaup., aluevuokra
1.000€ - wc:t
1.000€ - roskikset, jätehuolto
5.000€ - sähköt
3.000€ - painokulut (julisteet, flyerit, aluebanderollit, ym.)
1.000€ - vakuutukset ,luvat, ym.
2.000€ - somisteet
3.000€ - artistit
3.000€ - juontaja
8.000€ - henkilökunta
5.000€ - catering (henkilökunta + artistit)
5.000€ - lava, tekniikka
3.000€ - sekalaiset
15.000€ - markkinointi
15.000€ - teltat, pöydät, penkit, ym.
15.000€ - järjestyksenvalvonta
Yhteensä: 91.000 €

Tapahtuman tuotot:
20.000€ - ruokamyyntipaikat
20.000€ - sponsorit, promootiot
20.000€ - mainosmyynti
10.000€ - anniskelutuotto (kolmas osapuoli vastaa, Gastro Festivals Oy saa myynnistä osuuden)
Yhteensä: 70.000 €

Erotus: –21.000 €

Tapahtumalla ei ole lipunmyyntituloja, jotka normaalisti ovat tapahtumien suurin tulonlähde. Samoin kuin ruokatapahtumissa anniskelutuottokin on hyvin maltillista. Tarkoitus on nostaa Gastroviikot jo ensimmäisenä vuonna valtakunnallisesti kansan tietoon.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Jaosto päättää avustettavasta summasta. Summa maksetaan kaupunginhallituksen määrärahasta.
Vastineeksi Mikkelin kaupunki saa:

  • Kaupungin logonäkyvyys pääyhteistyökumppani-statuksella kaikessa Gastroviikkojen mainonnassa.
    Sisältää:
    • logonäkyvyys aluebanderolleissa
    • logonäkyvyys lehtimainoksissa
    • logonäkyvyys julisteissa
    • logonäkyvyys flyereissa
       
  • Gastro Festivals Oy painaa Gastro Magazine-lehden, josta Mikkelin kaupunki saa yhden aukeaman verran mainostilaa.
    • painos 50.000 kpl
    • kiiltäväpintainen
    • 4-väri, koko A4
    • Jaetaan tapahtuma-alueella, keskustan alueella, yhteistyökumppaneiden toimipisteissä, mahdollisesti asuntomessualueella (tästä ei ole vielä sovittu messuorganisaation kanssa)
  • Gastro Festivals Oy toimittaa Mikkelin kaupungille digitaalisia valokuvia tapahtumasta kaupungin kuvapankkia varten täysin käyttöoikeuksin syyskuun aikana (vähintään 20 kpl painokelpoisia digitaalisia valokuvia tapahtumasta).

Päätös

Jaosto päätti palauttaa asian uuteen valmisteluun.

Valmistelija

Emmi Eronen, markkinointisuunnittelija, Emmi.Eronen@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin torilla järjestetään 17.07.–13.08.2017 uusi ruokatapahtuma Gastroviikot. Tapahtuman kävijätavoite on 50.000–60.000 kävijää.

Vastaavanlaisena tapahtumana voidaan nähdä Rapu ja Muikku -tapahtuma, jota Mikkelin kaupunki tuki 1.000 eurolla vuonna 2016. Rapu ja Muikku oli tuolloin kaksipäiväinen tapahtuma. Gastroviikot on puolestaan kuukauden mittainen ruokatapahtuma.

Uuden valmistelun tuloksena Mikkelin kaupunki näkyisi Gastroviikoilla seuraavasti:
Kaupungin logonäkyvyys yhteistyökumppani-statuksella kaikessa Gastroviikkojen mainonnassa:
• logonäkyvyys aluebanderolleissa
• logonäkyvyys lehtimainoksissa
• logonäkyvyys julisteissa
• logonäkyvyys flyereissa

Gastro Festivals Oy toimittaa Mikkelin kaupungille digitaalisia valokuvia tapahtumasta kaupungin kuvapankkia varten täysin käyttöoikeuksin syyskuun aikana (vähintään 10 kpl painokelpoisia digitaalisia valokuvia tapahtumasta).

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Jaosto päättää, että Mikkelin kaupunki tukee Gastroviikot -tapahtumaa 4.000 eurolla. Vastineeksi Mikkelin kaupunki saa logonäkyvyyttä tapahtuman materiaaleissa. Summa maksetaan kaupunginhallituksen määrärahasta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Emmi Eronen, markkinointisuunnittelija, Emmi.Eronen@mikkeli.fi
  • Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelissä järjestettiin kesällä 2017 Gastroviikot-tapahtuma (17.7.-13.8.2017). Kaupunginhallituksen jaosto päätti  29.05.2017 (§ 115) kokouksessaan myöntää tapahtumalle 4000 euron avustuksen. Kaupunki on pyytänyt tapahtuman järjestäjältä selvityksiä kaupungin saamasta näkyvyydestä tapahtumassa, mutta toimitetut tiedot ovat olleet puutteellisia. Avustusta myönnettäessä sovittiin seuraavanlaisesta näkyvyydestä ja näin se on toteutunut:

Kaupungin logonäkyvyys yhteistyökumppani-statuksella kaikessa Gastroviikkojen mainonnassa:

  • logonäkyvyys aluebanderolleissa: Ensimmäisessä aluebanderollissa ei ole ollut Mikkelin kaupungin logoa, toiseen versioon se on lisätty tapahtuman alettua. Kaupunki on saanut vedoksen tästä logollisesta banderollista.
  • logonäkyvyys lehtimainoksissa: Lehtimainoksiin logot eivät ole mahtuneet mukaan, mutta korvaavasti kaupungin logo on ollut näkyvissä digitaalisissa näyttöpintoissa (näistä selvennys lopussa).
  • logonäkyvyys julisteissa: Julisteita on jaettu ympäri kaupunkia, samoin kuin flyereita on ollut osassa kivijalkaliikkeitä.
  • logonäkyvyys flyereissa: Flyereita on jaettu kadulla myös ihmisille suoraan käteen (näistä flyereista kaupungille on toimitettu vedos).

Gastro Festivals Oy toimittaa Mikkelin kaupungille digitaalisia valokuvia tapahtumasta kaupungin kuvapankkia varten täysin käyttöoikeuksin syyskuun aikana (vähintään 10 kpl painokelpoisia digitaalisia valokuvia tapahtumasta).: Kaupungille on toimitettu kuvia, mutta ne eivät ole tasoltaan painokelpoisia, eivätkä muutenkaan kaupunkimarkkinoinnin hyödynnettävissä (tapahtuman vähäisestä kävijämäärästä johtuen).

Digitaaliset näyttöpinnat (jotka korvasivat tapahtumatuottajan mukaan lehtimainokset):
Akselin digitaalinen näyttö, ex-Kappahlin sisäänkäynnin vieressä: Ajalle 23.–31.7.2017 oli kaksi paikkaa ja 1.-13.8.2017 yksi paikka. Kuukaudessa yhdellä mainospaikalla luvataan vähintään 9000kpl 10s. mainoksia. Kuukaudessa on 9000 näyttökertaa / mainospaikka = 2250/vko. Heinäkuussa oli yhden viikon ajan 2 mainospaikkaa, joka tekee yhteensä 4500 näyttökertaa. Elokuussa oli vastaavasti 2 viikkoa ja yksi mainospaikka eli 4500 näyttökertaa. Yhteensä siis 9000 näyttökertaa, kukin 10 sek.

Suursavon diginäytöt: Stellan jumboscreeni + infonäytöt Mikkeli: Amarillo, Gastropub Eino, Prisma, Päämaja, Wilhelm Public House, OSH Vaakuna Mikkeli, ollut esillä 21.7.–13.8.2017. Näytöillä aineistot pyörivät keskimäärin vähintään 20 krt / h eli noin 300krt/pvä/näyttö. Näyttöjä yhteensä 7 eli n. 2100 näyttökertaa päivän aikana kaikissa näytöissä yhteenlaskettuna. Mainospäiviä oli 24 kpl, tekee yht. yli 50.000 näyttökertaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Konserni- ja elinvoimajaosto päättää, että tapahtumalle maksetaan avustusta 2000 euroa, puutteellisen näkyvyyden vuoksi. Summa maksetaan kaupunginhallituksen käyttövarausmäärärahasta.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavaksi:

Konserni- ja elinvoimajaosto päättää alentaa aiemmin sovittua 4000 euron korvausta 2000 euroon puuttellisen sopimuksen täytäntöönpanon johdosta.

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Gastrofestivals Oy/Jani Sarpi, Emmi Eronen/Mikkelin kaupunki, Sirpa Hyyyryläinen/Mikkelin kaupunki, Timo Rissanen/Mikkelin kaupunki,

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
- kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen sisältö
Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on tekijän allekirjoitettava.

Mikkelin kaupunki
Kaupunginhallitus
PL 33 (Raatihuoneenkatu 8-10), 50101 Mikkeli
Faksi: 015 194 2040
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi